آموزش تولید و پرورش قارچ

آبیاری بستر قارچ خوراکی

آبیاری بستر قارچ خوراکی، در طول مرحله شک دهی به قدر کافی جریان هوا به منظور اطمینان از co2 کافی و تبخیر رطوبت مناسب از بستر وجود داشته باشد. جریان زیاد هوا سبب کاهش فعالیت و توانایی غیرضروری کمپوست می شود اگر به قدر کافی هوای تازه در طول شک دهی نباشد کاهش کم co2 و رطوبت را خواهیم داشت که اگر غلظت co2 و رطوبت نسبی هوای سالن بستر بالا بماند، به میسلیوم اجازه ادامه رشد رویشی خواهد داد. بطور کلی رطوبت نسبی بالاتر از 95-93 % غلظت co2  بیش از 1500 – 2500، ادامه رشد میسلیوم و بستر در شرایطی که co2 و RH سالن به اندازه کافی پائین باشد می تواند ادامه رشد باشد. این ادامه رشد (Incubatian) اغلب با استروها اشتباه گرفته می شود. اختلاف بین این دو در این است که در ادامه رشد رویشی Incubatian (over lay) معمولاً پس از شوک دهی اتفاق می افتد ولی استروها پیش از شروع هوادهی یا شوک قابل رویت است و گاهی اوقات حتی قبل از خاک دهی و روی کمپوست نیز قابل رویت می باشد.

به محض شروع، هوادهی متوقف می شود و یک میسلیومی درخاک پوششی تشکیل می دهد (lay over) یا Incubatian بدین معنی است که میسلیوم در تبدیل رشد رویشی به زایشی ناتوان باشد ولی به شکل کوک بر روی بستر به رشد خود ادامه دهد که ممکن است دلایل متعددی داشته باشد:

  • غلظت بالای co2 و RH ، برای رفع آن به کارگیری تهویه و هوای بیشتر
  • دمای بالا کمپوست و هوا درسالن – استفاده از سیستم سرمایشی داخلی (کریل آب سرد)
  • استفاده از مواد مکمل به همراه پوشش نایلون برروی بستر
  • استفاده از موادی مورد استفاده در cacr که سبب افزایش بستر شده
  • مصرف خاک پوششی خیلی مرطوب و سنگین

در حالی که تمام پارامترها وجود داشته باشند میسلیوم به رشد رویشی خود ادامه می دهد و تنها با آبیاری 5/0 معمولاً رشد میسلیوم متوقف خواهد شد.

در تابستان و پائیز ممکن است دچار کمبود تبخیر از سطح بستر پس از شوک دهی باشیم، ممکن است نیاز به کاهش رطوبت نسبی سالن (خشک کردن) با استفاده از کپسول آب سرد و سپس گرم کردن آن باشیم.

در زمستان ممکن است که خاک پوششی خیلی خشک شود. به منظور پرهیز از این اتفاق رطوبت نسبی سالن با خیس کردن دیوارها و کف سالن و به استفاده از بخار برای مرطوب کردن هوا را بالا ببرید.

به منظور حفظ انرژی در زمستان هوا با غلظت بالا co2 (هوای سیرکوله سالن) استفاده شود. یعنی هوای سرد و خشک بیرون کمتر به سالن وارد شود تا کمتر احتیاج به گرم بودن و رطوبت زنی باشد.

میسلیوم خشک شده تولیدی نخواهد کرد بنابراین رطوبت نسبی باید بالای 85 % در دوره شک باشد.

تعداد پین بر روی بستر و چگونگی پخش آن بر روی بستر بستگی به ترکیب فاکتورهای ذکر شده دارد. استفاده از هوای سیرکوله به طور معنی داری اثرات تغییرات در دما و رطوبت سالن را کم محدود می کند.

با هاگ و مقالات آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا