اخبار اقتصادی صنعت قارچ

سازمان میادین میوه و تره‌بار عامل اختلال در بازار قارچ

امسال قیمت تمام‌شده قارچ حدود ۸۹۰۰ تومان است

سازمان میادین میوه و تره‌بار عامل اختلال در بازار قارچ است.عراق محموله‌های صادراتی را با ایرادات بی‌مورد برمی‌گرداند و یا بازار را تعطیل می‌کند و مرز را می‌بندد و از جهت حمل‌ونقل هم کامیون دارهای عراقی برای صادرکنندگان ما مشکل ایجاد می‌کنند.

شرایط نامناسب کمپوست؛ عامل کاهش راندمان

محمدحسن افشار عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، در خصوص وضعیت تولیدات داخلی قارچ، اظهار کرد: محیط رشد قارچ در کمپوست است که کمپوست تولیدشده در تابستان کارایی لازم را به دلیل کاهش رطوبت هوا ندارد و راندمان تولید را کاهش می‌دهد و ما حدود ۲۰ درصد کاهش راندمان را داریم.

این مقام مسئول در ادامه از دلایل این کاهش تقاضا بیشتر گفت: در فصل تابستان به خاطر افزایش سبزی و میوه در بازار مصرف قارچ کاهش می‌یابد و نیاز بازار به قارچ کم می‌شود درحالی‌که این محصول از سبزی‌هایی محسوب می‌شود که پروتئین بالایی دارد.

افشار در رابطه با نهاده‌های تولیدی این نکته را خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهاده‌های تولیدی موردنیاز تولیدکنندگان قارچ، تولید داخل است و هیچ‌گونه وابستگی خارجی نداریم بنابراین تحریم بر روی صنعت قارچ تأثیری ندارد. سازمان میادین میوه و تره‌بار عامل اختلال در بازار قارچ است.

دلالان قیمت قارچ را کاهش دادند

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به شرایط بازار و حضور و تأثیر دلالان در قیمت‌ قارچ  بازار، گفت: جو قیمتی که در جامعه وجود داشت و در فصل تابستان توسط دلالان انجام می‌شد، طبق نظر کارشناسان انجمن، قیمت واقعی نبود.

قیمت تمام‌شده قارچ ۶۸۰۰ بود و با ۲۰ درصد سود ۷۵۰۰ تومان فروخته می‌شد اما دلالان از جو موجود سوءاستفاده می‌کردند و قارچ بی‌کیفیت را کیلویی ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان می‌فروختند که انجمن نامه‌ای به ستاد اقتصاد مقاومتی نوشت و پرونده آنها به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارجاع شد.

افشار در خصوص شرایط سخت تولیدکنندگان، افزود: با توجه به اینکه جو بازار خوب نبود انجمن هم مجبور شد قیمت‌گذاری را بر روی همان ۶ تا ۷ هزار تومان انجام دهد که درواقع قیمت تمام‌شده تولید بود.

امسال قیمت تمام‌شده قارچ حدود ۸۹۰۰ تومان است که با ریسکی که تولید قارچ دارد حدود ۲۰ درصد سود را در نظر بگیریم قارچ باید حدود ۱۱۵۰۰ تومان بفروشیم اما به خاطر اینکه بازار کشش ندارد باقیمت ۸ تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و حدود کیلویی ۳ هزار تومان متضرر می‌شویم.

بانی اخلال در بازار قارچ سازمان میادین میوه و تره‌بار است

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، سازمان میادین میوه و تره‌بار عامل اختلال در بازار قارچ است. سازمان میادین میوه و تره‌بار را به‌عنوان عاملان اخلال در نظم بازار قارچ برشمرد و در توضیحات بیشتر عنوان کرد: عامل اخلالی که ما در بخش قارچ با آن روبه‌رو هستیم سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری است که یک کمیسیون قیمت‌گذاری دارد و قاعدتاً باید یک نماینده از انجمن قارچ در آن حضورداشته باشد.

وی در خصوص این روند قیمت‌گذاری افزود: با توجه به این شرایط، اما متأسفانه استعلام قیمت را از یک‌سری دلال انجام می‌دهند و قیمت تعیین‌شده برای این سازمان بسیار پایین اعلام می‌شود. دلالان از این قیمت به‌عنوان قیمت اصلی استفاده می‌کنند و برای به‌دست آوردن حاشیه سود با ۲۰۰۰ تومان کاهش قیمت تعیین‌شده توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار محصول را می‌فروشند.

مذاکرات با سازمان میادین

افشار پیرامون پیگیری برای رفع مشکلات این‌چنینی، تصریح کرد: ما در این زمینه با سازمان میادین مذاکراتی را انجام داده‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. در حال حاضر یک عامل در اخلال بازار قارچ و ضرر به تولیدکنندگان قارچ این سازمان است و ما از مسئولان خواهان حل این مشکل هستیم.

این اقدام شهرداری ضرر بسیاری را متوجه تولیدکنندگان می‌کند. سازمان میادین میوه و تره‌بار باید هم‌سو با انجمن قارچ خوراکی اقدام کند تا هم در این میان تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم قارچ باکیفیت عالی در بازار عرضه شود.

وی همچنین در ادامه در خصوص عرضه و تولید قارچ‌های بی‌کیفیت به بازار، ضمن ابراز ناراحتی، افزود: دلالانی که غرفه های میادین میوه و تره‌بار را اجاره کرده‌اند قارچ‌های درجه ۲ و ۳ را جمع‌آوری و عرضه می‌کنند و نهایتاً قارچ بی‌کیفیت به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

شرایط سخت تولیدکنندگان قارچ

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص شرایط سخت تولیدکنندگان و در همین راستا، واحدهای پرورش قارچ که به خاطر ورشکستگی تعطیل‌شده‌اند، گفت: در حال حاضر یک واحد تولیدی در یزد با ظرفیت ۲۴ سالن تعطیل‌شده است.

دو واحد تولیدی در شهریار به خاطر مشکلات بانکی و ورشکستگی تعطیل‌شده و چند واحد در ورامین تعطیل‌شده‌اند. ۳ واحد تولید قارچ هم در هشتگرد کرج که ۲۴ سالن تولید داشتند تعطیل کرده‌اند.

این مقام مسئول در رابطه با تعطیلی واحدهای تولیدی هشدار داد: یک واحد با ظرفیت ۲۰۰ تن حدود ۴۰ کارگر مستقیم و ۱۲۰ نفر غیرمستقیم دارد و یک واحد ۴۰۰ تن حدود ۵۰۰ نفر کارگر غیرمستقیم و ۳۰۰ نفر کارگر مستقیم دارد و این تعطیلی‌ها برای اشتغال‌زایی در کشور ضربه بزرگی محسوب می‌شود درحالی‌که تمام تلاش دولت بر این است که واحدهای تولیدی را حفظ کرده و آنها را به سرمایه‌گذاری مجدد و استخدام بیکاران تشویق کنیم اما با این اوضاع امکان‌پذیر نیست.

کارشکنی عراقی‌ها در تحویل محموله‌های صادراتی

افشار ضمن تشریح شرایط کنونی در خصوص صادرات قارچ تشریح کرد: با افزایش نرخ ارز و کاهش ارز پول ملی زمینه برای صادرات فراهم‌ شده است. در حال حاضر قیمت جهانی قارچ حدود ۲٫۵ دلار است که کیلویی حدود ۳۰٬۰۰۰ تومان می‌شود و با احتساب هزینه صادراتی حدود ۱۵ هزار تومان برای تولیدکننده محسوب می‌شود.

تراز تجاری مثبت طبق آمارها

وی در مورد چگونگی روند صادرات کشور اذعان داشت: طبق آمار گمرک تراز تجاری ما با کشورهای همسایه مثبت است و بیشترین صادرات ما به کشور عراق است و پس‌ازآن افغانستان، قطر، دوبی و کویت را داریم اما مشکل بزرگ ما سیستم حمل‌ونقل هوایی است که استانداردهای لازم را ندارد ضمن اینکه با شرایط موجود ما نیاز داریم بیشتر وارد بازار شویم.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: در سال ۹۷ به خاطر مشکلات صادراتی که با عراق داشتیم تنها حدود ۵۰۰۰ تن صادرات داشتیم که امیدواریم با بهبود شرایط و سوبسیت دولتی مانند دهه ۶۰ این میزان را به ۳۰ هزار تن افزایش دهیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص چالش‌های صادرات به کشور همسایه (عراق) اذعان داشت: عراق محموله‌های صادراتی را با ایرادات بی‌مورد برمی‌گرداند و یا بازار را تعطیل می‌کند و مرز را می‌بندد و از جهت حمل‌ونقل هم کامیون دارهای عراقی برای صادرکنندگان ما مشکل ایجاد می‌کنند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: اگر کنسولگری ما در اربیل و سفارت‌خانه ما در عراق در بخش اقتصادی فعالیت بیشتری انجام دهند می‌توانیم صادرات خوبی به عراق داشته باشیم و باوجود تمام این شرایط در سال ۹۷ تاکنون موفق شدیم حدود ۵۰۰۰ تن صادرات داشته باشیم.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا