اخبار جهان در حوزه قارچ

میلیونر قارچی، ماجراجویی های یک کارآفرین

درآمد سالانه بیش از 10 میلیون روپیه از پرورش قارچ

شاید باورتان نشود اما میلیونر قارچی گزارش ما یک پسر فقیر روستایی بوده که روزی قادر به پرداخت هزینه تحصیل خود نیز نبوده است!

مرکز کشت و پرورش قارچ کالینگا (Kalinga) واقع در شهر پیپلی در ناحیه پوری اودیشا، که انقلابی در صنعت قارچ منطقه ایجاد کرده است، حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر و پشتکار یک پسر فقیر روستایی بنام “سانتوش میشرا” میباشد. اما اکنون او دیگر فقیر نیست و یک میلیونر است!

داستان پشتکار و خلاقیت او، از دانشجویی که با مشکلات مالی مواجه است تا چهره‌ای برجسته در صنعت قارچ، واقعاً الهام بخش است.

 

میلیونر قارچی کیست؟

سانتوش میشرا (Santosh Mishra) اهل روستای Dandamukunda Pur، که این روزها در منطقه اودیشا به میلیونر قارچی معروف است، صاحب مزرعه کشت قارچ کالینگا میباشد که علاوه بر کسب جوایز متعدد مربوط به کشاورزی، سالانه 10 میلیون روپیه درآمد دارد.

او به همراه 4 خواهر و برادر دریک خانواده فقیر روستایی بزرگ شد. پدرش معلم مدرسه ابتدایی بود و درآمد زیادی نداشت. به همین دلیل او نتوانست به رویاهایش برای تحصیلات عالیه دست یابد.

او فارق‌لتحصیل سال 1988 کالج BJB در رشته توسعه روستایی است و علی‌رقم استعداد و سطح بالای علمی خود، به دلیل مشکلات مالی نتوانست تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهد.

اون پس از اتمام دوره تحصیل خود، برای کسب درآمد در کنار خیابان شروع به فروش قارچ کرد!
سانتوش که اکنون 56 سال دارد، درباره آن سال‌ها میگوید: مردم محلی من را به عنوان یک دانشجوی ممتاز و با استعداد و فردی تحصیلکرده می‌شناختند. اما وقتی من را در حال فروش قارچ در خیابان دیدند، مخالفت کردند و از من پرسیدند که چکار می کنم؟ عده‌ای نیز مرا مسخره کردند! اما من تصمیم گرفتم که روزی مرا به عنوان یک فرد بزرگ در این کار بشناسند و باعث افتخار خانواده‌ام باشم.

سانتوش میشرا ملقب به <yoastmark class=

میلیونر شدن تنها با 36 روپیه سرمایه

سانتوش میشرا حدود یک سال به فعالیت در شغل فروش قارچ در کنار خیابان ادامه داد و برای خود پس‌اندازی اندک، جمع‌آوری کرد. او در سال 1989، تنها با 36 روپیه پس انداز خود، در یک برنامه آموزشی پرورش قارچ در دانشگاه کشاورزی اودیشا (OUAT) در منطقه Bhubaneswar ثبت نام کرد. این کار شروع یک ماجراجویی کارآفرینی باورنکردنی بود.

وی در مدت یادگیری پرورش قارچ، با تنها پولی که داشت، 4 بطری بذر قارچ (اسپان)، خرید و شروع بکار کرد. متأسفانه او در اولین برداشت محصول خود فقط توانست 3 عدد قارچ برداشت کند، در صورتیکه با آن مقدار مواد اولیه باید بیش از 4 کیلوگرم قارچ برداشت میکرد!

او حسابی ناامید شده بود و میخواست این کار را رها کند، اما میخواست بداند که اشتباهش کجا بوده است. او از استادان خود کمک خواست و فهمید مشکل کجا بوده است. او دریافت که به علت اینکه قبل از آماده کردن بستر رویش قارچ، خاک و دستانش را استریل نکرده، عملکرد بسیار ضعیفی در کشت داشته است.

این امر باعث شد تا تمام توان خود را برای جبران این ضرر بکار گیرد و تسلیم نشود. او برای تامین سرمایه‌ اولیه از پدرش خواست تا وامی برای او بگیرد. وی با این پول، کار خود را با کشت روی 100 بلوک کمپوست در یک سوله آغاز کرد. اصرار و تلاش او بالاخره نتیجه داد و تا ماه می سال 1989، توانست بیش از 150 کیلوگرم محصول قارچ برداشت کند.

اولین فروش قابل توجه سانتوش، 5.2 کیلوگرم قارچ صدفی به قیمت 120 روپیه به یک فروشگاه نزدیک مزرعه وی بود. اما این تازه ابتدای موفقیت‌های او بود. مدیر بانک محلی با دیدن تجارت رو به رشد سانتوش با وام 5270 روپیه‌ای او موافقت کرد.

سانتوش برای پیشرفت در کارش و حل مشکلات پیش روی خود، از استادان دانشگاه OUAT راهنمایی دریافت میکرد. وی با مشکلات فنی موجود در پرورش قارچ نظیر رطوبت بیش از حد، آلودگی قارچی و نور ضعیف مواجه بود و میخواست آنها را برطرف کند.

او مسیر موفقیت و رشد را چند سال ادامه داد. وامی بعدی که سانتوش برای کسب و کارش گرفت، مبلغ 60000 روپیه بود! این مبلغ به او این امکان را داد تا با سرمایه‌گذاری در کسب و کارش، کشت قارچ را بر روی 3000 بلوک کمپوست گسترش دهد. این امر سبب شد تا درآمد روزانه وی در دهه 1990 به بیش از 2500 روپیه برسد و لقب “میلیونر قارچی” را برای وی به ارمغان آورد.

بر اساس گزارش آماری The Better India، درآمد سالانه سانتوش در حال حاضر، بیش از 10 میلیون روپیه است!

سانتوش میشرا سالانه بیش از 10 میلیون روپیه از پرورش قارچ درآمد دارد.

مسیر موفقیت هیچوقت هموار نیست!

اما همه چیز برای کسب موفقیت به همین سادگی نبوده است و موانع و مشکلات همیشه وجود خواهد داشت. در اواخر دهه 90 میلادی پدر سانتوش به شدت بیمار شد. او برای درمان وی، باید مرتب به بمبئی سفر میکرد، بصورتی که حدود 15 روز از ماه را در مزرعه قارچ حضور نداشت. هزینه‌های گزاف معالجات پزشکی از یک طرف و دور بودن او از کسب کارش، سبب افت قابل توجه فروش و درآمد وی گردید.

اما از آن بدتر، ابر طوفانی که در سال 1999 به اودیشا رسید، مرکز تولید قارچ او را به ویرانه‌ای مملو از آوار تبدیل کرد! خودش درباره آن سال‌ها میگوید: من دیگر میلیونر نبودم! همه چیز به نقطه آغاز برگشت و باید دوباره از صفر شروع میکردم.

در پایان سال 1999، او با یک معلم مدرسه بنام جیوتیرموی میشرا ازدواج کرد. دختری که نه تنها نقش همسر وی را داشت، بلکه فرشته نجات او نیز بود! همسرش جواهرات خود را تنها 15 روز پس از ازدواجش به گرو گذاشت تا سانتوش بتواند با دریافت وام، دوباره از صفر شروع کند.

بعد از آن او برای سالن های کشت قارچ خود سازه‌ای مقاوم در برابر طوفان احداث کرد تا دیگر هیچوقت گذشته تلخ را تجربه نکند.

سانتوش میشرا به همراه کارآموزان خود

فعالیت‌ و دستاوردهای مرکز کشت قارچ کالینگا

مهمترین فعالیت مرکز کشت و پرورش قارچ کالینگا، تولید انواع قارچ های خوراکی (قارچ دکمه‌ای، صدفی، قارچ کاه شلتوک، قهوه‌ای و ..) بر روی بسترهای مختلف نظیر کلش گندم، شلتوک برنج، چوب بلال و دیگر ضایعات کشاورزی، می‌باشد.

البته در حال حاضر مرکز کشت و پرورش قارچ Kalinga فقط در زمینه تولید قارچ فعالیت ندارد. مرکزی که سانتوش راه‌اندازی نموده تنها یک تجارتخانه نیست، بلکه چراغ امید و دریچه فرصت برای مردم محلی است.
در مرکز کالینگا تابحال بیه بیش از یک میلیون نفر آموزش رایگان پرورش قارچ داده شده است! این آموزش‌ها به افراد محروم و زنان سرپرست خانوار داده میشود تا راهی برای کسب درآمد آنها باشد و به کاهش فقر در منطقه کمک کند. از آنجایی که کشت قارچ را میتوان با سرمایه‌گذاری اندک آغاز کرد، برای زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های فقیر و سایر اقشار محروم جامعه، یک گزینه کسب درآمد زودبازده است.

همچنین برنامه‌های آموزشی پولی این مرکز در 11 استان ارائه میشود که تاکنون بیش از 9 میلیون نفر از آنها سود برده‌اند.

 

از دیگر فعالیت های مهم شرکت کالینگا، تولید بذر یا اسپان انواع قارچ در سطح وسیع میباشد. روزانه بیش از 2000 بطری انواع بذر قارچ در این مرکز تولید میشود. آنها میگویند که ظرفیت تولید تا 5000 بطری بذر را در روز دارند. همچنین بستر رویش قارچ صدفی نیز در این موسسه تولید و به فروش میرسد.

تولید روزانه 2000 بطری بذر قارچ در مرکز کالینگا
تولید روزانه 2000 بطری بذر قارچ در مرکز کالینگا

در برنامه‌های توسعه‌ای آینده این مرکز، راه‌اندازی واحد صنایع تبدیلی قارچ لحاظ شده است. خط تولید محصولاتی نظیر: آرد قارچ، ترشی قارچ و دیگر مواد غذایی مرتبط، قرار است با سرمایه‌گذاری 20 میلیون روپیه، احداث شود.

 

مرکز قارچ کاینگا، تاکنون جوایز متعددی در حوزه کشاورزی بدست آورده است. از جمله این جوایز میتوانموارد زیر را نام برد.

  • دریافت جایزه دولتی واحد واحد تولیدی نمونه در سال 2005
  • جایزه در سطح ملی از شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR) در سال 2011
  • جایزه جهانی کشاورزی در اجلاس گجرات، در سال 2013
  • جایزه شهروند نمونه اودیشا در سال 2019

 

روایت سانتوش میشرا ملقب به میلیونر قارچی، تنها یک پیروزی تجاری نیست، بلکه نشان‌دهنده غلبه بر سختی‌ها، توانمندسازی جامعه و توسعه روش‌های کشاورزی پایدار است.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: dnaindia.com و zeenews.india.com و yourstory.com و thebetterindia.com و 30stades.com

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا