اخبار عمومی و گزارش

دانشکده کشاورزی عضو موثر در اعتلای امنیت غذایی کشور

دانشگاه تربیت مدرس در بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی در مقام سوم قرار گرفته است

ابراهیم پورجم رئیس دانشکده کشاورزی گفت: دانشکده کشاورزی می‌تواند به عنوان مشاور امین به لحاظ دارا بودن پشتوانه علمی، در اعتلای امنیت غذایی کشور با همکاری صنعت، حضور موثری داشته باشد.

پورجم در مراسم هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، در محل پردیس کشاورزی این دانشگاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد مرحوم ابراهیم محمدی گل‌تپه، عضو هیئت علمی این دانشکده، درباره شخصیت علمی این استاد صحبت کرد.
پورجم در بخشی از سخنانش گفت: استاد محمدی به عنوان اولین عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، نخستین فردی بود که اصول کشت قارچ خوراکی را بصورت علمی در ایران اشاعه داد و در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری سال 1401، بیش از 100 هکتار فضای بسته یا فضای صنعتی به کشت قارچ خوراکی اختصاص داشته و تولید سالانه آن به 180 هزار تن می‌رسد که این افتخار، حاصل زحمات استاد محمدی است.

 

استاد ابراهیم محمدی گل تچه، دکترای قارچ شناسی، که یکی از تاثیرگذاران در صنعت قارچ کشور بود، در روز 9 آذر ماه 1402 چشم از جهان فروبست.

این استاد فقید دانشگاه در سال 1364 در رشته قارچ شناسی و بیماریهای گیاهی از دانشگاه ایالتی کشاورزی هیماچال پیرادیش و در سال 1366 در رشته قارچ شناسی و بیماریهای گیاهی (مقطع کارشناسی ارشد) از انستیتوی ملی تحقیقات کشاورزی هندوستان فارغ التحصیل شد و سال 1370 در رشته قارچ شناسی از انستیتوی ملی تحقیقات کشاورزی هندوستان مدرک دکتری خود را دریافت کرد.

وی در عرصه کشاورزی و مخصوصا کشت و پرورش قارچ، فعالیت زیادی در ایران و خارج از کشور انجام داده است. از جمله دستاوردهای وی در حوزه صنعت قارچ، عضویت در انجمن قارچ های خوراکی هندوستان، همکاری با مجله تحقیقات قارچ های خوراکی (Mushroom Research)، انتشار مقالات معتبر در عرصه بین المللی درباره تاکسونومی قارچ های کلاهکدار، قارچ های میکوریز AMF و زمینه های مختلف قارچ های خوراکی، می باشد.

درگذشت دکتر ابراهیم محمدی گل تپه - قارچ شناس و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی
درگذشت دکتر ابراهیم محمدی گل تپه – قارچ شناس و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی که تاثیرزیادی در صنعت قارچ کشور داشت

 

عبدالله‌زاده معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز در این مراسم گفت: زحمات و تلاش‌های پژوهشگران، اساتید و دانشجویان باعث ارتقا دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری می‌شود. همچنین تولید علمی محصولات کشاورزی، سبب بالاتر رفتن بازده زحمات کشاورزان و اعتلای امنیت غذایی کشور می شود. بر این اساس در هفته پژوهش و فناوری ما نیز از برترین‌های این حوزه تقدیر می‌کنیم.

عبداله‌زاده، با اشاره به برخی توفیقات دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی افزود: دانشگاه تربیت مدرس در بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی در مقام سوم قرار گرفته و در سرآمدان علمی در بین سایر دانشگاه‌های کشور رتبه اول را دارد و یا از نظر دانشمندان یک درصد، در رتبه دوم است.

وی با بیان اهمیت تولید مقاله در پژوهش گفت: در دانشکده کشاورزی با چاپ 328 مقاله، سرانه تولید مقاله به طور میانگین به ازای هر عضو هیئت علمی 4 مقاله بوده که حدود دو سوم آن isi یا چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی است.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، سهم دانشکده کشاورزی را از کل مبلغ قرارداد 120 میلیارد تومانی معاونت پژوهشی، یک میلیارد و 200 میلیون تومان دانست و افزود: این رقم نشان می‌دهد ظرفیت دانشکده کشاورزی بیشتر از این مقدار است و باید حداقل 30 درصد از اساتید از طریق قرارداد‌های بیرون از دانشگاه با صنعت ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است؛ مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور عبدالله‌زاده، معاون پژوهشی دانشگاه، مدیران این معاونت، رئیس دانشکده کشاورزی و اعضای هیئت علمی این دانشکده و برخی فعالان برتر حوزه صنعت غذایی کشور برگزار و از برترین‌های حوزه پژوهش تقدیر به عمل آمد.

 

منابع: خبرگذاری صدا و سیما – ایسنا

جدیدترین اخبار عمومی و گزارش حوزه قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا