اخبار عمومی و گزارش

برداشت قارچ زرد کیجا از جنگل های هیرکانی

زردکیجا اصطلاحی به زبان مازندرانی است که به معنای "دختر زرد" می باشد

یکی از قارچهای خوراکی و بومی جنگل های هیرکانی قارچی معروف به زرد کیجا است که در این فصل مردم روستاهای استان مازندران مشغول برداشت آن می شوند.

زردکیجا اصطلاحی به زبان مازندرانی است که به معنای “دختر زرد” می باشد، که به قارچ‌های قیفی زردرنگ که به صورت وحشی در جنگل می‌رویند گفته می‌شود. نام علمی قارچ زردکیجا، چنترل (Chanterelle) می باشد و قارچی خوراکی است که نمی توان آن را پرورش داد و فقط بصورت وحشی میروید.

این قارچ نقش مهمی در فرهنگ غذا‌های سنتی سرزمین طبرستان داشته و هر ساله مردم برای جمع آوری این قارچ به جنگل‌ها می‌روند. این قارچ در کنار قارچ دنبلان (قارچ ترافل)، گونه های ارزشمند قارچ در جنگل های هیرکانی می باشند که متاسفانه چند سالی است به بلای جان این جنگل ها تبدیل شده اند؛ زیرا مردم محلی و همچنین سودجویان در چند سال اخیر برای برداشت و فروش این قارچ ها به جنگل ها هجوم برده و باعث تخریب محیط زیست جنگل ها شده اند!

علاوه بر برداشت بی رویه، عدم آگاهی از چگونگی برداشت قارچ ها(بیرون کشیدن قارچ از زمین بجای بریدن آنها) نیز باعث کاهش و ازبین رفتن آنها و همچنین صدمات جبران ناپذیر به بستر جنگل و درختان و گیاهان آن شده است(زیرا قارچ ها رابطه همزیستی با برخی درختان دارند). همچنین ورود با وسایل نقلیه به جنگل ها علاوه بر آسیب به گیاهان و جوانه ها و نهال ها باعث کوبیده شدن خاک جنگل و جلوگیری از رشد گیاهان جدید خواهد شد!

برداشت قارچ زرد کیجا
برداشت قارچ زرد کیجا از جنگل های هیرکانی

در صورت ادامه برداشت بی رویه و همچنین غیراصولی قارچ ها، تا چند سال آینده نسل این قارچ ها در جنگل های هیرکانی از بین خواهد رفت!!!

در ادامه ویدیویی از مردم روستایی که برای جمع آوری این قارچ به جنگل میروند مشاهده نمایید.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار عمومی و گزارش صنعت قارچ را در هاگ دنبال کنید
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا