اخبار اقتصادی صنعت قارچاخبار صنعت قارچ

گرمای کم سابقه، واحدهای تولید قارچ را تعطیل کرد

زیان بیش از ۶ هزار تومانی تولید هر کیلوگرم قارچ

گرمای کم سابقه، واحدهای تولید قارچ را تعطیل کرد، عضو هیات مدیره انجمن پروش دهندگان قارچ ایران از زیان ۶ هزار تومانی تولیدکنندگان قارچ در هر کیلوگرم خبر داد و گفت: امسال با پدیده تعطیلی واحدهای تولیدی قارچ به دلیل گرمای کم سابقه مواجه هستیم.

به گزارش هاگ به نقل از اقتصاد آنلاین، محمد حسن افشار، عضو هیات مدیره انجمن پروش دهندگان قارچ ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان قارچ همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده اند، اظهار کرد: این مشکلات گاهی مربوط به تامین نهاده‌های تولید بوده و گاهی نیز مربوط به بازار مصرف می‌شده است.

وی ادامه داد:  مقاطعی بوده است که بستر تولید قارچ به دلیل گرانی کلش گندم و کود مرغی گران و کمیاب شده و تولید این محصول را با چالش مواجه کرده و در مقاطعی نیز بازار مصرف کشش جذب تولید را نداشته است.

افشار تصریح کرد: به ویژه عدم کشش بازار مصرف از ابتدای امسال بیش از همیشه بر تولیدکنندگان فشار آورده است که ناشی از تشدید تحریم و تورم بوده است که، همراه از دست رفتن بازارهای خارجی، بازار داخلی نیز رمق خود را از دست داده است.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن پروش دهندگان قارچ ایران؛ در کنار تمامی این مشکلات، امسال بخش تولید قارچ با پدیده تعطیلی واحدهای تولیدی قارچ به دلیل گرمای کم سابقه روبه‌رو شده است که با توقف تولید، زیان بیشتر تولیدکننده را به همراه داشته است.

وی توضیح داد: گرمای کم سابقه برخی تولیدکنندگان را غافلگیر کرده است به ویژه آن دسته از تولیدکنندگانی که واحد آن‌ها به تهویه‌ها مناسب مجهز نشده‌ است.

افشار با بیان اینکه این تعطیلی شرایط اقتصادی را برای تولیدکنندگان قارچ کشور بدتر کرده است، افزود: از ابتدای سال تا کنون تولیدکنندگان قارچ به طور متوسط در هر کیلوگرم ۶ هزار ۵۰۰ تومان زیان کرده‌اند و حالا به دلیل گرمای کم سابقه تعدادی از همین زیان دیدگان، مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند.

وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ را ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم آن از تولیدکنندگان را ۳۴ هزار تومان عنوان کرد.

افشار تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت جهاد کاشورزی بیش از ۲۵۰۰ واحد تولید قارچ دارای مجوز در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید ۵۷۵ هزار تن قارچ را دارند اما، به دلایل مشکلات متعدد عنوان شده، میزان تولید در این واحدها ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن است.

وی میزان سرمایه گذاری در این بخش را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد به صورت مستقیم برای ۴۰ هزار نفر و به طور غیر مستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

این عضو هیات مدیره انجمن پروش دهندگان قارچ ایران معتقد است؛ ظرفیت بسیار بالای این بخش به دلیل مشکلات متعدد در حال از دست رفتن است، در حالی که با توسعه بازرهای خارجی می‌توان بخش زیادی از مشکلات تولید قارچ را مرتفع کرد.

افشار میزان صادرات سالانه قارچ از کشور را حداکثر ۱۰ هزار تن به کشورهای همسایه عراق، افغانستان و مقداری نیز به کشور روسیه عنوان کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا