دانش افزایی در حوزه قارچ

آشنایی با خصوصیات بذرهای هیبریدی

با ویژگی های مثبت بذرهای هیبریدی بیشتر آشنا شوید

بذرهای هیبریدی از تلفیق بذر نژادهای سفید با صفاتی نظیر کلاهک سفید بدون پوسته و وزن سبک با نژادهای تیره با صفاتی نظیر کلاهک سفید دارای پوسته ، توپر، گوشتی و سنگین تر بدست آمده است. از این نژاد می توان به A-۱۲، A۱۵، ۵۱۲، ۶۰۹، ۱۳۰، ۱۴۰ اشاره نمود. در این نژادها پین دهی راحت‌تر از سایر نژادها صورت می گیرد، دارای کلاهک با بافت‌های محکم و سفت و نیز دارای خاصیت انبارش بیشتری نسبت به دیگر انواع نژادها دارد.

خاصیت دیگر این نژادها  تطبیق  مطلوب خود با محیط رشد است و مدت زمان کمتری از مرحله خاک‌ دهی تا برداشت لازم دارد و بهمین دلیل است که امکان تعدد کشت بیشتری در طول سال را ایجاد می کند.

شرایط مناسب برای رشد رویش یا میسلیوم ران این نژادها عبارت است:

  • رطوبت نسبی 95%
  • غلظت  گازکربنیک ۱۲۰۰۰ – ۵۰۰۰
  • دمای بستر یا کمپوست ۲۷-۲۴ درجه سانتیگراد

در چنین اقلیم و شرایط محیطی، بستر در عرض ۱۳ تا۱۷ روز کمپوست کلا سفید و اصطلاحا طلائی خواهد شد. توجه داشته باشید دمای کمپوست بالاتر از ۲۹ برای این نژادها بسیار خطرناک است.

توضیح آخر اینکه با افزایش میزان بذرهای هیبریدی مصرفی نسبت به استانداردهای موجود تا حدودی طول دوره ریشه دوانی کاهش میابد ولی اگر وزن بذر مصرفی از ۲ تا ۳% وزن خشک کمپوست مصرفی در واحد سطح بیشتر باشد، سبب خواهد شد تا بستر سریع‌تر گرم شده و احتیاج سرد کردن سالن پرورش ضرورت پیدا خواهد کرد. در این بین امکان آسیب به میسلیوم موجود در بستر زیاد خواهد شد.

 تهیه و تنظیم : مهندس بهروز پیرایش

 ملقب به پدر قارچ ایران

دانش افزایی در حوزه قارچ را با هاگ تجربه کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا