اخبار عمومی و گزارش

دستگیری جستجوگران قارچ ترافل

متخلفان بازداشت و تا سیر مراحل قانونی و تشکیل پرونده قضایی تحویل نیروی انتظامی شدند

فتاح قاسمی، رئیس منابع طبیعی شهرستان علی آباد کتول (استان گلستان) از دستگیری جستجوگران قارچ ترافل جنگلی، که موجب آسیب و تخریب محیط زیست و جنگل ها میشوند، در منطقه آرپاتو گلند روستای سیاه رودبار خبر داد.

وی اظهارکرد: جمع کنندگان قارچ ترافل (قارچ دنبلان) که با برداشت بی رویه و غیر اصولی این قارچ، سبب تخریب جنگل و آسیب به ریشه درختان میشدند، در دام ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی  علی آبادکتول افتادند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان علی آباد کتول در خصوص دستگیری جستجوگران قارچ ترافل افزود: طی عملیات ضربتی و غافلگیرانه ماموران یگان حفاظت به همراه مسئول واحد کبودوال طی کمین در منطقه آرپاتو گلند روستای سیاه رودبار دهنه زرین گل، متخلفان سابقه دار را در حین جمع آوری قارچ ترافل با 4 قلاده توله سگ شکاری، به دام افتادند.

وی بیان کرد: قارچ های جمع آوری شده به همراه 4 قلاده سگ شکاری ضبط و به کلانتری 11 شهرستان علی آباد منتقل شدند.

قاسمی گفت: همچنین متخلفان بازداشت و تا سیر مراحل قانونی و تشکیل پرونده قضایی تحویل نیروی انتظامی شدند.

برداشت قارچ ترافل
پیدا کردن قارچ ترافل

 

گفتنی است قارچ ترافل که در زبان محلی ها به نام دُنبَلان کوهی هم شناخته می‌شود، نوعی قارچ غده ای زیرزمینی است که نزدیک ریشه درختان می روید. این قارچ خوراکی، گرانقیمت و کمیاب است زیرا فقط بطور طبیعی و پای برخی درختان خاص میروید. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود. در برخی از کشورها برای برداشت سریع‌تر این قارچ جنگلی ارزشمند از سگ ها و خوک های آموزش دیده استفاده می‌کنند.

به دلیل حفاظت از جنگل های هیرکانی (ثبت یونسکو) از اسفند ماه سال 1400 برداشت قارچ ترافل ممنوع می باشد. شهرورندان عزیز می توانند هرگونه تخلف و بهره برداری غیرمجاز از جنگل ها و منابع طبیعی را از طریق سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به مسولین مربوطه گزارش دهند.

منبع: فارس

اخبار عمومی و گزارش صنعت قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا