اخبار جهان در حوزه قارچ

تظاهرات علیه کارخانه تولید قارچ !

اعتراض جامعه محلی به بوی بد کارخانه قارچ Northway Mushrooms

حدود 600 نفر از ساکنان خشمگین محلی در تظاهرات علیه کارخانه تولید قارچ و کمپوست Northway Mushrooms شرکت کردند. مردم محلی روستای کوتایرون(Co Tyrone) واقع در ایرلند شمالی، نسبت به مزاحمت هایی که کارخانه قارچ Northway برایشان به وجود آورده به سطوح آمده و در جلوی درب کارخانه تجمعی اعتراضی تشکیل دادند.

این مردم بیش از هرچیز از بوی نامطبوعی که مربوط به قسمت کمپوست سازی کارخانه است، شکایت دارند. آنها معتقدند که بوی قوی و نامطبوع حاصل از تولید کمپوست قارچ کارخانه Northway مستقر در Ballygawley، بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد.

مردم محلی میگویند که در محل زندگی آنها همیشه بوی نامطبوعی مانند بوی “تخم مرغ فاسد” یا “کلم بروکلی گندیده” می‌آید که زندگی را برای آنها سخت کرده و موجب نارضایتی گسترده جامعه محلی شده است. آنها این ناهنجاری را به نهادهای قانونی و بهداشتی گزارش کرده‌اند و خواستار اقدام فوری از جانب آنها هستند.

در این تظاهرات علیه کارخانه قارچ، بزرگسالان و کودکان زیادی شرکت داشتند که تابلوهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: “بوی بد را متوقف کنید“.
آنها نسبت به اقدامات نهاد های بهداشتی و مراجع قانونی نیز انتقاد داشتند و ان را ناکافی میدانستند. آنها شورای محلی و آژانس محیط زیست ایرلند شمالی (NIEA) را به عدم اقدام در رسیدگی به شکایات خود در مورد بوی بد متهم می کنند. آنها اقدامات انجام شده این نهادها را صرفا “فشار قلم” توصیف کردند و تقاضا داشتند تا اقداماتی فراتر و موثرتر از صدور نامه و اخطاریه، صورت گیرد.

 

کارخانه تولید قارچ Northway Mushrooms

بطور کلی اکثر محصولات کشاورزی و همچنین قارچ موجود در بازار بریتانیا در ایرلند تولید میشود و صنایع کشاورزی نقش قابل توجهی در اقتصاد ایرلند شمالی، ایفا میکنند. از این‌رو کارخانه های تولید قارچ زیادی در این کشور وجود دارد. کارخانه قارچ Northway Mushrooms نیز یکی از کارخانجات بزرگ ایرلند میباشد که در چندین نقطه مختلف شعبه دارد.

کارخانه Northway Mushrooms واقع در منطقه کوتایرن، 5 سال پیش اقدام به راه‌اندازی واحد تولید کمپوست قارچ با سرمایگذاری بیش از 25 میلیون پوند نمود. در این واحد ضایعات کشاورزی و فضولات طیور را به بستر رویش قارچ، تبدیل میکنند. شایان ذکر است که 20 کارخانه تولید قارچ در ایرلند، کمپوست خود را از این واحد، تهیه میکنند.

اما این سایت 25 میلیون پوندی کمپوست، از زمان شروع بکار آن، منبع اختلاف بوده است. علیرغم سهم اقتصادی قابل توجه این مرکز در اقتصاد منطقه، مردم محلی از آلودگی ناشی از بوی نامطبوع آن نارضایتی گسترده داشته‌اند.

کارخانه تولید قارچ و کمپوست Northway Mushrooms
کارخانه تولید قارچ و کمپوست Northway Mushrooms

شکایات مردم محلی

مردم محلی میگیویند که تا 5 سال پیش زندگی در این منطقه ایده‌عال بود اما اکنون مانند کابوسی ناتمام است. این کارخانه چشم انداز و زیبایی منطقه آنها را گروگان گرفته است.
مردم میگویند که این بو در مواقعی به قدری بد و شدید است که کودکان مدرسه ابتدایی محلی در زمین بازی حاضر نمی‌شوند. معلمان هم هیچوقت نمیتوانند پنجره کلاس را باز کنند تا هوای به داخل بیاید و این روی آموزش بیش از 200 کودک محصل تاثیر گذاشته است. همچنین تمرینات ورزشی باشگاه های محلی نیز به تعویق انداخته میشود.
یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات علیه کارخانه تولید قارچ Northway میگوید: مردم نمی توانند پنجره های خود را باز بگذارند! اگر لباس های خود را برای خشک شدن بیرون آویزان کنند باید دوباره آنها را بشویند زیرا بو خواهد گرفت. همچنین در فصل تابستان مردم نمیتوانند در حیاط خانه خود بنشینند یا وقت بگذرانند.

آنها میگویند که مرتبا در طی این سالها به شورای منطقه مید‌آلستر و آژانس بهداشت عمومی، گزارشات و شکایات خود مبنی بر بوی بد را ارائه داده‌اند. آنها مرتبا میگویند که از این موضوع اطلاع دارند و پیگیری خواهند نمود، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.

پس از 4 سال، همه ما احساس می‌کنیم که آژانس‌ها به اندازه کافی برای بهبود بو یا جریمه کردن کارخانه به دلیل ایجاد آلودگی شدید هوا در محل، اقدامی انجام نداده‌اند. ساکنان منطقه به دلیل ناامیدی نسبت به واکنش نهادهای عمومی، تظاهرات را در جلوی کارخانه قارچ براه انداختند.

تظاهرات علیه کارخانه تولید کمپوست قارچ به جهت تولید بوی بد
تظاهرات علیه کارخانه تولید کمپوست قارچ به جهت تولید بوی بد

واکنش و اقدامات کارخانه Northway

نماینده شرکت Northway Mushrooms در پاسخ به نگرانی های فزاینده مردم، بر تعهد این کارخانه نسبت به رفاه جامعه و استانداردهای زیست محیطی تاکید کرد. وی گفت: ما همه مسائل و ادعاهای مطرح شده، به‌ویژه موارد مربوط به سلامت جامعه محلی را بسیار جدی می گیریم.

او ادامه داد: کارخانه ما با بالاترین استانداردهایجهانی کار می کند و توسط NIEA (آژانس محیط زیست) کنترل می شود. همچنین برای اطمینان بیشتر از کارکنان بازرسی های منظم و اعلام نشده صورت میگیرد. ما در Northway Mushrooms متعهد به تعامل با همه ذینفعان هستیم، تا اطمینان حاصل کنیم که هرگونه نگرانی برطرف شده است و کارخانه می تواند به کمک به اقتصاد محلی و منطقه ای در سراسر جزیره ایرلند ادامه دهد.

این شرکت اقدامات انجام شده در سال گذشته را تشریح کرد، از جمله بازرسی در محل توسط دپارتمان بهداشت محیط و اداره بهداشت و ایمنی، که هیچ نتیجه نامطلوبی پیدا نکرد. علاوه بر این، کارخانه پیشنهاد کرد که یک متخصص اثرات بهداشتی و اجتماعی برای انجام ارزیابی های بیشتر، با هدف اطمینان بخشی به جامعه و رسیدگی به شکایات جاری، منصوب شود.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
منبع: irishnews.com و bnnbreaking.com و belfasttelegraph.co.uk

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا