اخبار عمومی و گزارش

سهم کم گیلان از سبد تولید قارچ

ماده غذایی ارزشمند در مناطق مرطوب گیلان بهتر به عمل می‌آید

سهم کم گیلان از سبد تولید قارچ، کارشناسان مواد غذایی، ارزش بالای غذایی، تغییر ذائقه مردم و استقبال از این ماده غذایی، شرایط مساعد آب و هوایی، سودآور بودن و دوره کوتاه پرورش و اشتغال‌زایی را از مهم‌ترین مزیت‌های تولید قارچ در گیلان می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از صداوسیما پای ثابت بیشتر کارتون‌هایی است که جانوران، حشرات و آدم کوچولوها شخصیت اصلی آن هستند، عضی وقت‌ها خانه یکی از این شخصیت‌هاست و توی بعضی دیگر هم با کُلاهک رنگی خال‌خالی‌اش در آفتاب و باران، چتری بر سر این موجودات است. این دوست که ارتباط خوبی با رطوبت دارد، بیشتر در تنه و پای درختان قدیمی جنگل و حتی کنار تنه‌های قطع‌شده درختان سر درمی‌آورد.

علی‌رغم اینکه انواع وحشی این محصول سمی می‌باشد اما آدم‌ها نوع خوراکی و سالم آن را در سالن‌های تاریک و مرطوب تولید می‌کنند و طعمش را در انواع غذا دوست دارند. بر اساس گفته های کارشناسان کشاورزی: این ماده غذایی ارزشمند، در مناطق مرطوب ازجمله گیلان، بهتر به عمل می‌آید. سهم کم گیلان از سبد تولید قارچ جای سوال دارد.

کلاهک دار خوراکی، همه‌چیزتمام در ارزش غذایی

خانم زراعتی کارشناس تغذیه ضمن تأکید بر کم‌کالری بودن قارچ، عنوان کرد: باوجوداینکه میزان کلسترول قارچ صفر است، این ماده ارزشمند غذایی، سرشار از پروتئین است. وی در رابطه با خواص این محصول بر مصرف اضافه کرد: قارچ به دلیل داشتن کلسیم، فسفر و ویتامین D در افزایش استحکام استخوان‌ها هم مفید است.

طبق صحبت‌های این کارشناس، آنتی‌اکسیدان موجود در قارچ، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از این طریق از ابتلا به انواع سرطان ازجمله سرطان سینه و پروستات جلوگیری کرده و در افزایش سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

خانم زراعتی مصرف قارچ را منبع خوبی از پتاسیم می‌داند و می‌گوید: این ماده ارزشمند غذایی، در کاهش فشارخون مفید است. البته این کارشناس تغذیه مصرف قارچ‌ های بخارپز و آب پز شده را توصیه می‌کند و از شهروندان می‌خواهد قارچ را از منابع معتبر تهیه و از مصرف قارچ‌های جنگلی خودداری کنند.

آب‌وهوا با تولیدکنندگان 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به سابقه پرورش قارچ صنعتی در گیلان، بالغ‌بر حدود ۱۵ سال  و همچنین شرایط مناسب آب‌وهوای گیلان که رطوبتش اغلب از ۷۰ درصد هم می‌گذرد، عنوان کرد: این استان برای پرورش قارچ مساعدتر از دیگر استان‌هاست و این در حالی است که این استان مقام شانزدهم را در تولید این ماده ارزشمند غذایی در کشور دارد.

خانم بذرکار البته اذعان دارد پرورش قارچ در مقایسه با ۱۰ سال پیش در گیلان بسیار رونق گرفته و از ۲ واحد پرورش به ۱۴ واحد صنعتی رسیده است.

وی میزان تولید سالانه قارچ در گیلان را ۲٬۸۶۰ تن به ارزش اقتصادی ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: پرورش‌دهندگان قارچ صنعتی، بخش زیادی از سبد تولید قارچ را از آن خود کرده‌اند و سهم تولیدکنندگان بخش مشاغل خانگی گیلان از تولید فقط ۳۲۰ تن قارچ است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا