اخبار جهان در حوزه قارچ

2.7 میلیون دلار غرامت به تولیدکنندگان قارچ شیتاکه

شرکت برق TEPCO به پرداخت 402 میلیون ین به تولیدکنندگان قارچ محکوم شد!

شرکت برق توکیو (TEPCO) با رای دادگاه، محکوم به پرداخت غرامت به تولیدکنندگان قارچ شیتاکه شده است.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، شرکت برق TEPCO با حکمی که در تاریخ  10 مارس 2024 صادر شده است، ملزم به پرداخت غرامتی حدود 402 میلیون ین (معادل 2.7 میلیون دلار آمریکا) به تولیدکنندگان قارچ شیتاکه در استان اویتا واقع در جنوب غربی کشور ژاپن، شده است.

این غرامت جهت آسیب های ناشی از فاجعه اتمی رخ داده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 میباشد که آسیب های فراوانی به تولیدکنندگان قارچ منطقه وارد آورد. تعاونی های کشاورزی قارچ شیتاکه استان اویتا اعلام کرده که پس از مذاکراتی جهت حل اختلاف که از سال 2019 آغاز شده بود، اکنون با شرکت TEPCO بر سر پرداخت غرامت به تولیدکنندگان قارچ شیتاکه، به توافق رسیده‌اند.

 ضرر و زیان تولیدکنندگان قارچ شیتاکه

این غرامت قرار است تا بین 966 تولیدکننده قارچ شیتاکه در استان ساحلی اویتا، تقسیم شود تا بخشی از خسارتی که به کسب‌و‌کارشان وارد آمده، جبران شود. تولیدکنندگان قارچ شیتاکه در ژوئیه 2019 به دنبال 2.6 میلیارد ین خسارت بودند!

ادعای آنها این بود که به علت فاجعه اتمی، مشتریان قارچ شیتاکه ژاپن نسبت به آلودگی اتمی قارچ‌های کشت شده و محصولات مرتبط در استان‌های نزدیک به محل فاجعه، بدبین شده بودند. این بدبینی سبب افت فروش شدید و پایین آمدن قیمت قارچ شیتاکه شد که منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان گردید.

به عنوان نمونه قیمت قارچ شیتاکه خشک شده تولید ژاپن، قبل از حادثه فوکوشیما از 4000 ین در هر کیلوگرم فراتر رفته بود، اما ظرف مدت یک سال پس از وقوع فاجعه اتمی به دلیل کاهش تقاضا به 2427 ین کاهش یافت!

 

فاجعه اتمی فوکوشیما و تاثیرات آن

نیروگاه اتمی فوکوشیما متعلق به شرکت برق توکیو (TEPCO)، در 11 مارس سال 2011 توسط یک زلزله 9 ریشتری و یک سونامی متعاقب آن، دچار حادثه شد. تششعات هسته‌ای منتشر شده ناشی از ذوب هسته راکتورها منجر به یک حادثه هسته‌ای در سطح 7 شد که بالاترین میزان در مقیاس بین‌المللی رویدادهای هسته‌ای و رادیولوژیکی است!

متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعهٔ اتمی می‌دانند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌دهند. زیرا تمام راکتورهای نیروگاه فوکوشیما در نتیجهٔ این رویداد با مشکل مواجه شد.
این فاجعه منجر به آسیب های زیاد جانی و زیست محیطی در منطقه گردید که برخی از تاثیرات منفی آن هنوز هم ادامه دارد.

استان اویتا که همجوار استان فوکوشیما است، مرکز پرورش قارچ شیتاکه در ژاپن است و از این حادثه آسیب های فراوانی دید.
یوشی‌هیده آبه، رئیس سابق تعاونی کشت قارچ شیتاکه، که در این دعاوی مشارکت داشت، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: فاجعه اتمی فوکوشیما علاوه بر آسیب‌هایی که به محیط زیست منطقه وارد آورد، به بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی و شیلات نیز ضربه زد.
آسیب به شهرت یک مسئله بزرگ برای دست اندرکاران صنایع کشاورزی، از جمله پرورش دهندگان قارچ شیتاکه که عموم کسب‌کارهای کشاورزی منطقه را تشکیل میداند، است. ما می خواهیم مصرف‌کنندگان این واقعیت را درک کنند که تولیدکنندگان قارچ سختی های زیادی را طی چند سال گذشته پشت سر گذاشته اند. پرداخت این غرامت به تولیدکنندگان قارچ شیتاکه، شاید بتواند برخی از این آسیب ها و سختی ها را جبران نماید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: شین‌هوا
refrence: Xinhua english.news.cn

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا