اخبار تولید قارچاخبار صنعت قارچ

توسعه کشاورزی مکانیزه نیازمند رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا شهرکرد گذرا از کشاورزی سنتی با توجه به توسعه فناوری در این بخش و همچنین تغییر اقلیم، کاهش بارش، خشکسالی، توسعه و تنوع محصولات در حال رخ دادن است که با حمایت از بخش‌های تولیدی می‌توان افزایش مکانیزه کردن تولید و بهره‌وری این بخش را رقم زد.

با توجه به توسعه گلخانه‌ها، کارخانه‌های تولیدی در بخش صنایع کشاورزی و مکانیزاسیون،اکنون کشاورزی در کشور نیز توسعه مطلوبی دارد، با این حال همچنان برای اجرای کامل کشاورزی مکانیزه، به توسعه بخش مکانیزاسیون، توسعه گلخانه و استفاده از ادوات کشاورزی نیاز است.

توسعه بخش کشاورزی، افزایش تولید محصولات و بروزرسانی ادوات و ماشین‌آلات، تامین نهادهای دامی و بذر به عنوان مهمترین نیازهای کشاورزی است که می‌توان با توسعه این بخش به خودکفایی و امنیت غذایی بیش از گذشته کمک کرد تا از واردات برخی از محصولات و همچنین ادوات بخش کشاورزی جلوگیری کرد.

فعالان حوزه کشاورزی برای خودکفایی بیش از بیش در بخش کشاورزی خواهان رفع کمبود نهاده‌ها دامی، حمایت کافی از تولیدکنندگان، رفع نوسانات قیمت فولاد، افزایش اعتماد بین کشاورز و صادرکنندگان، ایجاد فضا برای استقبال از محصولات گلخانه‌ای و محصولات جدید و حمایت از بخش تولید  ادوات کشاورزی را به عنوان مهمترین نیازها و دغدغه‌های این  حوزه می دانند.

در این گزارش با جمعی از تولیدکنندگان سراسر کشور که تعدادی از آنها با تولید مشابه خارجی، واردات ادوات کشاورزی را به صفر رسانده‌اند و یا نخستین‌ها بار موفق به افزایش بهره‌وری در حوزه تولید محصولات کشاورزی شده‌اند هم صحبت شده است و دغدغه های آنها را منعکس کرده است.

نوسانات قیمت فولاد مهمترین مشکل تولیدکنندگان ادوات کشاورزی است 

مدیرعامل یکی از شرکت‌های ساخت ادوات کشاورزی کشور (ظریف صنعت) فعال در شهرستان خمین استان مرکزی در سفر به شهرکرد، با اشاره به تغییر و نوسانات قیمت فولاد در کشور گفت: نوسانات قیمت فولاد به عنوان مهمترین مشکل و دغدغه برای تولیدگنندگان ادوات کشاورزی در کشور است.

 

محمد طالبی افزود: ثبات قیمت در فولاد برای کاهش قیمت تولید اولیه ادوات کشاورزی ضروری است و این امر می‌طلبد که دولتمردان برای حمایت از بخش تولید ادوات کشاورزی و سایر بخش‌های که به فولاد نیاز دارند، حمایت ویژه انجام دهند.

وی که مدعی است واردات برخی ادوات کشاورزی از جمله کمبینات پنوماتیک را به صفر رسانده است، گفت:هم‌اکنون در کشور نوسانات قیمت فولاد به عنوان بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان این بخش کشاورزی تبدیل شده است و با حمایت دولت یک ثبات به بازار تولید داده شود.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی به اختصاص یافتن درصدی از اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون به تهیه، خرید ادوات کشاورزی اشاره کرد و گفت: اختصاص یافتن درصدی از اعتبارات مکانیزاسیون به خرید ادوات کشاورزی، یک نوع حمایت از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است تا کشاورزان و تولیدکنندگان بدون دغدغه، دردسر و واسطه محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و توسعه خط تولید این طرح نیاز به حمایت بیشتر دارد.

طالبی افزود:هم‌اکنون ۹۰ درصد تسهیلات ارزان قیمت مکانیزاسیون برای خرید تراکتور پرداخت و هزینه می‌شود که با اختصاص درصدی از این میزان به تهیه ادوات کشاورزی، می‌توان یک حمایت از بخش تولیدکنندگان ادوات کشاورزی انجام گیرد.

طالبی با اشاره به اینکه در این کارخانه انواع خاک‌ورزهای حفاظتی، انواع بذرکار کودکار غلات و حبوبات، انواع تریلرهای ۲ و تک‌محور، انواع سمپاش، کلتیواتور، مرزبند، تانکر و فارائر تولید می‌شود ، اظهار داشت: این کارخانه بیش از ۲ دهه است که در حوزه تولید محصولات کشاورزی فعالیت دارد و به روزترین ادوات موجود در حوزه کشاورزی در این واحد صنعتی طراحی، مهندسی معکوس، بومی سازی می‌شود.

به گفته وی، برای نخستین بار در ایران از پارسال دستگاه کمبینات پنوماتیک برای کاشت انواع بذرهای ریز دانه از قبیل کلزا، گلرنگ، یونجه، انواع غلات، حبوبات در این واحد تولیدی بومی‌سازی و با یک هفتن قیمت وارداتی به بازار وارد شده است.

وی قیمت وارداتی این دستگاه را حدود ۲ میلیارد تومان دانست و گفت:هم‌اکنون مشابه ایرانی ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و آمادگی تولید این دستگاه به میزان مورد نیاز و استقبال کشاورزان وجود دارد و تاکنون ۲۰ دستگاه در کشور تولید و به مشتریان تحویل داده شده است.

به گفته وی، این دستگاه تمام مراحل کاشت از جمله شخم، خاک‌ورزی، تسطیح و بسترسازی را به صورت همزمان برای کاشت انجام می‌دهد.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی گفت: برای راه‌اندازی این خط تولید بیش از ۲۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است و زمینه اشتغال مستقیم ۵۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰۰ را تا کنون در این واحد صنعتی فراهم شده است .

تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات کشاورزی مهمترین مشکل کشاورزان و گلخانه‌داری است

یکی از تولیدکنندگان برتر حوزه گلخانه در روستای کاکلک چهارمحال و بختیاری افزود: تامین وثیقه ملکی برای دریافت تسهیلات کشاورزی مهمترین مشکل کشاورزان و گلخانه‌داران است که بانک با دریافت سند گلخانه می‌تواند روند پرداخت تسهیلات را آسانتر کند.

 

شکیبا کریمیان کاکلکی با اشاره به اینکه از سال ۸۰ به همراه پدر و  ۲ خواهر خود وارد فعالیت در حوزه گلخانه شده است، گفت: با توجه به مشکل کم‌آبی و خشکسالی، توسعه صنعت گلخانه یک راهکار برای تولید بهتر و کم‌کردن میزان مصرف آب است که باید از افرادی می‌خواهند به این صنعت وارد شوند حمایت بیشتر در حوزه پرداخت تسهیلات انجام شود.

وی اظهار داشت: فعالیت خود و خانواده را در حوزه گلخانه با گلخانه یک‌هزار متری آغاز کرده است و هم‌اکنون گلخانه خود را به ۱۰ هزار متر صیفی و سبزی و گل شاخه بریده افزایش داده است.

کریمیان که نخستین واحد گلخانه را در روستای کاکلک را احداث کرده است و هم‌اکنون علاوه بر تولیدات صیفی و سبزی در حوزه تولید گلهای آپارتمانی و همچنین کشت میوه‌های استوایی مانند کیوانو، پایایا و بلوبری، قهوه و خیار آفریقایی نیز در گلخانه خود مشغول است، گفت: مشوقهای خاصی برای گلخانه‌داران در نظر گرفته  نشده است و این صنعت نوپا نیاز به حمایت و همراهی بیشتر دارد.

به گفته وی، احداث یک واحد گلخانه هزینه‌بر است و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و برای پرداخت تسهیلات وثیقه خارج از طرح را طلب می‌کنند در صورتی که هر گلخانه، سازه، بخاری و فن دارد و بانک‌ها می‌توانند سازه‌ها و محل گلخانه را برای وثیقه قبول کنند.

وی اظهار داشت: بازاریابی محصولات گلخانه‌ای در استان ضعیف است و بازار فروش محصولات گلخانه‌ای استان به خصوص محصولات جدید از خیار آفریقایی شاخدار که تولید شده، در استان‌های اصفهان و تهران است و گلخانه‌داران محصولات خود را به این استان‌ها ارسال می‌کنند.

تامین نهاده و قیمت ارز مهمترین مشکل حوزه تولید خوراک دام و آبزیان است

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های خوراک دام و آبزیان (شرکت کیمیاگران تغذیه) در شهرکرد نیز گفت: تامین نهاده و قیمت ارز به عنوان مهمترین مشکل حوزه تولید خوراک دام و آبزیان در کشور و استان که امید این است این مشکلات با حمایت دولت سیزدهم رفع شود.

 

دبیر رضایی افزود: در حوزه تولید خوراک آبزیان و دام قوانین دست و پاگیر و دستورالعمل‌های متعدد که ارسال می‌شود برای عملیاتی شدن، تا حدودی روال عادی کار را متوقف می‌کند و باعث  سردرگمی تولیدکنندگان این حوزه می‌شود.

وی اظهار داشت: یکسان‌سازی قیمت ارز یک راهکار برای حمایت از بخش تولید خوراک آبزیان و دام است.

این تولیدکننده بخش کشاورزی ایران به بلاتکلیفی واحدهای تولید خوراک دام و آبزیان به دلیل کمبود نهاده اشاره کرد و گفت: رفع مشکل تامین نهاده برای واحدهای تولید خوراک دام و آبزیان نیاز به همکاری و برنامه‌ریزی مسوولان کشوری و استانی دارد.

به گفته وی،چهارمحال و بختیاری به عنوان بزرگترین قطب تولید خوراک آبزیان و قطب برتر تولید ماهیان سردآبی کشور است و این واحد در حوزه تامین و تولید خوراک ماهیان گرم آبی مانند کپور و میگو و ماهیان سردآبی فعالیت دارد و با تامین و تخصیص نهاده به این واحد و رفع بلاتکلیفی قیمت ارز و همسان سازی قیمت‌ها مشکل این واحدها رفع و زمینه اشتغال پایدار فراهم می‌شود.

وی به کم شدن میزان صادرات محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: همسان‌سازی ارز باعث رونق صادرات محصولات تولیدی می‌شود.

رضایی اظهار داشت: در این واحد تولیدی، سالانه چهار نوع خوراک ماهیان سردآبی، گرم آبی، ماهی خاویاری و ماهیان دریایی و میگو تولید به صورت فصلی انجام می‌شود و ظرفیت اسمی این واحد ۲۴ تا ۲۵ هزار تن تولید در سال  است.

به گفته وی، براساس آمار ۴۰ درصد خوراک آبزیان کشور در استان چهارمحال وبختیاری تولید می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون سن ماشین‌آلات فعال در کارخانه‌های تولید خوراک دام و آبزیان بالای ۱۰سال است و که برای به روز رساندن این تجهیزات نیاز به جایگزین کردن ماشین‌آلات جدید است که این امر نیازمند حمایت از تولیدکنندگان با تخصیص منابع ارزی است تا قیمت ارز مناسب‌تر دستگاه را برای تولید تهیه و خریداری کنند.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مشکلات حوزه تولید است

مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی قارچ در چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون در واحد تولید قارچ خود ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن کمپوست را دارد و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فرهم کرده است، گفت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مهمترین مشکل در حوزه تولید است.

 

 

علی کاظمی افزود: کم بودن تعداد نیروهای فارغ‌التحصیل در رشته کشاورزی در این حوزه یکی از مشکلات است تا بتوان با استفاده از توان نیروهای متخصص و بومی‌سازی کردن تمام مراحل تولید، به یک راندمان مطلوب دست پیدا کنیم.

وی تورم را از دیگر مشکلات حوزه تولید برشمرد و گفت: این امر باعث شده که واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه شوند و رفع این چالش همراهی و همکاری مسوولان و همچنین بانکهای عامل را می‌طلبد.

کاظمی اظهار داشت: این واحد تولیدی سالانه ظرفیت تولید یک‌هزار و ۲۰۰ تن  قارچ و ۲۵ هزار تن کمپوست را دارد که برای افزایش سرانه تولید و بهبود کیفیت تولید نیاز به تامین زیرساخت‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه بازار فروش محصولات تولیدی به خصوص قارچ این واحد در خارج از استان است، گفت: در استان با توجه به اینکه در سرانه تولید قارچ جز استان‌های برتر هستیم، سرانه مصرف قارچ  پایین است.

این تولیدکننده بخش کشاورزی استان به پایین بودن قیمت قارچ در استان نسبت به استانهای دیگر اشاره کرد و گفت: پایین بودن قیمت، پایین بودن میزان استقبال از قارچ و ناآگاهی از خواص قارچ باعث شده که مصرف این ماده خوراکی که به عنوان غذای سالم و چتر سلامتی و طلا سفید در سایر کشورها معروف است در استان پایین باشد.

برقرای ارتباط و اعتماد بین کشاورزان و سرمایه‌گذاران برای خرید محصول 

یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه کشاورزی نیز گفت: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در خصوص صنایع تبدیلی و صادرات محصولات کشاورزی به کم بودن اعتماد کشاورز به سرمایه‌گذاران است که باید این ارتباط و اعتماد بین ۲ طرف افزایش پیدا کند.

 

مزعل حسنی افزود: برای سرمایه‌گذاری جهت احداث پالایشگاه گیاهان دارویی در استان اعلام آمادگی کردم که توسعه این پالایشگاه و فعال شدن آن نیاز به همراهی و اعتماد کشاورزان دارد.

وی با بیان  اینکه هم‌اکنون صادرات محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد، گفت: با توسعه همکاری بین کشاورزی و بخش خصوصی و صادرکنندگان یا فعالان صنایع تبدیلی بین کشاورز و شرکت کشاورزی قراردادی توسعه پیدا می‌کند و در این طرح یک قرارداد بین کشاورز و شرکت منعقد می‌شود که محصولات به صورت توافقی خریداری شود.

حسنی مهمترین مشکل به عنوان یک فرد سرمایه‌گذار را نداشتن اطلاع کشاورزان از امکان فراهم شده برای خرید تضمینی محصولات عنوان کرد و گفت: برای توسعه صادرات و فروش محصولات کشاورزی  نیاز به یک پایانه فروش است.

به گفته وی، برای احداث پالایشگاه و فرآوری گیاهان دارویی و گل‌محمدی به ۸۰ میلیارد توان سرمایه نیاز است.

برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم برای بخش کشاورزی 

مسوول طرح و برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گلخانه‌ها به عنوان یک ظرفیت برای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش سطح تولید محصولات تاکید کرد و گفت: برای توسعه گلخانه‌ها در استان، دانش و افراد بومی متخصص در این حوزه به اندازه کافی وجود ندارد و برای افزایش دانش بومی و تربیت نیروی متخصص به ارائه آموزش و آگاه‌سازی مردم و بهره‌برداران و افزایش نظارت دقیق نیاز است.

 

شاهین رستم‌پور در سفر به چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون بهره‌برداران و فعالان توسعه گلخانه در استان به دلیل پایین بودن آگاهی و دانش فنی در اجرای طرح‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای دچار مشکل هستند و نظارت فنی دقیق‌تر بر اجرای این طرح‌ها از سوی متخصصان انجام شود.

وی اظهار داشت: توسعه شهرک‌های کشاورزی، باغات در اراضی شیبدار، کشت گیاهان دارویی و طرحهای گلخانه‌ای در مناطقی که پایداری تولید وجود دارد، در سفر رییس جمهور مورد تاکید قرار گیرد تا بتوان از اعتبارات سفر برای توسعه این حوزه‌ها استفاده کرد.

به گفته وی، برای توسعه کشاورزی و افزایش بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان نیاز به اجرای مطالعات اجتماعی است که بتوان با استفاده از این مطالعات میزان مشارکت مردم را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزایش داد.

وی اظهار داشت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی، این افراد به مناطق مستعد و مناسب سرمایه‌گذاری هدایت شوند که برای تحقق این امر نیاز به مطالعات جامع است تا سرمایه‌گذاران بر اساس ظرفیت و اقلیم مناطق برای سرمایه‌گذاری هدایت شوند.

چهارمحال و بختیاری ظرفیت مطلوبی برای توسعه گلخانه دارد

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای پیشرو در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور است و طرح و برنامه‌های خوب برای اجرای طرح توسعه گلخانه در استان تهیه شده است.

 

داریوش سالم‌پور اظهار داشت: تامین زیرساخت ها در اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها یک نیاز است و دستگاه‌های خدمت‌رسان طبق قانون برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه ،مکلف هستند که برای تحقق این برنامه کمک و مساعدت کنند.

به گفته وی،هم‌اکنون در سطح کشور ۸۸۰ هزار هکتار سبزی و صیفی در فضای باز تولید می‌شود که ۴۴۰ هزار هکتار از این میزان قابلیت انتقال به فضاهای گلخانه‌ای را دارد و پیش‌بینی می‌شود در یک برنامه ۱۰ ساله این میزان تولید سبزی و صیفی از فضای باز وارد گلخانه شود تا میزان عملکرد تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش و بهره‌وری آب ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

سالم‌پور افزود:هم‌اکنون میزان اشتغالزایی در هر هکتار گلخانه متوسط ۱۰ نفر مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم است و با انتقال تولید سبزی و صیفی به گلخانه میزان اشتغال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی بیان داشت: توسعه صنعت گلخانه در توسعه بخش کشاورزی و سایر صنایع وابسته از جمله صنایع فولادی برای سازهای گلخانه‌ای و صنایع پتروشیمی برای پوشش‌های گلخانه‌ای و تولید نهاده‌های کشاورزی، کود، سم، بذر و خدماتی که به صورت فنی و مهندسی توسط شرکت‌های دانش بنیان و انجمن گلخانه‌داران ارائه می‌شود، نیز اثر گذار است.

به گفته وی، هم اکنون در بخش تولید، ساخت، طراحی و اجرای گلخانه‌های پلاستکی در کشور ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و زمینه صادرات نیز فراهم شده است.

۳۷ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری فعال است

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به  اینکه هم‌اکنون ۳۷ هکتار گلخانه در استان فعال است و مجوز تاسیس ۲۵۰ گلخانه جدید در استان صادر شده است، گفت: کمبود اعتبارات و تسهیلات و نداشتن وثیقه در مناطق روستایی برای دریافت تسهیلات مهمترین مشکل برای تاسیس گلخانه است.

 

ابراهیم شیرانی افزود: برای راه‌اندازی هر هکتار گلخانه به صورت میانگین به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ناکافی بودن تسهیلات بانکی مورد نیاز، نبود زیرساخت‌های لازم برای احداث گلخانه از جمله گازکشی و  افت فشار گاز، دشواری تامین وثیقه برای بخش عمده متقاضیان که در مناطق روستایی مجوز دریافت کردند، مشاع بودن قالب اراضی، نبود نیروی متخصص در مدیریت تولید، احداث سازها و همچنین ناکافی بودن نیروهای کارگری ماهر از مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه توسعه گلخانه در استان است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار هکتار از گلخانه‌های فعال استان تک محصولی و زیر کشت فلفل دلمه هستند، گفت: از ۲ ماه گذشته با کاهش صادرات و موضوع سلامت گلخانه‌داران با مشکل مواجه شدند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بالا بودن هزینه احداث گلخانه و افزایش ۲ برابری هزینه احداث سازه را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: بالا بودن هزینه نهاده‌ها، بذر، سم، کود و سایر موارد از دیگر مشکلات این حوزه است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا