اخبار جهان در حوزه قارچ

روییدن قارچ روی غورباقه !!!

حیرت دانشمندان از رویش قارچ بر روی وزغ

روییدن قارچ روی غورباقه، موردی نادر و بسیار عجیب که حیرت دانشمندان را برانگیخته است. اخیرا محققان هندی با قورباغه‌ای مواجه شدند که قارچی از پهلوی آن جوانه زده است.
شاید این اولین مورد این پدیده در طبیعت نباشد، ولی اولین بار است که این مورد توسط بشر دیده شده و ثبت شده است. چیزی که هنوز مبهم است، این است که چگونه قارچ به آنجا رسیده، رشد کرده و میوه داده است.

بازی ویدیویی موفق The Last Of Us و سریال اقتباس شده از روی آن (محصول HBO)، در سالهای اخیر قارچ ها را در کانون توجه فرهنگ عامه قرار داده است. در داستان “آخرین از ما”  انسان‌ها توسط قارچی آلوده میشوند که آنها را به زامبی هایی وحشتناک بنام “clicker” تبدیل می کند. اما این یک سناریوی آخرالزمانی از دنیای The Last of Us نیست و نباید مردم را نگران کند.

گزارش عجیب رویش قارچ روی غورباقه

گزارشی از روییدن قارچ روی غورباقه در شماره ژانویه 2024 مجله خزندگان و دوزیستان منتشر شده است. این گزارش توسط 2 طبیعت‌شناس با نام‌های “چینمای مالیه” و “لوهیت ی.تی” که به عنوان متخصص در سازمان حفاظت از محیط زیست (WWF) هند فعالیت میکنند، ارائه شده است.

این گزارش درباره نوعی غورباقه پشت طلائی بنام “رائو” است. محققان در ژوئن 2023 این غورباقه را پیدا کردند. او در دسته‌ای از وزغ‌ها در یک حوضچه کوچک در کنار جاده قرار داشت و بطور اتفاقی کشف شد.

محققان با دیدن آن، ابتدا فکر کردند که قسمتی از یک گیاه به پوست حیوان چسبیده است. اما با بررسی دقیق مشخص شد که یک قارچ از پهلوی غورباغه جوانه زده است. تصاویر قورباغه از چندین زاویه نشان می دهد که یک قارچ ریز با کلاهک خاکستری، روی یک ساقه ظریف و خمیده از سمت چپ بدن وزغ جوانه زده است.

اما نکته عجیب‌تر این بود که وزغ زنده بود و بدون هیچ مشکلی حرکت میکرد! این پدیده یک کشف قارچ غافلگیر کننده بود. محققان می‌گویند: تا جایی که ما می‌دانیم، هیچ‌وقت روییدن قارچ روی قورباغه زنده ثبت نشده است!

جوانه زدن قارچ روی بدن غورباقه

قارچ زامبی

قارچ هایی در طبیعت وجود دارند که مانند انگل از موجودات زنده را آلوده و از بدن آنها تغذیه میکنند. قارچ کوردیسپس نوعی قارچ سرچماقی است که مانند انگل، حشرات را آلوده میکند. این قارچ کنترل حشره را بدست میگیرد و آنها را به نوعی زامبی تبدیل میکند. سپس حشرات را مجبور میکند تا برخلاف غریزه خود، به مکان‌های بلند بروند، تا هاگ قارچ راحت‌‌تر منتشر شود. سپس این قارچ حشره را میکشد و مومیایی میکند و از مواد داخل بدن آن استفاده میکند تا جوانه بزند و رشد کند.

اما نکته‌ای که در این پدیده نادر وجود دارد این است که قارچ جوانه زده روی بدن وزغ، قارچ زامبی (کوردیسپس) نیست و اینکه غورباقه هیچ مشکلی ندارد و کاملا سلامت است! قارچ روی غورباقه از نوع Mycena و نوعی قارچ کلاه‌دار است و با قارچ های سرچماقی زامبی‌ساز متفاوت است.

 

 

قورباغه ها و قارچ ها

آلوده شدن دوزیستان به قارچ ها غیرعادی نیست. هردوی آنها تمایل دارند در شرایط محیطی مشابه و مرطوب رشد کنند.

اما پوست قورباغه به دلیل ترشحات ضد میکروبی در برابر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و بیشتر قارچ‌ها مقاوم است، که این نکته روییدن قارچ روی غورباقه را غیرعادی‌تر می‌کند. نکته دیگر اینکه پوست وزغ حتی علائمی از ناراحتی یا بیماری را نشان نمیدهد. توماس هورتون (قارچ‌شناس) می‌گوید: اگر قارچ باعث بیماری پوستی می‌شد، انتظار تغییر رنگ پوست را داشتیم یا اینکه رشته‌های سفید کرکی قارچ را روی بدن جانور ببینیم.

او حدس می‌زند که قورباغه ممکن است یک بیماری پوستی یا آسیب ناشی از مواد آلی موجود در آن داشته باشد که اسپور قارچ از فرصت استفاده کرده و لنگری برای رشد ایجاد کرده است.

روییدن قارچ روی بدن غورباقه

قارچ فرصت طلب

کریستوفر باگ هاردر، قارچ‌شناس در دانشگاه کپنهاگ میگوید: که کشف قارچ روی قورباغه زنده شگفت انگیز است. هاردر با همکارانش مشورت کرد و گفت که این قارچ احتمالاً یک عفونت پوستی کاملا سطحی با قارچ Mycena باشد. آنها می‌توانند برای مدت طولانی باقی بمانند.

وی با انجام تحقیقات متوجه شده است که قارچ Mycena محدود به میزبانی گیاه مرده نیستند، بلکه در ریشه گیاهان زنده نیز یافت می شود. هاردر می‌گوید: احتمالا قارچ پس از یک دوره انتظار برای مرگ گیاه، با روشی جدید با میزبان زنده تعامل میکند. این به سازگاری قابل توجه قارچ Mycena اشاره دارد.

 

هاردر معتقد است که ناشناخته‌های زیادی در مورد قارچ و اتفاقی که برای قورباغه پس از مشاهده آن رخ داده است، وجود دارد. تاکنون هیچگونه کشف قبلی قارچ با بدنه بارده، بر روی یک میزبان حیوان زنده مشاهده نشده است. با این حال، اگر یک گونه قارچ وجود داشته باشد که بتواند بطور فرصت‌طلبانه این کار را انجام دهد، Mycena گزینه اصلی خواهد بود.

آیا شما هم از مشاهده روییدن قارچ روی غورباقه، وحشت کرده اید و نگران خود شده‌اید؟
هاردر می‌گوید: به دلیل دمای بدن انسان که برای رشد قارچ نامناسب است، بعید است که قارچ Mycena روی یک انسان زنده رشد کند. اما به قول آنتونی رابینز ” تنها چیز غیرممکن خود غیرممکن است.”

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: مجله forbes

 

تمامی اخبار مربوط به قارچ در جهان را در مجله هاگ دنبال نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا