دانش افزایی در حوزه قارچ

ثروت آفرینی با تولید پوشش خوراکی قارچ دکمه ای

پژوهشگران ایرانی توانستند از صمغ ثعلب به عنوان پوشش خوراکی قارچ دکمه ای استفاده کنند

یکی از مهمترین دغدغه تولید کنندگان و فروشندگان قارچ، تازه نگه داشتن آن به مدت طولانی است؛ زیرا قارچهای خوراکی بسیار زود فاسد می‌شوند و بعد از برداشت شروع به از دست دادن کیفیت خود می‌کنند. این ماندگاری کوتاه برای فروش، یک آفت بزرگ است و مشکلات فراوانی را در هنگام پخش و بازاریابی این محصول به صورت تازه ایجاد می‌کند. دستاورد  استفاده از پوشش خوراکی قارچ دکمه ای، یک راه حل مناسب برای این مشکل است.

پوشش‌های خوراکی که امروزه برای بسیاری از محصولات کشاورزی به کار می‌روند، می‌توانند برای قارچ نیز استفاده شوند و عمر مفید آن را با حفظ کیفیت و بدون ایجاد آلودگی در محیط زیست، افزایش دهند. پژوهشگران ایرانی در گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه به پژوهش در این باره پرداخته و توانستند از صمغ ثعلب، به عنوان پوشش خوراکی قارچ دکمه ای استفاده کنند و نتایج بسیار مثبتی را برای ماندگاری قارچ به دست آورند.

فاطمه نجایی، دانشجوی کارشناسی ارشد، و محمود رضازادباری، هادی الماسی و صابر امیری اساتید این دانشگاه در یک پژوهش علمی، اثر صمغ ثعلب را در غلظت های 75/0، 25/0، ۵/۰، ۱/۰ درصد روی ماندگاری قارچ دکمه‌ای بررسی نمودند. سپس به مدت زمان 15 روز در دمای ۴ درجه سانتیگراد، کیفیت قارچ را مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها با انجام آزمایشهای مختلف روی قارچ دکمه ای مانند pH، اسیدیته، مواد جامد محلول و افت وزن را اندازه‌گیری نمودند. سپس داده‌ها را تحلیل و بررسی کردند. این بررسی‌ها نشان داد که با افزایش صمغ ثعلب، pH  و  اسیدیته قارچ دکمه ای افزایش یافت و افت وزنی کمتر شد.

به علاوه با افزایش زمان، اسیدیته و مواد جامد محلول و افت وزنی نیز کاهش یافت. تاثیر غلظت صمغ ثعلب بر روی افت وزن معنی‌دار بوده و باعث کاهش افت وزن در هنگام نگهداری شده و همچنین اثر این پوشش بر روی اسیدیته، pH  و مواد جامد محلول نیز معنی دار بود و نمونه شاهد (بدون پوشش) از افت اسیدیته و کاهش pH بیشتری نسبت به سایر نمونه‌ها برخوردار بود.

به این ترتیب آنها دریافتند که با افزایش غلظت صمغ ثعلب، به عنوان پوشش خوراکی قارچ دکمه ای جهت عرضه به بازار، خصوصیات کیفی قارچ بهتر حفظ شده و ماندگاری آن در مقایسه با نمونه شاهد به طرز محسوسی افزایش می‌یابد.

این دستاورد می‌تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان جذاب باشد تا بتوانند محصولات خود را در زمان بیشتری بهتر نگه دارند. اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شود و صمغ صعلب به صورت تجاری‌سازی، در قالب افشانه‌های بزرگ در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که این محصول در بازار فروش عرضه شود و در صادارات قارچ نیز تولیدکنندگان با خیالی آسوده‌تر اقدام به فروش و بازاریابی جهانی کنند. به این ترتیب ثروت‌آفرینی و کارآفرینی در یک حوزه جدید از صنعت پرورش قارچ رخ خواهد داد.

دانش افزایی در حوزه قارچ را با هاگ تجربه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا