اخبار عمومی و گزارش

آموزش کشت و پرورش قارچ خوراکی در دانشگاه

نتایج عملی منجر به تولید و برداشت قارچ خوراکی کاملا ارگانیک از این کارگاه آموزشی شده است

کارگاه آموزشی کشت و پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ ای، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برگزار گردید. در راستای ایجاد مهارت های شغلی، کارآفرینی و تقویت احساس کارآمدی در دانشجویان رشته زیست شناسی، کارگاه آموزش تولید قارچ بصورت عملی (کشت قارچ) با استفاده از ظرفیت و تجهیزات موجود در این واحد از دانشگاه آزاد اسلامی واقع در استان یزد، راه اندازی گردید.

این کارگاه مهارتی-آموزشی برای دومین بار و زیر نظر خانم دکتر سمانه صدیقی‌ خویدک، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر، ایجاد شده و دانشجویان زیست شناسی ورودی ۹۹ در کنار دروس تئوری میکروب شناسی مواد غذایی و قارچ شناسی، اقدام به کشت و پرورش قارچ خوراکی دکمه ای بصورت عملی کردند.

دکتر سمانه صدیقی‌ خویدک، در اینباره اظهار کرد: برگزاری اینگونه دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی، علاوه بر تقویت انگیزش تحصیلی، موجب توانمندسازی دانشجویان متناسب با نیاز‌های جامعه و صنعت خواهد شد. همچنین ممکن است که دانشجویان در این فعالیت ها، علاقه خود به شغل های مختلف را کشف کنند.

وی افزود: از نتایج عملی برگزاری این دوره، افزایش اعتماد به نفس، خودباوری و احساس کارآمدی بین دانشجویان بوده که منجر به تولید و برداشت قارچ خوراکی کاملا ارگانیک از این کارگاه آموزشی شده است. از ویژگی‌های این پروژه‌ تولیدی، آن است که مهارت دانشجویان علاقمند را در تولید قارچ خوراکی، ارتقا می‌دهد و از نظر درآمدزایی و ایجاد اشتغال، می‌تواند در مساحت‌های کوچک همانند انبار‌های خانگی و زیرزمین‌ها تا مساحت‌های بزرگ، مانند کارگاه‌های صنعتی، اجرا شود.

دکتر سمانه صدیقی‌ خویدک برگزار کننده کارگاه آموزشی پرورش قارچ در دانشگاه
دکتر سمانه صدیقی‌ خویدک برگزار کننده کارگاه آموزشی پرورش قارچ در دانشگاه

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر گفت: قارچ‌ دکمه ای به دلیل دارا بودن ترکیبات مفیدی نظیر: پروتئین، املاح با ارزش، اسید‌های آمینه و ویتامین‌ها و مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، آهن و مقدار کمتری کلسیم و … است و همچنین به جهت اینکه فاقد نشاسته میباشد، برای بیماران دیابتی و رژیم لاغری نیز مناسب است. هر دوره پرورش قارچ، حدود 2 ماه طول می‌کشد و تولیدکننده، 3 الی دفعه (فلاش)، برداشت محصول انجام میدهد.

 

منبع: خبرگزاری آنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا