جهاد کشاورزی

آتش زدن کاه و کلش گندم ممنوع است!!!

تامین کمپوست قارچ از کاه و کلش مزارع دزفول

بهروز قمرزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در خصوص آتش زدن کاه و کلش گفت: همزمان با برداشت محصول گندم این شهرستان از سطح مزارع میزان 50 هزار تن کاه و کلش  نیز جمع‌ آوری شد. این کاه و کلش ها به منظور تامین علوفه برای واحدهای های دامداری و همچنین تولید بستر رویش قارچ (کمپوست) برای مزارع تولید و پرورش قارچ، مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته وی این میزان کاه و کلش در درجه اول نیازهای استان را برطرف میکند و مازاد آن در استان های دیگر توزیع خواهد شد.

همزمان با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو و سایر محصولات در اراضی کشاورزی کاه و کلش بجای مانده در زمین‌ها توسط کشاورزان به آتش کشیده می‌شود که این امر علاو بر اینکه موجب آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی و آسیبی به زمین می شود باعث آتش سوزی در مزارع کشاورزی دیگران خواهد شد که به مدد بادها می‌تواند با سرعت غیر قابل باوری حاصل تلاش یکساله کشاورزان را نابود کند.

همانطور که عامل سهل انگاری و خطای انسانی در وقوع آتش سوزی‌ها در مزارع و مراتع نقش دارد، نهادینه سازی فرهنگ رفتار صحیح افراد و کشاورزان در عرصه‌های طبیعی و جنگلی چه برای تفریح و تفرج و یا امور کشاورزی، قطعا بر کاهش وقوع چنین حوادثی اثرگذار است و باید به عنوان یک برنامه مهم از سوی دستگاه های مرتبط و مسوول دنبال شود.

سوزاندن کاه و کلش یکی از چالش‌های عمده محسوب می‌شود که خسارت‌هایی بسیاری به طبیعت و اراضی کشاورزی وارد میکند در حالی که با آموزش و اطلاع رسانی به موقع می توان کشاورزان را به این باور متقاعد کرد که به جای آتش زدن مزارع با شخم زدن، می توانند زمین خود را برای کشت دوم آماده کنند.

هر ساله به علت آتش زدن بقایای کشاورزی و در برخی موارد انتقال آن به زمین‌های مجاور به ویژه جنگل و مرتع خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی مناطق وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با تاکید به ممنوع بودن آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم، به کشاورزان گندمکار توصیه کرد که به منظور حفظ محیط زیست و همچنین بعد اقتصادی درآمدزایی از این محصولات، از آتش زدن کاه و کلش گندم خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه خدمات دولتی به کشاورزانی که به هر دلیل اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع خود می‌کنند، ممنوع است!!!

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا