صادرات قارچ خوراکی و دارویی

صادرات قارچ خوراکی به بلاروس

صادرات قارچ و دیگر مواد غذایی به بلاروس در اعزای واردات کود پتاس کشاورزی

صادرات قارچ خوراکی به بلاروس، محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی ایران برای تبدیل به مرکز توزیع (هاب منطقه‌ای) و مسیر اصلی انتقال کود پتاس بلاروس به مقاصد منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

محمد علی نیکبخت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه به بلاروس گفت: ظرفیت بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است به شکلی که یکی از منابع اصلی تأمین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه هند و … به شمار می‌آید. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی برای صادرات بلاروس از طریق بنادر اروپایی، پیشنهاد داده‌ایم می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب نقش فعال و موثری در زمینه تغییر مسیر صادرات کود بلاروس از اروپا به ایران ایفا کرد. حتی در این زمینه مقدمات لازم برای تأمین فضای کافی انبارداری در جنوب کشور آغاز شده و برخی استان ها نیز درگیر مسأله شده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور و پیرو توافق نامه سال گذشته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین کود پتاس از کشور بلاروس، اعلام کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن کود پتاس به ایران ارسال شده و دریافت مابقی توافق نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش تنوع و حجم عرضه مواد غذایی ایرانی به خصوص مواد خام کشاورزی به بازارهای بلاروس خاطرنشان کرد: این امر منوط به اعطای تسهیلات بیشتر گمرکی و خدمات لازم به تجار به ویژه بخش خصوصی در این زمینه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تنوع بخشی صادرات به بازار بلاروس می‌تواند در زمینه قارچ های خوراکی، محصولات تازه و فرآوری شده سبزی و صیفی گلخانه ای، گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری (مانند کیوی، خرما و مرکبات)، آجیل، مغزها و خشکبار، میوه خشک، ماهی و محصولات شیلات و غذاهای دریایی و سایر محصولات کشاورزی باشد.

نیکبخت سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس را در جهت بسترسازی برای توسعه همکاری های کشاورزی بسیار با اهمیت خواند و اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر و نهایی سازی برخی توافقات بتواند به هر دو کشور در مسیر تامین امنیت غذایی کمک کند.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه سه شنبه ۲۵ مهرماه به بلاروس سفر می کنند. دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات و گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهوری به این کشور است.

منبع: ایسنا

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا