اخبار عمومی و گزارش

هشدار نسبت به مصرف قارچ های خودرو در فصل بهار

تمامی قارچ های خودرو در طبیعت سمی هستند !!!

امسال نیز به مانند هر ساله مسئولین حوزه بهداشت و درمان در آغاز فصل بهار نسبت به مصرف قارچ های خودرو در طبیعت که تقریبا همگی سمی و خطرناک می باشند هشدار های لازم را به مردم می دهند؛ در همین راستا ستار سهرابی، مدیر شبکه و بهداشت شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه به مردم و مسافرین نوروزی هشدار داد و ازآنها خواست از مصرف قارچ‌ های خودرو در طبیعت خودداری نمایند زیرا تقریبا همه این قارچ ها سمی می باشند و مصرف آنها ممکن است سبب مسمومیت های بد و تاثیرات مخرب دائمی بر بدن انسان و حتی در مواردی منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: قارچ‌ ها به عنوان ماده غذایی کاربرد زیادی دارند، اما تمام آن‌ها خوراکی نبوده و دارای انواع سمی نیز هستند که معمولا قارچ های خودرو در دل طبیعت از این گونه ها می باشد!

وی همچنین تصریح کرد: قارچ‌ های سمی  در برخی گونه ها بسیار شبیه به قارچ‌ های خوراکی موجود در بازار هستند و تشخیص آنها بدون آزمایش و توسط افراد معمولی امکان پذیر نیست؛ پس اشتباه در تشخیص آنها منجر به مسمومیت های شدیدی که گاه منجر به اختلال در سیستم عصبی و از کار افتادن کبد یا حتی مرگ افراد می‌شود.

برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از مسمومیت با قارچ ها نه تنها باید از مصرف قارچ های وحشی و خودرو خودداری نمایید بلکه نباید حتی به قارچ های سمی دست بزنید زیرا ممکن است اسپور یا هاگ قارچ که ممکن است سمی باشد نیز از این راه باعث آلودگی اشخاص و مسمومیت وی شوند.

برای تشخیص قارچ سمی از خوراکی به هیچ وجه نباید آن را در دهان گذاشت یا مزه کرد زیرا شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل ، رنگ ، بو و مزه به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی این امر محقق می گردد.

همچنین سهرابی تأکید کرد: از مصرف قارچ‌های قهوه‌ای رنگ، کوچک و قارچ‌ هایی که قسمت زیر چتر آن‌ها سفید رنگ است خودداری کنید. دو گونه قارچ سمی از خانواده آمانیتا با نام‌های  فرشته و کلاهک مرگ شباهت بسیار زیادی به قارچ خوراکی دکمه‌ای دارند و اغلب در طبیعت این روزهای بهاری بعد از بارندگی به وجود می‌آیند که بسیار سمی و خطرناک بوده و تشخیص آنها مشکل است و مصرف آنها گاهی باعث مرگ خواهد شد.

همچنین تشخیص سمی بودن قارچ با برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند امتحان کردن قارچ با شیر خوراکی ، تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش معیار علمی و درستی برای تشخیص سمی نبودن قارچ نیست !!!  فقط با تست های علمی در آزمایشگاه می توان از سمی نبودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

همچنین مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست! علاوه بر این برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا اعم از کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست و باز هم باعث مسمومیت افراد خواهند شد.

سهرابی تصریح کرد: قبل از مصرف قارچ‌ها مواظب باشید که به آن‌ها حساسیت نداشته باشید ممکن است شما به قارچی حساسیت داشته باشید اما دیگران این حساسیت را نداشته باشند. همچنین اگر با کودکان به دامن طبیعت می‌روید حتما با آن‌ها در مورد قارچ‌های سمی صحبت کنید. جهت پیشگیری از مسمومیت، از قارچ های بسته‌بندی شده بهداشتی استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال …) حتما به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

علائم و نشانه های مسمومیت با قارچ و راهکار آن

نشانه‌های مسمومیت با قارچ‌های سمی شامل اسهال، استفراغ، درد معده، تب بالا، کاهش فشار خون، غش، تاری دید، هذیان گفتن، تشنج و کما است که گاه ممکن است منجر به مرگ شود و در این موارد لازم است بی درنگ با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.

معمولا این علائم با فاصله زمانی ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ‌ های خودرو بروز می کنند و بروز علائم با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو نشان دهنده سمی بودن بیشتر قارچ‌ می باشد!!!

اقدامات عملی بعد از مسمومیت با قارچ سمی نیز، انتقال سریع بیمار مسموم شده به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ ها الزامی بوده و امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و آسیب جدی ماندگار برای سلامت فرد و حتی مرگ بیمار می‌شود!!! از هرگونه خود درمانی و درمان علائم به شدت پرهیز نمایید و باید بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

همچنین در صورت امکان نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار مسموم را برای شناسایی توسط کادر پزشکی بیمارستان، با خود به همراه داشته باشید.

 

در سالهای پیش نیز مسولین مربوطه نسبت به مصرف قارچ های خودرو در دل طبیعت هشدارهایی داده بودند که می توانید برای مطالعه بیشتر به آنها مراجعه نمایید:

قارچ های خودرو در طبیعت سمی هستند !!!

از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو خودداری کنید !

هشدار نسبت به افزایش مسمومیت با قارچ‌ های خودرو سمی در فصل بهار

قارچ‌های خودرو و وحشی خطر ابتلا به فلج تنفسی دارند !!!

مردم از مصرف قارچ های خودرو پرهیز کنند

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا