کارآفرینی در حوزه قارچ

توسعه طرح های پرورش قارچ راهکاری برای اشتغال جوانان

گسترش پرورش قارچ خوراکی گامی مهم در راستای اشتغال‌ زایی برای ساکنان استان ایلام است

توسعه طرح های پرورش قارچ راهکاری برای اشتغال جوانان، امروزه پرورش قارچ از جمله مشاغلی به شمار می‌رود که از محبوبیت بالایی نزد اقشار مختلف جامعه برخوردار است، زیرا پرورش قارچ کسب و کاری زود بازده است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم ندارد(!) و امکان تولید آن در فضای بسته و در سالن پرورش قارچ صنعتی وجود دارد.

همچنین کمبود زمین غنی برای کشاورزی که یک معضل بزرگ برای کشاورزان در سراسر جهان است و یا مشکلات زیست محیطی، آلودگی آب‌ها، تغییرات جوی، دمای هوا هیچکدام در فرایند رشد و پرورش قارچ تاثیر چندانی نداشته و میزان تولید محصول را محدود نمی‌کنند.

از سوی دیگر تولید قارچ در سالن‌های سرپوشیده و تحت شرایط کنترل شده انجام می‌شود و همه نیازهای رشد قارچ نظیر دما، رطوبت و تغذیه در نظر گرفته می‌شود، بنابراین به شرط وجود امکانات لازم، در همه چهار فصل سال می توان قارچ‌های سالم و با کیفیت تولید کرد.

همچنین قارچ یکی از پر مصرف‌ترین مواد در صنایع غذایی محسوب می‌شود که همیشه بازار خوبی دارد، انواع فست فودها، غذاهای آماده و کنسروی، فراورده‌های سوسیس و کالباس، سس‌ها و خوراک‌های زیادی از قارچ‌های خوراکی تهیه می‌شود که همین امر باعث شده تا مشکل چندانی از لحاظ فروش محصول وجود نداشته باشد و همواره این شغل برای فعالان در این حوزه سودآوری خوبی به همراه داشته باشد.

اشتغال زایی با پرورش قارچ
توسعه طرح های پرورش قارچ اشتغال زایی برای جوانان

اشتغالزایی به واسطه پرورش قارچ

در همین راستا آموزش، ترغیب و حمایت از فعالان در حوزه پرورش قارچ یکی از اهداف اصلی متولیان در دستگاه‌های اجرایی در اقصی نقاط کشور بوده، کارشناسان معتقدند توسعه و رونق پرورش قارچ در استان ایلام کمک به دلیل تامین به امنیت غذایی با تولید یک محصول غذایی با ارزش، عدم نیاز به زمین با مساحت زیاد، عدم فصلی بودن کشت، عدم نیاز به آب فراوان و زمین مرغوب، استفاده از بقایای کم ارزش کشاورزی (مثل کلش گندم، کود مرغی، ملاس چغندر قند و… برای تولید کمپوست قارچ) و تولید محصولی که می‌تواند منجر به صادرات، ارزآوری، خودکفایی، تنوع غذایی حاصل از محصولات جانبی مثل کنسرو و ژامبون، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در استان شود.

با این حال پرورش و تولید قارچ با توجه به اینکه یک صنعت نسبتا نوظهور در ایران است، روزهای پر فراز و نشیبی را در استان طی می‌کند و همواره با مشکلات متعددی از قبیل مشکلات اقتصادی، عدم راه‌اندازی بازار فروش مناسب، نبود سردخانه‌های تخصصی برای نگهداری از قارچ، عدم آگاهی از مشکلات فروش قارچ، رقابتی بودن بازار فروش قارچ، هزینه بالای تهیه بذر قارچ، هزینه بالای حمل و نقل و مهم تر از همه نداشتن اطلاعات کافی قارچ کاران دست و پنجه نرم می‌کند.

اشتغال زایی با پرورش قارچ
توسعه طرح های پرورش قارچ

لزوم حمایت از قارچ کاران

از این رو حمایت از قارچ کاران و پرداخت تسهیلات به آنها، احداث بازار فروش مناسب، فرهنگسازی بین مردم برای مصرف قارچ و گنجاندن آن در سبد غذایی خانوارها، جذب سرمایه گذار و برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور متخصصان از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوطه میبایست در راستای توسعه و گسترش تولید قارچ خوراکی در استان لحاظ کنند.

توسعه و گسترش پرورش قارچ خوراکی در استان ایلام گامی مهم در راستای اشتغال‌ زایی و ایجاد درآمد برای ساکنان و مخصوصا جوانان استان است؛ بنابراین مسئولان باید از این گونه طرح‌ها در جامعه بیشتر حمایت کنند.

یکی از طرح های زود بازده و با درآمد مناسب که می تواند مورد توجه جوانان استان برای اشتغال قرار بگیرد، طرح پرورش قارچ که در کارگاهی با فضای اندک و سرمایه کم قابل اجراست. با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان، جوانان می توانند بسته به علاقه و استعداد خود به فعالیت در حوزه اجرای طرح های زودبازده مثل پرورش قارچ روی بیاورند.

منبع: تحلیل بازار

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا