دانستنی‌ها درباره قارچ

خوردن قارچ وحشی یا رولت روسی !!!

نکاتی برای جستجوی قارچ وحشی در طبیعت

پیتر لانگلندز، کارشناس جستجوی قارچ و مواد غذایی از دل طبیعت می گوید: خوردن قارچ وحشی که نمی شناسیم دقیقا مانند رولت روسی است!!!

پس انتشار خبر مرگ مرموز 3 نفر بر اثر خوردن قارچ در استرالیا، افکار عمومی به سمت قارچ های وحشی و چیدن قارچ از طبیعت معطوف شده است. این حادثه باعث شده تا ترس فراوانی در رابطه با جمع آوری مواد غذایی از طبیعت در سطح جوامع گسترش یابد.

اخیرا 3 نفر در استرالیا بر اثر خوردن غذای طبخ شده با قارچی نامعلوم در یک میهمانی جان باخته اند و نفر چهارم نیز با وضعیت وخیم در بیمارستان منتظر پیوند کبد می باشد. ظاهرا این 3 نفر عوارضی شبیه به خوردن قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ را داشته اند. بر طبق آمارها قارچ های کلاهک مرگ باعث حدود 90 درصد از مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قارچ در سراسر جهان می شود و اگر افراد موفق به زنده ماندن شوند، اغلب عوارض طولانی مدت مثل آسیبهای شدید و نارسایی کبد خواهند داشت.

با این حال، لانگلندز نمی‌خواهد که مردم از جستجوی قارچ و غذا در طبیعت بترسند، او فقط می‌خواهد بدانند که هنگام جستجو باید شناخت و آگاهی لازم و همچنین احتیاط داشته باشند. قارچ ها منابع غنی از مواد مغذی مهم هستند و می توانند به عنوان جایگزین گوشت در پخت و پز استفاده شوند.

لانگلندز که از کودکی به جست‌ و جوی قارچ و دیگر غذاها و گشت و گذار در دنیای طبیعی علاقه داشته، می گوید: در مورد قارچ‌ها، اگر می‌خواهید آن را بخورید، مطمئن بودن از گونه‌ آن بسیار مهم است و حیاتی. او سال‌هاست که تورهای جستجوی قارچ و گیاهان را رهبری می‌کند و می‌گوید ابتدا باید بدانید کجا را جستجو کنید.

پیتر لانگلندز
پیتر لانگلندز کارشناس پیدا کردن قارچ و مواد غذایی در طبیعت

 

بنابراین در حالی که دستورالعمل قطعی برای جستجوی قارچ وجود ندارد، چند دستورالعمل ابتدایی وجود دارد که Langlands دوست دارد به مبتدیان آموزش دهد.

  • وی می گوید هیچ جایگزینی برای تجربه و دانش عملی وجود ندارد، بنابراین در اوایل مهم است که یک فرد آگاه را با خود بیاورید. بعد از مقداری آموزش توسط فرد باتجربه می تواتنید از کتاب های راهنما نیز استفاده کنید تا احتمال اشتباه را کمتر کنید.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که بدانید به دنبال چه قارچی هستید و کجا باید دنبال آن بگردید؛ همچنین فصل و زمان رشد قارچ مورد نظر خود را بدانید و اینکه چگونه قارچ را شناسایی و تست کنید.
  • سایت ها و انجمن های آنلاین بزرگی وجود داشتند که مردم برای آنها عکس های دقیق می گیرند و کاربران دیگر یا مدیران سایت به اشخاص در مورد شناسایی قارچ مشاوره می دهند. (بعضی رایگان و بعضی با درافت مبلغ برای حق عضویت)
  • همچنین نرم افزار های موبایل برای تشخیص انواع قارچ نیز موجود است که می توانید از آنها استفاده کنید، اما هرگز فقط به نتایج آنها تکیه نکنید چون امکان خطا در نتایج آنها است.

سپس زمان آن فرا رسیده است که با چند گونه کلیدی قارچ ها آشنا شوید تا کمتر دچار اشتباه شوید.

از آنجایی که هزاران هزار گونه وجود دارد، Langlands آن را به فهرستی قابل کنترل از 15 گونه قارچ خوراکی محدود کرده است تا مردم بتوانند راحت تر آنها را به خاطر بسپارند و شناسایی آنها را یاد بگیرند.

لیست قارچ های خوراکی پیتر لانگلندز که باید به خاطر بسپارید

1. قارچ پورچینی (porcini)

2. Slippery Jacks

3. بولته کاج اروپایی

4. بولته توس

5. Suillus lakei (پیچ و مهره رنگ شده غربی)

6. Agaricus arvensis (قارچ اسب)

7. Agaricus campestris (قارچ صحرایی)

8. قارچ یال شیر (قارچ هریسیوم)

9. قارچ صنوبر یا تاواکا

10. Marasmius oreades (قارچ حلقه پری)

11. Velvetshank / انوکی وحشی

12. قارچ گوش چوبی (قارچ ترملا)

13. درپوش جوهری پشمالو / کلاه گیس وکیل

14.قارچ پوفبال یا پافبال غول پیکر

15. کلاه شرابی بورگاندی

لیست 15 قارچ خوراکی
لیست 15 قارچ خوراکی پیتر لانگلندز که باید به خاطر بسپارید

 

*** اما نکته اصلی او به جویندگان قارچ این است: اگر در مورد قارچی شک دارید، آن را کنار بگذارید!

در نهایت اگر قارچی را خوردید که فکر می کنید نباید میخوردید یا بعد از خوردن قارچ احساس ناراحتی کردید، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

 


توصیه مهم در مورد قارچ کلاهک مرگ و دیگر قارچ های سمی

لانگلندز در مورد قارچ Amanita phalloides، که به قارچ کلاه مرگ معروف است می گوید: زمان سال و منطقه خیلی اهمیت ندارد زیرا این قارچ در اکثر مواقع سال میروید (مخصوصا در فصول با هوای معتدل و پس از بارندگی). این قارچ در برخی مواقع بسیار شبیه قارچ های دکمه ای است که باید حواستان را حسابی جمع کنید و با دقت بیشتری آن را بررسی نمایید.

قارچ‌های کلاهک مرگ میکوریزی هستند، به این معنی که در ارتباط همزیستی با ریشه‌های درخت رشد می‌کنند؛ معمولا این گونه قارچ در جوار درختان بلوط رشد می کند.

وی می گوید که بزرگترین خطری که در رابطه با این گونه قارچ وجود دارد این است که در صورت مصرف خوراکی طعم و بوی بسیار خوبی دارد و باعث می شود افراد نسبت به سمی بودن آن شک نکنند.

چند ساعت پس از خوردن این قارچ کم کم عوارض ناشی از مسمومیت با آن نظیر دل درد و حالت تهوع و سرگیجه شروع می شود. اما مورد خطرناک بعدی این است که پس از یک دوره اولیه بدحالی، مردم اغلب یک دوره که به ماه عسل معروف است را تجربه می‌کنند که در آن احساس بهتری دارند و گمان می کنند که در حال بهبودی هستند و شاید از مراجعه برای درمان منصرف شوند؛ اما در واقع در این مرحله اندام‌های شما دچار نارسایی فاجعه‌ باری می‌شوند!

در نهایت این مسمومیت منجر به از کار افتادن و نارسایی کبدی می شود و شخص بعد از به کما رفتن، میمیرد!

 

وی همچنین یک لیست 5 تایی از قارچ های سمی که باید بشناسیم آماده کرده است که به شرح زیر می باشد.

لیست 5 قارچ سمی پیتر لانگلندز که باید به خاطر بسپارید
لیست 5 قارچ سمی پیتر لانگلندز که باید بشناسیم و به خاطر بسپاریم

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: stuff.co.nz

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا