جهاد کشاورزی

تلاش برای رساندن آب شاهرود و الموت رود به قزوین

می‌توانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان قزوین در بخش کشاورزی استفاده کنیم

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/قزوین معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: همواره کمبود آب یکی از مشکلات جدی استان به شمار می‌رود برای همین امر باید منابع جدیدی تأمین کنیم که انتقال آب از «شاهرود» و «الموت رود» به استان را در برنامه داریم و مطالعات آن انجام شده است بنابراین اگر منابع آبی را مدیریت کنیم می‌توانیم بر معضلات کم‌آبی غلبه کنیم.

مجید اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی ملی و استانی می‌توانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان قزوین در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ۴۸۹ هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان قزوین وجود دارد که ۲۳۵ هزار هکتار آن آبی و ۲۵۵ هزار هکتار نیز دیم است؛ سالانه ۲۷۹ هزار هکتار محصولات زراعی در سطح استان کشت و ۲۹۰۰ هزار تُن محصول برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در ۷۶ هزار هکتار از اراضی استان بیش از از ۶۲۰ هزار تُن انواع محصولات باغی تولید می‌شود؛ در مجموع تولیدات بخش کشاورزی، زراعی و باغی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تُن و استان قزوین با دارا بودن کمتر از یک درصد مساحت کشور چهار درصد تولیدات را به خود اختصاص داده و جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

وی اشاره کرد: استان قزوین در تولید کشمش، زغال اخته و کمپوست قارچ رتبه اول، در تولید انگور، فندق و زیتون رتبه دوم، در تولید ذرت علوفه‌ای رتبه سوم، در تولید گیلاس رتبه چهارم و در تولید شیر و تخم‌مرغ رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

تلاش برای رساندن آب «شاهرود» و «الموت رود» به قزوین

اسماعیلی تصریح کرد: امروزه محدودیت‌های آبی ازجمله مشکلات کشور به شمار می‌رود و در استان قزوین نیز در برخی مناطق با این مشکل مواجه هستیم بر همین اساس یکی از روش‌های مقابله با بحران کم‌آبی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است بر همین اساس در استان قزوین ۵۶ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و دولت برای اجرای این شبکه‌ها تا ۸۵ درصد اعتبار بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که حدود ۱۰ هزار هکتار آن توسط کشاورزان و بدون دریافت یارانه انجام شده است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۵۴ از سد طالقان به قزوین آب کشاورزی تخصیص داده می‌شود و برای اراضی کشت شده الگو و ترکیب دیده شده است. ۵۰ درصد پاییزه بود که آن را اصلاح کردیم و ۳۰ درصد گندم ۵۰ درصد جو و بقیه نیز کلزا کاشته می‌شود.

درنظر گرفتن الگوی کشت برای کشاورزان

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: برای میزان آب اختصاص داده شده به کشاورزان الگوی کشت در نظر گرفته می‌شود طی اقدام مشترک با آب منطقه‌ای پروانه مصرف بهینه صادر می‌شود، باید بگویم که برای چاه‌های آب نیز الگوی کشت مطرح می‌شود.

وی تشریح کرد: همواره کمبود آب یکی از مشکلات جدی استان به شمار می‌رود برای همین امر باید منابع جدیدی تأمین کنیم که انتقال آب از شاهرود و الموت رود به استان را در برنامه داریم که مطالعات آن انجام شده است. قزوین یک استان خشک است و آب شاهرود وارد استانی تر به‌نام گیلان می‌شود، البته اکثر آب این رود به دریا می‌ریزد بنابراین اگر منابع آبی را مدیریت کنیم می‌توانیم بر معضلات کم‌آبی غلبه کنیم.

اسماعیلی اظهار کرد: باید اعتبار بیشتری به استان تزریق شود مشکلات اعتباری دارای ۲ بخش تملک دارایی و تسهیلات است؛ برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی، احداث استخرها، لوله‌گذاری و کانال‌کشی نیازمند تملک دارایی هستیم؛ بخش دوم مشکلات مربوط به تسهیلات است که با تزریق تسهیلات کم‌بهره می‌توان به توسعه استان در بخش کشاورزی کمک کرد.

وی اضافه کرد: ۳۱ هزار هکتار باغ انگور در استان وجود دارد که ۵۶۰۰ هکتار به سیستم داربستی مجهز شده‌اند و با تزریق اعتبار می‌توانیم این عدد را افزایش دهیم که در پی آن افزایش عملکرد استفاده از منابع آبی و خاکی را شاهد خواهیم بود. همچنین توسعه باغات زیتون در طارم سفلی از طریق توسعه باغات متراکم و نیمه‌متراکم و جوان‌سازی باغات قابل اجرا است.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین متذکر شد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در برنامه داریم و برهمین اساس ۱۶۱ واحد گلخانه‌ای در سطح ۸۶ هکتار در حال فعالیت هستند و سالانه ۱۶ هزار تُن محصول تولید می‌کند همچنین در کنار آن اقدامات خوبی در توسعه شهرک و مجتمع‌های گلخانه‌ای را داریم که ۱۵۰ هکتار گلخانه شهرک‌های کشاورزی ازجمله آن‌هاست.

اسماعیلی در پایان یادآور شد: با حل مشکل آب شهرک گلخانه‌ای اراضی این شهرک به زیر کشت خواهند رفت و امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ مساحت این شهرک ۵۱ هکتار است که سازه‌های گلخانه‌ای در آن ایجاد است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا