کارآفرینی در حوزه قارچ

جوان خلاق لرستانی بذر و کمپوست قارچ تولید کرد

صابر صادقی برای اولین بار عصاره و کمپوست قارچ های اگزوتیک را در کشور تولید کرده است

جوان خلاق لرستانی بذر و کمپوست قارچ تولید کرد. صابر صادقی، جوان نوآور و خلاق لرستانی است که برای اولین بار عصاره و کمپوست قارچ های اگزوتیک را در استان و کشور تولید کرده است. وی در راستای گنجاندن قارچ در سبد غذایی مردم لرستان و حتی کشور، به جهت کاهش بیماری و همچنین کاهش سرانه مصرف دارویی، پژوهش‌ و تحقیقاتی را برای تولید انواع قارچ‌های خوراکی و دارویی نیز شروع کرده که در حال حاضر به نتیجه رسیده است.
صادقی متولد ۱۳۷۳ ، ساکن تهران و اصالتا لرستانی است. وی تمایل دارد که در سرزمین پدری خود کاری انجام دهد، به همین دلیل فعالیت خود را در حوزه قارچ در استان لرستان شروع کرد. وی دارای مدرک کارشناسی مکانیک سیالات است، اما علاقه به کشاورزی باعث شد که به پرورش قارچ روی آورد و تحقیقات و پژوهش‌هایی را در این زمینه انجام دهد. در ادامه پای صحبتهای این جوان موفق می نشینیم. جوان خلاق لرستانی بذر و کمپوست قارچ تولید کرد.

علاقه به کشاورزی من را به دنیای قارچ کشاند

از کودکی به دلیل فعالیت پدر بزرگم در حوزه کشاورزی، به کار و فعالیت کشاورزی علاقه‌مند بودم، اما به صورت جدی و با خواندن یک مقاله در خصوص دنیای قارچ‌ها قدم در این راه گذاشتم.

سال ۹۶ به خاطر تسلط نسبی که به زبان انگلیسی داشتم شروع به خواندن مقالات و کتاب‌های خارجی و کتاب‌های فارسی در حوزه قارچ ها کردم.

من که در یک شرکت مهندسی مشغول فعالیت بودم ، با صرف بخشی از درآمد حاصل از کار خود در سال ۹۷، یک آزمایشگاه خانگی در حوزه پرورش قارچ، دایر و تمام اطلاعاتی که در خصوص قارچ ها کسب کرده بودم را در آن پیاده کردم.

با کمک یکی از دوستانم یک سری اسپور قارچ را از جنگل‌های کشور جمع‌آوری و تعدادی را هم از خارج خریداری و آنها را بومی کردم که در لرستان جواب بدهد و به مرحله تجاری برسد.

در آن زمان روی تعدادی قارچ خوراکی و دارویی نظیر قارچ گانودرما، قارچ صدفی، شاه صدف و انواع دیگری از قارچ‌ها کارهای تحقیقاتی خود را شروع کردم‌. راستش من از یک اتاق 9 متری فعالیت خود را آغاز بعد به یک اتاق 36 متری و سپس به یک پارکینگ 80 متری ارتقا دادم؛ کارگاه را هم در شهر بروجرد دایر کردم که 5 نفر به طور مستقیم در آن مشغول فعالیت هستند.

تلاش برای گنجاندن قارچ در سبد غذایی مردم موضوعی که باعث شده فعالیت من با دیگر پرورش دهندگان قارچ متفاوت باشد،شامل چند بخش است: در واقع من اولین کسی بودم که روی قارچ‌های جدیدی (قارچ های اگزوتیک) کار کردم تا این محصول را در سبد غذایی مردم بگنجانم، محصولی که بیماری‌ها را کم و سرانه مصرف دارو را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش سلامت در جامعه می‌شود.

علاوه بر فعالیت در حوزه قارچ، کشت بافت های گیاهی را هم انجام می‌دهم. هدفم از این کار این است که گیاهان بومی در خطر انقراض استان را مانند، بنه، بنه سور و مرو را از خطر انقراض نجات دهم، از طرفی مقاوم‌ترین گونه‌ها را شناسایی و به بانک ژنتیک استان تحویل دهم.

در آغاز راه و مرحله رشد هستم و تا رسیدن به مرحله مدنظر خود که گسترش کارگاه، توجه به سبد غذایی مردم، افزایش اشتغال است، فاصله دارم.

تولید عصاره و کمپوست قارچ توسط جوان خلاق لرستانی
جوان خلاق لرستانی بذر و کمپوست قارچ تولید کرد

خلاقیت در حوزه پرورش قارچ در حال حاضر تولید و فروش بذر، ریسه قارچ، میوه خشک، نشائ کشت بافت گیاهان دارویی را در کارگاه انجام می‌دهم، اما تولید عصاره و کمپوست قارچ را برای اولین بار در استان انجام می‌دهم که در نوع خود یک خلاقیت و نوآوری است.

در مجموع سالانه ده تن کمپوست قارچ در کارگاه تولید می‌شود، بازار محصولات تولید شده در کارگاه نه تنها با مشکلی مواجه نیست، بلکه توجیه اقتصادی هم دارد.

من کار خود را سال ۹۷ با ۴ میلیون تومان شروع کردم، اما به دنبال این هستم که شرکت را با توجه به خلاقیت و نوآوری که در حوزه تولید عصاره قارچ و تولید مصالح ساختمانی از کمپوست قارچ، کشت بافت گیاهان بومی استان به خارج دادم به دانش بنیان شدم ارتقا دهم.

رشته تحصیلی من گرچه با فعالیتم در حوزه قارچ ارتباط چندانی ندارد، اما دیدم را باز و خلاقیتم را بالا برده است. من وقتی زندگینامه افراد بزرگ را مطالعه می‌کنم، الگویم «فردیناند پورشه» است که با وجود اینکه رشته تحصیلی‌ اش برق بود، اما در زمینه خودرو فعالیت کرد و برند پورشه را ساخت.

حس خلق کردن و نوآوری خستگی را از من دور کرده از نگاه من پشتکار و مطالعه باعث می‌شود که انسان در حوزه متفاوت هم پیشرفت کند؛ البته حس خلق کردن و نوآوری باعث می‌شود که او خسته نشود و دایم در این مسیر حرکت کند، با اینکه کار تولید سختی‌های خاص خودش را دارد.

اولین باری که با دنیای قارچ‌ ها آشنا شدم متوجه شدم که قارچ‌ها جزو معدود موجوداتی هستند که ۹۵ درصد شباهت ژنتیکی با انسان دارند، یعنی مانند انسان مکالمه و تصمیم گیری می‌کنند و در شرایط سخت با هم همکاری می‌کنند، قارچ‌ها موسیقی را هم درک می‌کنند.

وقتی اولین بار رفتاری در قارچ‌هایی که خودت پرورش می‌دهی، می‌بینی یک حس فرزند گونه به آنها پیدا می‌کنی، احساسی که تا تجربه نکنی درکش سخت است. وقتی مشغول ثبت شرکت بودم، به دلیل مرتبط نبودن مدرک تحصیلی با فعالیتی که دنبال می‌کردم با مشکل مواجه شدم، اما به طور اتفاقی یکی از اعضا تیم را پیدا و او راهنماییم کرد.

یعنی درست جایی که ناامیدی بر من غلبه کرد دری به روی من باز کرد و به این نتیجه رسیدم که خداوند همیشه مواظبم است و نباید ناامید شوم.

تولید عصاره و کمپوست قارچ و کشت بافت های گیاهی توسط جوان خلاق لرستانی
جوان خلاق لرستانی بذر و کمپوست قارچ تولید کرد

منبع: فارس

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام و عرض ادب
      متاسفانه هیچ اطلاعات تماسی در منبع خبر ذکر نشده.
      حتی با سرچ در اینترنت هم نتیجه ای بدست نیامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا