کارآفرینی در حوزه قارچ

عمده‌ترین مانع کار تولید سود تسهیلاتی پرداخت نشده

بازار قارچ اشباع‌نشده و همچنان تقاضا وجود دارد

عمده‌ترین مانع کار تولید سود تسهیلاتی پرداخت نشده، حوزه تولید در کشور همواره با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبروست و تولیدکنندگان همواره با این دست از مسائل ازجمله عدم‌حمایت و یا نوسانات بازار روبرو هستند.

چالش‌های پیش رو در تولیدات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج در قزوین، عرصه تولید محصولات کشاورزی نیز از این حیث مستثنا نبوده و تولیدکنندگان در این عرصه ازآنجاکه با تغذیه جامعه سروکار دارند، ازاین‌رو نیاز به حمایت بیشتری دارد.

قارچ این روزها یک محصول مهم در تغذیه مردم به شمار می‌رود که توانسته است در سفره غذایی خانواده‌ها جایگاه مناسبی پیدا کند و این روزها تولید آن در ابعاد مختلف، خانگی و یا کارگاه‌های بزرگ و کوچک در حال اجرا است.

این افزایش مصرف و محبوبیت در حالی است که واحدهای کارگاهی تولید این محصول با مانع کار تولید و مشکلات مختلفی روبرو هستند که نیاز به بررسی و دقت نظر مسئولین در آن دارد.

محمد اسماعیل احمدی به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان این محصول از سال ۹۱ با کنار گذاشتن شغل کارمندی تصمیم گرفت وارد عرصه تولید شود و بر همین اساس کارگاهی را در روستای آشنستان راه انداخت.

از کارمندی کارخانه تا تولید قارچ

این تولیدکننده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پیش از سال ۹۱ کارمند کارخانه‌ای بودم اما به خاطر تغییراتی که در شرایط زندگی‌ام رخ داد تصمیم گرفتم خودم دست به تولید بزنم و تجربیاتی که به‌دست آورده بودم، در محیط کاری مربوط به خودم پیاده کنم.

احمدی افزود: پس از تحقیقات زیاد، وارد عرصه پرورش قارچ شدم و بعد از طی مدت آزمایشی، کار را به‌صورت جدی و بزرگ آغاز کردیم.

محمد اسماعیل احمدی ضمن اشاره به شرایط شروع به‌کار خود در ابتدا، که در یک سالن ۱۲ تنی که تولید آن حدود ۳ تا ۴ و نیم تن بود، افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم تولید را به سالی ۲۴۰ تن رسانده‌ام.

وی بابیان این مطلب که بازار و تحولات آن همیشه نوسانات خود را دارد، اضافه کرد: در کل از این شغل راضی هستم  و خداروشکر امروز برای ۱۰ نفر مستقیم و ۱۵ نفر غیرمستقیم توانسته‌ایم اشتغال ایجاد کنیم.

حمایت بسیج سازندگی، یکی از عاملان اصلی موفقیت

احمدی ضمن تشکر از حمایت‌های انجام‌شده توسط مسئولان  و بسیج سازندگی، تأکید کرد: در سال ۹۵ نیاز به توسعه کار را می‌شد احساس کرد و برای این کار توانستیم از حمایت و تسهیل‌گری بسیج سازندگی بهره ببریم.

وی در خصوص ابعاد این حمایت از جانب مسئولان، توضیح داد: بسیج ضمن اینکه زمینه دریافت تسهیلات را برای ما فراهم کرد، در حوزه بازار فروش نیز در برپایی نمایشگاه‌های فروش به ما کمک کرد.

این تولیدکننده قارچ همچنین از تجربیات خود در مشکلات اجرایی این کار گفت: عمده‌ترین مانع برای کار در تولید، بانک و سود تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود. این موضوع نه‌تنها من بلکه اکثریت تولیدکنندگان را آزار می‌دهد و باید فکری برای آن کرد.

حمایت‌ها بیشتر شود

این کارآفرین سخت‌کوش که امروز دارای یک واحد تولید بزرگ قارچ است با انتقاد از عدم برنامه لازم برای بازار در کشور، گفت: دولت باید حمایت لازم را از واحدهای تولیدی داشته باشد اما برخی اوقات احساس می‌شود در این زمینه برنامه‌ای برای حمایت از واحدهای تولیدی این‌چنینی وجود ندارد و این در درازمدت ضمن برهم زدن بازار، برای تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب‌زا است.

وی در همین رابطه افزود: امسال با راه‌اندازی سامانه کارا، کمک تسهیلاتی محدودی به واحدها شد اما کافی نیست، یکی از مشکلات تولید در کشور عدم وجود متخصص در حوزه‌های تولید است که بتواند خروجی مناسبی داشته باشد این مشکل را باید در ساختار آموزش‌وپرورش جستجو کرد.

وی در تکمیل صحبت‌های خود این‌چنین عنوان کرد: متأسفانه چون پلن و برنامه‌ریزی در بحث کشاورزی در کشور وجود ندارد، بازار همیشه با نوسان قیمت روبرو است و قارچ نیز مستثنا از این موضوع نیست.

تنظیم حجم تولید توسط سازمان جهاد کشاورزی

احمدی به‌عنوان یکی از کارآفرینان در حوزه تولید قارچ، گفت: بازار ایران یک سقفی دارد و جهاد کشاورزی به‌عنوان سازمان متولی باید برنامه‌ ریزی کند تا با طراحی تعرفه‌های لازم و تنظیم حجم تولید در بازار از تولیدکننده و همچنین مصرف‌کننده حمایت کند.

وی در خصوص شرایط بازار و بورس قارچ از دید خود گفت: بازار قارچ اشباع‌نشده و همچنان تقاضا وجود دارد اما هزینه‌ها بالاست و ورود به عرصه تولید در حال حاضر کمی سخت است.

در پایان سخنان خود این تولیدکننده بابیان اینکه در حال حاضر بازار استان‌های زنجان، قم، گیلان، البرز و تهران را پوشش می‌دهیم، یادآور شد: در مقطعی برای خارج از کشور ارسال می‌کردیم و سال گذشته نیز از طریق یک شرکت واسطه‌ای محصول را برای دبی صادر کردیم.

شنیدن صحبت تولیدکنندگان به‌عنوان کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار می‌تواند برای مسئولین چراغ راهی باشد تا در شرایطی که کشور با بحران‌ های اقتصادی روبرو است مشکلات کاهش یابد.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا