آموزش تولید و پرورش قارچ

5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ

کاش این 5 چیز را قبل از شروع به پرورش قارچ می دانستم

5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ! وقتی ده سال پیش کشت قارچ را صرفاً برای سرگرمی شروع کردم، اصلا دغدغه تجاری‌سازی آن را نداشتم. فقط پرورش قارچ ها را در خانه دوست داشتم و می‌خواستم خودم و خانواده‌ام از خوردن قارچ‌های تازه لذت ببریم. اما به تدریج که آشنایان و دوستانم هم از قارچ‌های ارگانیک تازه من استقبال کردند، تصمیم گرفتم به قارچ به عنوان محل درآمد اصلی خودم نگاه کنم و به آموزش پرورش قارچ بپردازم.

در آن زمان پدرم با این که من کارم را رها کنم و فقط به قارچ بپردازم مخالف بود و البته باید بگویم تا حدی هم حق داشت. اما من با افت و خیز فراوان بالاخره موفق شدم، و الان فکر می‌کنم که ارزش این همه تلاش را داشت. هرچند اعتراف می‌کنم که اگر 5 نکته طلایی را می‌دانستم مسیر رشد و پیشرفتم هموارتر و سریعتر می‌شد. به همین دلیل می‌خواهم این 5 نکته را به شما آموزش ‌دهم تا بتوانید بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از من به درآمدزایی مناسب برسید.

5 نکته مهم قبل از شروع به پرورش قارچ

5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ یا 5 نکته مهم پرورش قارچ به شرح و توضیح کامل:

محیط استریل گران قیمت ضروری نیست

اگر به کتابها و منابع مختلف آموزش پرورش قارچ مراجعه کنید، همه می‌گویند برای بهره‌وری بهتر و قابل اطمینان لازم است که یک محیط استریل داشته باشید. من هم همین کار را کردم! به من گفتند که باید بستر را با حرارت استریل کنید و سپس فرآیند تلقیح را در یک اتاق تمیز بسیار استریل انجام دهید. من مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ام را صرف ساخت یک آزمایشگاه با 5 زودپز بزرگ و یک هود جریان هوای فیلتر شده کردم. سپس چندین هفته صرف یادگیری تکنیک‌های کشت بافت استریل نمودم. اما واقعا این کار لازم بود؟

نه! اکنون می‌دانم که رشد قارچ بدون همه اینها هم کاملاً به سادگی امکان پذیر است. واقعیت این است که راه‌های بسیار ساده‌تری برای پرورش قارچ، نسبت به آنچه که معمولادر آموزش پرورش قارچ داده می‌شود، وجود دارد. توصیه من این است که از قارچ صدفی با رشد سریع استفاده کرده و  آنها را روی تفاله‌های قهوه پاستوریزه یا گلوله‌های خاک اره پرورش دهید. به راحتی می‌توانید نی را با تکنیک‌های ساده آب سرد پاستوریزه کنید، راه‌اندازی و رشد آن بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر و یادگیری آن هم بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

توصیه من این است که فقط با آموزش پرورش قارچ صدفی یا شیتاکه شروع کنید که با استفاده از روش‌های کم‌تکنولوژی و ساده می‌توانید نتایج مطلوب به دست آورید. اگر کار برایتان واقعا جذاب بود آن وقت بعدا می‌توانید به روش‌های فناورانه مدرن رو کنید و کمی برای کارتان سرمایه‌گذاری بیشتری نمایید.

خودتان اسپان، تولید نکنید!

برای شروع فکر می‌کردم همه کارها را باید خودم انجام بدهم، به همین خاطر علاوه بر استریل کردن تمامی بستر رشد، اسپان را نیز خودم تولید کردم! فرآیند تولید نیاز به شرایط آزمایشگاهی یکسان، هودهای جریان آرام و زودپزهای هم‌اندازه داشت که علاوه بر نیاز به صرف زمان بسیار زیاد، تا حدی هم مهارت‌های میکروبیولوژی خوبی را می‌طلبید.

چند سال بعد، وقتی همکارم برای کنترل حجم زیاد کار، پیشنهاد داد که به جای این که خودمان اسپان تولید کنیم آن را بخریم؛ دیگر هرگز هوس اسپان تولید کردن نکردم! با خرید اسپان آماده، زمان زیادی را صرفه‌جویی کرده‌ام و صادقانه اعتراف می‌کنم که کیفیت اسپان‌ها نیز بسیار بهتر است!

به شما توصیه می‌کنم اسپان آماده تهیه کنید و از وقت خود برای پرورش قارچ و فروش محصولات خود استفاده نمایید. شاید به ظاهر کمی بیشتر مجبور شوید پول خرج کنید، اما مطمئن باشید زمان به دست آمده شما را قادر می‌سازد پول خرج شده را به راحتی از تولید بهتر به دست آورید. اسپانها را به راحتی می‌توانید در یخچال تا دو الی سه ماه به خوبی نگهداری کنید

از کوچک شروع کنید

هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد! پرورش و برداشت هر محصول کشاورزی عموما بسیار زمان‌بر و فشرده است. مزارع بزرگ قارچ، یک ارتش از کارگران را برای کمک به برداشت محصول استخدام می‌کنند. حتی در مقیاس کوچک و متوسط هم چون کارهای مختلف زیادی را با دست انجام خواهید داد، زمان زیادی را لازم دارید.

اگر عاشق کشاورزی و پرورش قارچ باشید همه این کارها سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است؛ اما اگر مراقب نباشید، ناگهان متوجه می‌شوید که همیشه به سرعت در حال دویدن هستید که این می‌تواند استرس‌زا باشد.

پیشنهاد من این است که از کوچک شروع کنید. اگر تنها هستید، سعی نکنید بیش از 5 تا 10 کیلوگرم در هفته قارچ داشته باشید تا زمانی که تمام مراحل به آرامی اجرا شود. این سطح از تولید باید حدود 10-12 ساعت در هفته طول بکشد. اگر با دیگران کار می کنید، بدیهی است که می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید، اما همچنان عاقلانه است که از کوچک شروع کنید تا بتوانید روی مدیریت زمان خود در همه بخشها و توزیع درست مسئولیت‌ها مسلط شوید.

پرورش قارچ
5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ

همه کارها را به تنهایی انجام ندهید

من این نکته مهم را خیلی دیر و به سختی یاد گرفتم! توجه داشته باشید که فرآیند پرورش و فروش قارچ دارای بخش های مختلفی است: تامین منابع، اختلاط و تلقیح بستر، جابجایی کیسه های رشد، برداشت قارچ، تحویل به مراکز فروش، تمیز کردن، بستر مصرف شده کمپوست، … و اگر سعی کنید همه را به تنهایی انجام دهید هیچ کدام به نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.

من از وقتی که با دوستم شریک شدم از کار لذت بیشتری بردم و با توزیع مسئولیت‌ها توانستم محصولات بهتری هم تولید کنم. از شراکت نترسید! شاید در ابتدا کمی زمان لازم داشته باشید تا با هم جفت و جور بشوید، ولی به مرور زمان نتایجی که به دست می‌آورید فوق‌العاده است.

اگر کسی را نمی‌شناسید توصیه می‌کنم که با یک خیریه شراکت کنید. با این کار هم به دیگران کمک کرده‌اید هم افراد نیازمند را به کار مشغول نموده‌اید و در سطحی بالاتر محصول خود را به جامعه بیشتری ارائه می‌کنید.

قدم‌های‌تان را کوتاه بردارید

به محاسباتی که روی کاغذ می‌کنید اعتماد نکنید! این کار نتایج فاجعه‌باری تولید می‌کند زیرا عموما باعث می‌شود تولید را در سطح بسیار بالاتر از آنچه واقعا هست انجام دهید. وقتی محاسبه درآمد را روی کاغذ می‌نویسید غالبا به این نتیجه می‌رسید که:

قارچ بیشتر = درآمد بیشتر

اما واقعیتی که دیده نمی‌شود این است که:

قارچ بیشتر = کار بسیار بیشتر

یعنی برای قارچ بیشتر شما به فضای بیشتر، نیروی کار و در نتیجه هزینه‌های بسیار بیشتری نیاز دارید. توصیه من این است که حتما از وزن کمتر از 20 کیلوگرم در هفته شروع کنید و تا وقتی مطمئن نشدید همه ابعاد کار را می‌دانید، میزان تولید را افزایش ندهید.

توصیه من این است که فقط در صورتی این کار را انجام دهید که مشتریانی در صف داشته، و نیروی کمکی بیشتری را فراخوان نموده‌ باشید.

5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ
5 کلید طلایی برای درآمد پایدار از پرورش قارچ

گامهای بعدی برای درآمدزایی پرورش قارچ

امیدوارم با دانستن نکات طلایی، چشم‌انداز بهتری برای پرورش قارچ پیش روی شما ترسیم کرده باشم. من این نوشته را برای به اشتراک گذاری تجربیاتم نوشتم تا شما پول و زمان خود را بهتر مدیریت کنید و درآمد بالاتری داشته باشید.

مطمئن باشید تولید قارچ در مقیاس کوچک تا متوسط ​​(5 تا 20 کیلوگرم در هفته) یک شروع عالی برای پرورش یک محصول غذایی با ارزش برای فروش محلی است، و به راحتی بدون اینکه باعث سردرد شود؛ محصول به فروش خواهد رفت.

حتما  و حتما در ابتدا این کار را به عنوان یک تجارت «سرگرمی» جانبی انجام دهید و جریان درآمد اصلی خود را از این راه جدا کنید. اگر این کار در ابتدا فقط یک شغل پاره وقت برای شما باشد بدون ریسک می توانید با کسب تجربه به تدریج آن را توسعه دهید و از انجام آن بدون استرس لذت ببرید.

با معرفی محصول خود به صورت محلی به تدریج مشتریان شما افزایش می‌یابند و لذت پیروزی تدریجی به شما اعتماد به نفس مبارزه با رقبای توانمند بازار را خواهد داد. به این ترتیب خیلی زود شما می‌توانید به بازارهای بزرگتر با قدمهای مطمئن گام بردارید. آموزش تولید و پرورش قارچ را با دانشنامه هاگ تجربه کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا