اخبار جهان در حوزه قارچ

تحریم قارچ ایرلند توسط بریتانیا !

مخاطرات محیط زیستی سبب حذف قارچ از منوی 300 رستوران و کافه شده است.

بیش از 300 کافه و رستوران در انگلستان با تحریم قارچ ایرلند، انواع غذاهایی که با قارچ طبخ میشوند را از منوی خود حذف کرده‌اند!

بنا به اعلام آژانس دولتی غذا و داروی بریتانیا (Teagasc)، تحریم قارچ های تولید ایرلند در رستوران ها و کافه های زیر نظر سازمان اعتماد ملی (National Trust) صورت گرفته است و احتمال دارد تا دیگر مراکز  فعال در صنعت تغذیه نیز به این پویش بپیوندند. پیش بینی میشود که ادامه روند تحریم باعث ضرر و زیان مزارع قارچ ایرلند شود و بر توانایی مالی تولیدکنندگان قارچ تأثیر منفی خواهد گذاشت.

از اوایل ماه جاری سازمان اعتماد ملی بریتانیا، به دلیل حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی، دستور ممنوعیت استفاده از قارچ را به تمامی رستوران ها و کافه های زیرمجموعه خود، صادر کرد. این تصمیم نگرانی هایی را در ایرلند، به ویژه در میان تولیدکنندگان قارچ برانگیخته است.

 

سازمان اعتماد ملی (National Trust)

سازمان اعتماد ملی بریتانیا (National Trust) یک نهاد غیردولتی(NGO) که از میراث طبیعی در جزیره بریتانیا(شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند) حفاظت میکند. این سازمان خیریه که از قرن 19 کار خود را آغاز کرده است، یکی از بزرگترین مالکان زمین، باغ، مراتع و زیستگاه های طبیعی و ساختمان های تاریخی در بریتانیا است و همچنین تعداد زیادی کافه و رستوران را در زیرمجموعه خود دارد.

 

دلیل تحریم قارچ ایرلند

National Trust در اوایل این ماه اعلام کرد که قارچ ها را از منوی تقریباً 300 کافه و رستوران تحت مدیریت خود در سراسر بریتانیا حذف می کند. سازمان اعتماد ملی بریتانیا، دلیل این امر را فراخوان‌هایی در بریتانیا برای تحریم ملی قارچ‌های کشت شده در ذغال سنگ نارس (خاک پیت) به منظور حفاظت از باتلاق‌هایی که برای تامین مواد آلی حفر شده بودند، صورت گرفت.

باتلاق ها یکی از منابع طبیعی مهم برای تعادل محیط زیست هستند. باتلاق ها میتوانند گازهای حاوی کربن را در خود محصور کنند و از گرمایش جهانی آب و هوا جلوگیری نمایند. از بین رفتن باتلاق ها باعث آزاد شدن مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن شده که باعث گرمایش کره زمین میشود. ذغال سنگ نارس در باتلاق ها، نقش موثری در ذخیره کربن و جلوگیری از اثرات زیست محیطی پخش آن دارد.

ذغال سنگ نارس موجود در باتلاق ها نقش مهمی در محصور کردن گازهای حاوی کربن دارند
ذغال سنگ نارس موجود در باتلاق ها نقش مهمی در محصور کردن گازهای حاوی کربن دارند

استخراج ذغال سنگ نارس (peat) که به عنوان خاک پوششی در پرورش قارچ مورد استفاده قرار میگیرد، از باتلاق ها صورت میگیرد و باعث آسیب به این مناطق طبیعی میشود. سازمان محیط زیستی Wildlife Trust با انتشار آماری، اعلام کرده که استخراج خاک پیت (ذغال سنگ نارس) برای پرورش قارچ و دیگر مصارف باغبانی، از سال 1990 تاکنون سبب آزاد شدن بیش از 31 میلیون تن گاز دی‌اکسید‌کربن شده است!

 

چالش جدی تولید کنندگان قارچ ایرلند

حدود 80 درصد از قارچ هایی که در ایرلند کشت و تولید میشود، در بازار انگلستان توزیع میشود. از این‌رو وابستگی صادرات قارچ ایرلندی به بازار بریتانیا، بسیار برجسته است. همچنین براساس آمارهای اعلام شده در سال 2023، حدود 50 درصد از درآمد صادرات محصولات کشاورزی ایرلند مربوط به قارچ های خوراکی بوده است، که رقمی قابل توجه میباشد. از این رو تحریم قارچ ایرلند و ممنوعیت آن در تعدادی از رستوران های انگلستان، باعث نگرانی برخی از پرورش دهندگان قارچ در ایرلند شده است.

 

دونال گرنون، مشاور تولید قارچ در سازمان کشاورزی و توسعه مواد غذایی (Teagasc)، میگوید که ممنوعیت قارچ  در رستوران‌های انگلستان احتمالاً تأثیر نامطلوبی بر توان مالی تولیدکنندگان قارچ ایرلندی خواهد داشت و ممکن است باعث شود تا تعدادی از واحدهای تولیدی کوچک که توانایی مالی زیادی ندارند، برشکست شده و از چرخه تولید خارج شوند.

وی اضافه میکند: بعد از اینکه یک تولیدکننده قارچ از چرخه تولید خارج شد، بعید است که بتواند دوباره برگردد. زیرا هزینه راه اندازی مجدد یک  مزرعه قارچ بالا است.

دونال گرنون میگوید که در صنعت پرورش قارچ، مقدار نسبتاُ کمی از خاک پیت استفاده میشود و در مقابل مصارف این ماده در دیگر بخش های کشاورزی و باغبانی، قابل توجه نیست. وی دلیل مورد توجه قرار گرفتن صنعت قارچ را به عنوان تنها مصرف کننده ذغال سنگ نارس، متوجه نمیشود و آن را قابل توجیه نمیداند.

از خاک پیت برای پوشاندن سطح کمپوست و شوک برای رشد بذر قارچ استفاده میکنند
از خاک پیت برای پوشاندن سطح کمپوست و شوک برای رشد بذر قارچ استفاده میکنند

جایگزین خاک پیت

دونال گرنون درباره دلیل مصرف خاک پیت در پرورش قارچ توضیح میدهد و میگوید: کمپوست قارچ به خودی خود، حاوی ذغال سنگ نارس نیست (مخلوطی از کاه و کلش گندم، کود مرغی، گچ و آب). ما برای کشت قارچ، لایه‌ای به عمق 5 سانتیمتر از ذغال سنگ نارس مخلوط با آهک و کنجاله چغندرقند را روی آن قرار می‌گیرد تا رشد بذر قارچ(اسپان) را تحریک کند.

آقای گرنون میگوید که تعداد زیادی تحقیقات در ایرلند و همچنین در سطح بین‌المللی برای یافتن جایگزین‌های مناسب برای خاک پیت با استفاده از گستره وسیعی از مواد آلی و غیر ارگانیک صورت گرفته یا در حال انجام است، اما هنوز به نتیجه قابل توجهی دست نیافته‌اند.

بنابراین پرورش دهندگان قارچ تا زمانی که جایگزین مناسبی در دسترس نباشد، چاره ای جز ادامه استفاده از خاک پیت ندارند!

 

Padraic O’Leary، مدیر اجرایی شرکت Walsh Mushrooms Group که صاحب برند قارچ Wexford است، به عنوان دومین تامین کننده قارچ در بریتانیا، گفت: هیچ جایگزینی برای ذغال سنگ نارس، که بخش مهمی از روند رشد قارچ است، وجود ندارد.

 

پادریک فوگارتی، زیست‌شناس و دانشمند میگوید که نمی‌داند چرا قارچ‌ها را برای ممنوع کردن انتخاب کرده اند؟!؟ تولید گوشت قرمز و لبنیات و بسیاری از مواد غذایی دیگر، تاثیر به مراتب بیشتری در انتشار گازهای حاوی کربن دارد. چرا گوشت گاور را ممنوع و تحریم نمیکنید؟

آقای فوگارتی افزود: دولت باید مسئولیت این امر را بپذیرد و برداشت ذغال سنگ نارس را به درستی تنظیم کند. در نهایت، ذغال سنگ نارس باید با ماده دیگری جایگزین شود و در زمین بماند، اما در حال حاضر هیچ جایگزینی نیست. بنابراین به جای تحریم قارچ ایرلند و یا اینکه به مردم بگویید قارچ نخورند، بر رفع مشکل متمرکز شوید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: extra.ie و freshplaza.com

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا