اخبار جهان در حوزه قارچ

مالیات انتشار کربن، چالش جدی پرورش قارچ

پرداخت مالیات 100 هزار دلاری کارخانه قارچ در یک سال!

تصویب لایحه مالیات انتشار کربن در کانادا، سبب نگرانی بسیاری از صنایع از جمله کارخانه های پرورش قارچ شده است! سال گذشته در کانادا قانونی تصویب شد که برای انتشار کربن (گازهای گلخانه ای و حاوی کربن) مالیات در نظر گرفته بود. این ردیف مالیاتی جدید برای حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش انتشار کربن، تصویب شده بود و هدف آن مبارزه با گرم شدن زمین می باشد.

تصویب این لایحه مالیات فدرال کربن، جنجال و بحث‌های عمومی را در کانادا به راه انداخت که هنوز نیز ادامه دارد. اجرای این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد، اما مهمترین پیامد این قانون مالیاتی، افزایش هزینه ها در بخش انرژی ها مصرفی خواهد بود! افزایش هزینه های تولید، یکی از پیامدهای اجرای این قانون برای کسب کارها در رشته های مختلف، از جمله کشاورزی گلخانه ای خواهد شد. اما شاید بیشترین تاثیر این ردیف مالیاتی، بر صنایع نوپا و کسب و کارهای کوچک باشد و آنها را با چالش های جدی مواجه کند.

 

طرح افزایش پلکانی مالیات

تصویب لایحه مالیاتی جدید باعث بالا رفتن هزینه های تولید برای کسب و کارها خواهد شد و الزاما منجر به افزایش قیمت محصولات میشود. اما نکته چالش برانگیز این لایحه افزایش پلکانی مالیات انتشار کربن در هر سال است که باعث نگرانی شدید تولیدکنندگان شده است!

در سال 2023 مالیات کربن بر یک لیتر گاز پروپان، 10 سنت بود و قرار است تا از اول ماه آوریل 2024 (فروردین 1403) به بیش از 12 سنت افزایش یابد. این روند افزایشی قرار است تا هر ساله تکرار شده و تا سال 2030 به 46 سنت برسد!
همچنین مالیات کربن بر یک متر مکعب گاز طبیعینیز از 12.3 سنت فعلی به بیش از 15 سنت در اول آوریل افزایش می یابد و طبق قاعده قرار است تا سال 2030 به بیش از 32 سنت برسد.

یعنی تا سال 2030 مالیات انتشار کربن حدودا 3 الی 4 برابر خواهد شد!

 

پیامدهای پرهزینه مالیات کربن بر تولید قارچ

مایک مدیروس (Medeiros)، کشاورزی که در زمینه تولید قارچ فعالیت می کند، از این بابت بسیار نگران است؛ وی مالک مزارع قارچ کارلتون در منطقه اوسگود ایالت انتاریو می باشد. در سالن های پرورش قارچ وی، هر هفته 200000 پوند (90.7 تن) قارچ دکمه ای تولید و برداشت میشود. اما پرورش قارچ در این منطقه به علت سرما، نیاز بیشتری به صرف انرژی دارد که باعث تحمیل هزینه های بیشتری به تولید کنندگان، با اجرای این قانون جدید شده است.

مصرف حامل های انرژی، جهت گرمایش سالن ها که برای تامین شرایط محیطی مطلوب جهت رشد و عقیم سازی قارچ ضروری است، بخش قابل توجهی از هزینه های عملیاتی مزرعه قارچ را تشکیل می دهد. با اجرای این قانون جدید، قبض ماهانه گاز مجموعه سالن ها در ماه نوامبر 2023 از 72000 دلار فراتر رفت، که 16050 دلار آن به مالیات کربن تعلق دارد!

مایک مدیروس صاحب مزارع قارچ کارلتون
مایک مدیروس صاحب مزارع قارچ کارلتون

انتظار می رود بار مالی این مالیات در ماه های آینده تشدید شود، زیرا هنوز فصل زمستان شروع نشده! از طرفی طی برنامه اعلام شده در سال های آتی این هزینه ها به مراتب بیشتر خواهد شد؛ نرخ فعلی گاز 65 دلار در هر تن تعیین شده است که قرار است تا سال 2030 به 170 دلار در هر تن افزایش یابد! این افزایش قیمت گاز می تواند صورتحساب مالیات کربن ماه نوامبر این مزرعه را در سال های آینده تا 42000 دلار افزایش دهد، در صورتیکه میزان مصرف گاز بدون تغییر باقی بماند!

او در زمان احداث این مزرعه تولید قارچ، ۱.۸ میلیون دلار برای آوردن خط گاز طبیعی به مزرعه خود سرمایه‌گذاری کرد که ظاهرا در آینده قرار است تا از بین برود! وی هم اکنون در حال بررسی فناوری‌های نوآورانه مانند دیگ‌های هیدروژنی برای گرمایش است.

 

اعتراض کارخانه های تولید قارچ از طریق نماینده اپوزیسیون

اخیر مزرعه قارچ کارلتون (Carleton Mushrooms) واقع در شرق اونتاریو، با انتشار یکی از قبوض پرداختی انرژی خود، میزان مالیات انتشار کربن ماهانه خود را که بیش از 16 هزار دلار است را نشان داده است! نماینده کارخانه میگوید که در سال اخیر بیش از 100 هزار دلار مالیات انتشار کربن پرداخت کرده اند که با توجه به گردش مالی سالانه 3.8 میلیون دلاری این کارخانه قارچ، رقم قابل توجهی حدود 3% است!
مورد دیگر اینکه قرار است تا سال 2030 این رقم به 4 برابر یعنی بیش از 400 هزار دلار برسد!

قبض گاز کارخانه قارچ و میزان مالیات انتشار کربن
قبض گاز کارخانه قارچ کارلتون و میزان مالیات انتشار کربن

این کارخانه قارچ به همراه چند کارخانه دیگر که در تولید محصولات کشاورزی و غذایی فعالیت دارند، اعتراض رسمی خود را از طریق نماینده اپوزیسیون پیر پویلیور به جاستین ترودو نخست وزیر فعلی، ابلاغ کرده اند.

پیر پویلیور نیز خود مدیرعامل کارخانه قارچ خانواده مدیروس است. این مزرعه نیز از 9 نوامبر تا 6 دسامبر (یعنی کمتر از یک ماه) بیش از 7200 دلار مالیات انتشار کربن پرداخت کرده است!

 

کشمکش سیاسی بر سر مالیات کربن

این وضعیت بحث های زیادی را در محافل سیاسی کانادا از جمله مجلس، به راه انداخته است. حذب محافظه‌کاران، مکرراً به بحث افزایش بیش از حد مالیات اشاره می‌کند و آن را به عنوان یک عامل بازدارنده برای مشاغل کوچک معرفی می‌کند. اما نخست وزیر جاستین ترودو، از این طرح حمایت می کند و آن را به عنوان ابزاری حیاتی برای حرکت صنایع به سمت سازگاری با محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، میداند.

مزارع قارچ از طریق رهبر اپوزیسیون، از نخست وزیر خواسته اند تا درباره هزینه‌های بالای مالیات انتشار کربن توضیح دهد. اما نخست وزیر جاستین ترودو کارخانه های قارچ را بخاطر استفاده بیش از حد از گاز طبیعی بجای استفاده از انرژی جایگزین سرزنش کرده است!

جاستین ترودو استدلال میکند که هزینه بالای مالیات کربن مزارع قارچ و دیگر محصولات کشاورزی، فقط ثابت میکند که آنها از تکنولوژی و تاسیسات فرسوده و قدیمی استفاده میکنند و باید راه خود را تغییر دهند و به انرژی های پاک روی بیاورند.

پیر پویلیور رهبر اپوزیسیون و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا
(راست) پیر پویلیور رهبر اپوزیسیون و مدیرعامل کارخانه قارچ مدیروس_ (چپ) جاستین ترودو نخست وزیر کانادا

اما از طرفی نماینده مخالفان (پیر پویلیور) هم استدلال خود را دارد و میگوید: حدود 12 بار از نخست‌وزیر پرسیدم که صاحبان مزارع چگونه باید صورتحساب آتی 400000 دلاری مالیات انتشار کربن خود را بپردازند؟ آنها چگونه باید بودجه تغییرات عظیم ماشین آلات و تاسیسات خود را فراهم کنند؟
ادامه این روند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی برای شهروندان کانادایی خواهد شد یا اینکه به واردات مواد غذایی بی‌کیفیت خارجی روی بیاوریم!

همچنین پویلیور خاطرنشان کرد که مزارع قارچ و دیگر محصولات کشاورزی در شرایط فعلی چاره‌ای جز استفاده از گاز طبیعی ندارد؛ زیرا آنها باید با تولیدکنندگان آمریکایی و دیگر کشورها که مالیات کربن پرداخت نمیکنند، رقابت کنند!

پویلیور همچنین وضعیت اسفبار هزینه های تولید، مالیات سنگین در کانادا را مطرح میکند. شرایط طوری است که محصول قارچ تولیدشده در روستاهای مکزیک که کیلومترها با کامیون و قطار حمل میشود تا به کانادا برسد، از محصول باکیفیت و اورگانیک ما که در همین شهر تولید میشود، ارزان‌تر است!

آیا کامیون و قطار سوخت فسیلی مصرف نمیکنند؟ چرا نخست وزیر از آنها مالیات نمیگیرد؟!؟
دولت باید هزینه های تولید مزارع قارچ و دیگر محصولات را کاهش دهد تا ما بتوانیم محصولات اورگانیک و باکیفیت‌تر کانادایی را به خانه شهروندان بیاوریم.

انطباق با آینده سبز یا نابودی؟

اما نخست‌وزیر ترودو از موضع خود مبنی بر اینکه مالیات بخش مهمی از مقرون‌بصرفه‌تر کردن و پیشرفت صنایع در درازمدت برای کانادایی‌ها و همچنین تشویق به نوآوری است، کوتاه نمی‌آید!

علیرغم فشار مالی این ردیف مالیاتی بر کسب و کار پرورش قارچ، مزارع در صدد کاهش ردپای کربن در عملیات کشت و پرورش قارچ هستند. برای مثال آنها در حال بررسی فناوری‌های نوآورانه مانند دیگ‌های هیدروژنی هستند. با این حال، آنها نیاز به یک معافیت مالیاتی مشابه با تخفیف 80 درصدی را که تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای دریافت می‌کنند، میباشند.

لایحه C-234 که توسط حذب محافظه کار پیشنهاد شده بود، نویدبخش معافیت های مالیاتی برای گاز طبیعی و پروپان در مزارع و گلخانه ها بود؛ این لایحه در صورت تصویب، به عنوان یک مهلت بالقوه برای مشاغلی مانند مزارع قارچ ظاهر خواهد شد تا کسب و کار خود را از این چالش نجات دهند.

لایحه C-234 سال گذشته با اکثریت نمایندگان مجلس تصویب شد، اما پس از لابی حزب لیبرال با سناتورهای لیبرال، در سنا از مسیر  اصلی خود خارج شد!
قرار بود لایحه C-234 معافیت کامل از مالیات کربن را برای مزارع قارچ و همچنین مزارع کشت گلخانه‌ای به ارمغان بیاورد تا راه آنها را برای تغییرات گسترده ساختاری هموار کند. اما با لابی‌گری های انجام شده مزارع کشت گلخانه‌ای در حال حاضر 20% مالیات میپردازند ولی مزارع پرورش قارچ شامل معافیت نمیشوند و باید مالیات انتشار کربن را بصورت 100% پرداخت کنند!!!

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: bnnbreaking.com و farmersforum.com

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا