اخبار عمومی و گزارش

فعالیت 92 هزار کارگاه کشاورزی

نتایج طرح‌های آمارگیری از بخش کشاورزی نشان می‌دهد که در حدود 92 هزار و 600 واحد کارگاهی کشاورزی در کشور وجود دارد

فعالیت 92 هزار کارگاه کشاورزی، نتایج طرح‌ های آمارگیری از بخش کشاورزی نشان می‌دهد که در حدود 92 هزار و 600 واحد کارگاه کشاورزی در کشور وجود دارد که با وجود تعداد کم، سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید برخی محصولات کشاورزی نظیر قارچ دارند.

یکی از اهداف و استراتژی‌ های برنامه‌ های توسعه کشاورزی کشور، در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، افزایش کمی و کیفی محصولات مختلف گیاهی و دامی با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امکانات و بکارگیری روش‌ های نوین از جمله توسعه کشاورزی در شرایط کنترل شده (گلخانه‌ها و نظایر آن) است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در سال 1393، جامعه کشاورزی ایران مشتمل بر 4 میلیون بهره‌برداری کشاورزی در کشور است که بیشتر به صورت سنتی فعالیت می‌کنند. نتایج طرح‌های آمارگیری از بخش کشاورزی نشان می‌دهد که در حدود 92 هزار و 600 واحد کارگاهی کشاورزی در کشور وجود دارد که با وجود تعداد کم، سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید برخی محصولات کشاورزی دارند.

فعالیت 92 هزار کارگاه کشاورزی، بر اساس اطلاعات موجود در مرکز آمار ایران، حدود 90 درصد قارچ خوراکی کشور در واحدهای کارگاهی پرورش قارچ خوراکی تولید می‌شود؛ همچنین درصد زیادی از سبزیجات نظیر خیار و گوجه فرنگی و نظیر آنها نیز در گلخانه ها کشت و تولید میگردد. با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و ضرورت افزایش کمی و کیفی تولیدات گیاهی و عرضه خارج از فصل این محصولات، کشت گلخانه با سرعت قابل توجهی در کشور رو به گسترش است.

با توجه به اهمیت کارگاه‌های کشاورزی و ضرورت وجود اطلاعات بروز از این واحدها، طرح بهنگام‌ سازی چارچوب کارگاه‌های کشاورزی کشور با هدف «یکپارچه‌سازی فایل جغرافیایی» و «تهیه و به‌روز رسانی فهرست نام و نشانی» واحدهای «گاوداری صنعتی»، «مرغداری صنعتی»، «پرورش قارچ خوراکی»، «کشت گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان خوراکی» و «کشتارگاه‌های رسمی دام و طیور» در زمستان سال 1401 به‌صورت سرشماری در کل کشور به اجرا در آمد.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، تعداد 92630 واحد کارگاهی کشاورزی در کشور وجود دارد که شامل 27119 گاوداری صنعتی، 22193 مرغداری صنعتی، 23844 واحد کشت گلخانه‌ای، 16940 واحد پرورش آبزیان خوراکی و 1857 واحد پرورش قارچ خوراکی است.

یافته‌های دیگر این طرح نشان می‌دهد که 71400 کارگاه کشاورزی در نقاط روستایی و ۲۱ هزار و ۱۹۰ کارگاه در مناطق شهری واقع شده‌اند.

بر اساس نتایج این طرح، بیشترین تعداد کارگاه‌های کشاورزی کشور به ترتیب در استان‌های اصفهان، تهران، مازندران، خراسان رضوی و فارس قرار دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا