جهاد کشاورزی

تولید قارچ در چهارمحال و بختیاری

تولید سالیانه قارچ در استان چهارمحال و بختیاری بیش از شش هزار تن است

تولید بیش از شش هزار تن قارچ در چهارمحال و بختیاری طبق اظهارت مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است.

از اول سال جاری تاکنون، بیش از 4700 تن قارچ خوراکی در استان چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار شده است. طبق آمارهای سالیانه پیش‌بینی میشود که تا پایان سال، این میزان به 6000 تن برسد.

ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: تولید سالیانه قارچ در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶ هزار تن است. تقریبا تمامی محصول قارچ خوراکی تولید شده در استان از نوع قارچ دکمه‌ای می باشد.

شیرانی افزود: این میزان محصول در بیش از 170 کارگاه صنعتی و خانگی تولید قارچ فعال در استان برداشت شده است. از این تعداد، 32 واحد صنعتی کشت و پرورش قارچ هستند و مابقی واحدهای سنتی و خانگی می باشند.

به گفته وی، 80 درصد از قارچ تولید شده به استان‌های همجوار نظیر اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان افزود: در حال حاضر 800 نفر در کارگاه‌های تولید قارچ مشغول به فعالیت هستند.
ابراهیم شیرانی افزود: روستای “قلعه ممکا” به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

وضعیت کمپوست قارچ در استان

همچنین طبق گفته‌های وی هم‌اکنون یک واحد تولید کمپوست قارچ فعال و یک واحد نیز بصورت نیمه‌فعال در استان وجود دارد. برای تولید هر کیلوگرم قارچ به 5 کیلوگرم کمپوست نیاز است. از این‌رو برای برشد تولید قارچ در استان نیاز است تا واحدهای تولید کمپوست استان تقویت شوند.
زیرا خرید کمپوست از استان‌های همجوار و فواصل دور، به سبب مخارج تحمیلی جهت حمل و نقل، باعث افزایش هزینه تولید و کاهش سود برای تولیدکنندگان میشود. در نتیجه واحدهای کوچک که میزان نقدینگی زیادی ندارند، دچار ضرر و زیان خواهند شد، یا باید میزان تولید خود را کاهش دهند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا