حوادث صنعت قارچ

پرورش قارچ زیر آوار زلزله سی سخت

مشکلات و موانع پرورش قارچ در کهکیلویه و بویراحمد بعد از زمین لرزه

پرورش قارچ زیر آوار زلزله، زلزله 5.6 ریشتری که 29 بهمن 1399 در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد، تلفات جانی نداشت اما پس لرزه های آن همچنان بر پیکر بسیاری از قشرهای مختلف مردم این دیار سنگینی می کند!  این زلزله خسارات مالی و خرابی هایی از خود برجا گذاشت که شاید قابل جبران باشد اما به دلایل گوناگون هنوز جبران نشده و مردم منطقه هنوز با مشکلات ناشی از آن درگیر هستند.

زمین لرزه 5.6 ریشتری در 29 بهمن ماه سال 99 شهر سی سخت و برخی مناطق شهرستان دنا را به شدت لرزاند؛ این زلزله باعث تخریب 30 تا 100 درصدی خانه های شهر سی سخت و شهرستان دنا شد و بر اساس برآوردهای اولیه حدود 1000 واحد نیاز به بازسازی و 19 واحد مقاوم سازی داشت و همچنین 680 واحد هم در روستاها هم دچار خسارت هایی شد.

این زلزله اگرچه تلفات جانی بهمراه نداشت و حتی خسارات و خرابی های آنها نیز قابل جبران بود، اما پس لرزه های روانی و دلهره و اضطراب ناشی از آن و همچنین مشکلات مالی پدید آمده از آن، همچنان بر پیکر بسیاری از قشرهای مختلف مردم این دیار سنگینی می کند و پیدا کردن مصادیق و افراد و خانواده هایی که دردهای عمیق ناشی از آن حادثه دلخراش دارند فراوان است.

زلزله سی سخت
پرورش قارچ زیر آوار زلزله

علی جانی پور دارای مدرک حسابداری است که حدود 12 سال در زمینه پرورش قارچ دکمه ای و قارچ صدفی فعالیت دارد. این جوان کارآفرین پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به دلیل علاقه زیادی که به کار گلخانه ای و پرورش قارچ داشت کمر همت را برای ایجاد واحد پرورش قارچ در شهر سی سخت محکم بست.

این تولید کننده قارچ گفت: با وجود مخالفت برخی از نزدیکانم با ایجاد واحد پرورش قارچ، دل را به دریا زدم و تمام سرمایه زندگی ام را پای کار آوردم و به همراه خودم، 15فرد بیکار را در کارگاهم مشغول به کار کردم.

جانی پور عنوان کرد: همه چیز داشت خوب پیش میرفت، فروش بسیار خوبی داشتم و قارچ این واحد تولیدی به عنوان محصولی بسیار با کیفیت در بازار جای خود را باز کرده بود و حتی چند مشتری از عراق و کویت هم برای صادرات این محصول درخواست داده بودند.

پرورش قارچ زیر آوار زلزله
علی جانی پور پرورش دهنده قارچ و کارآفرین

 

تا اینکه ورق برگشت و زمین لرزه 5.6 ریشتری بهمن ماه 99 یک شبه همه چیز را ویران کرد. این زلزله خسارت زیادی به شهر سی سخت وارد کرد و مهمتر از همه زیرساخت های این شهر را از بین برد! واحد تولید قارچ ما نیز در این زلزله بیش از 7 میلیارد ریال خسارت دید و زیر بار آوار و مشکلات کمر خم کرد.

جانی پور عنوان کرد: ظرفیت تولید این واحد 200 تن قارچ در سال بوده که اکنون همه سالن ها آسیب دیده اند. اما جانی پور در مقابل مشکلات کوتاه نیامده و در اتاق نگهبانی این واحد تولیدی هنوز قارچ تولید می کند و امیدوار است دوباره بتواند این واحد را سر پا نگه دارد و به کشوارهای خارجی صادرات داشته باشد.

 

جانی پور می گوید: سر پا کردن این واحد تولید قارچ، در مجموع حدود 30 میلیارد ریال اعتبار می خواهد، اما اگر حتی 10 میلیارد ریال اعتبار به من اختصاص دهند، دوباره این واحد تولیدی را فعال و به چرخه تولید باز می گردانم.

وی از کم کاری برخی دستگاه های اجرایی می گوید که چرا هنوز پس از 900 روز پیگیری کسی با او همکاری نکرده که و تنها 2.5 میلیارد ریال از محل سیل مانسون قرار است به واحدهای خسارت دیده بدهند که آن هم گویا تنها مبلغ کمی اش را دریافت می کند.

جانی پور تاکید کرد: چنانچه فقط 10 میلیارد ریال در اختیارش قرار گیرد، مکانیزاسیون و مولد اولیه اش را خریداری می کند و در عرض دو ماه تولید انبوه قارچ را از سر میگیرد. او می گوید قسط های معوقه دارد و شرایط زندگی اش تحت الشعاع این مشکلات قرار گرفته است و اکنون نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

این پرورش دهنده قارچ در سی سخت می افزاید: آرزو دارم مسئولی زنگ بزند و بگوید آقای جانی پور این طرح را برایت جمع می کنم و دستت را می گیرم تا دوباره قارچ تولید کنی اما فریاد رسی نداشته ام!

جانی پور در آخر دوباره تاکید کرد که چنانچه 10 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار بنده قرار گیرد، کارگاه را تنها در مدت 2 ماه سر پا می کنم و تولید قارچ خواهم داشت و 15 کارگر بیکارم را دوباره به کار برمی گردانم. وی هنوز امید دارد که با حمایت دولت و متولیان امر می تواند از نو شروع کند و همه چیز را دوباره بسازد.

قارچ صدفی
پرورش قارچ زیر آوار زلزله

 

واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد حمایت می شوند

احیای واحدهای تولیدی از ابزارهای تحقق رشد اقتصادی است که این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن در استان های مختلف به ویژه کهگیلویه و بویراحمد به نتایج خوبی رسیده است.

داریوش حصار معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفته: امسال قرار است اعتباری برای احیای طرح های راکد و نیمه راکد کشاورزی، اختصاص داده شود که با تزریق این اعتبار، این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

وی بیان کرد: تسهیلاتی برای این واحد پرورش قارچ نیز در نظر گرفته شده است که منتظر تامین این اعتبار هستیم و این تسهیلات مختص واحدهای راکد است. حالا 15 کارگر بیکار واحد پرورش قارچ دنا منتظر توجه دولت سیزدهم هستند تا دوباره به کارشان برگردند و همچنان چشم انتظارند.

واحد پرورش قارچ دارویی در سی سخت
پرورش قارچ زیر آوار زلزله

قارچ یک موجود زنده است و هر کجا که شرایط زیست آن فراهم شود امکان تولید و حیات دارد.بازار قارچ استان همچنان کشش ورود تولیدکنندگان جدید را دارد. ترویج و رونق کشت آن نیازمند حمایت، آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی برای مصرف هرچه بیشتر این ماده پرخاصیت خوراکی و افزایش سطح تقاضای آن در بازار است.

کهگیلویه‌ و بویراحمد داشتن اراضی و مکانهای مناسب از ظرفیت بالایی برای پرورش و توسعه کشت قارچ خوراکی برخوردار است. پروش قارچ می‌تواند کمک چشمگیری به اقتصاد خانواده کند، به همین دلیل در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است.

منبع: ایرنا

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا