حوادث صنعت قارچ

قارچ های خودرو هیچ برتری بر قارچ های پرورشی ندارند

قارچ‌های سمی تا ۶۰ درصد باعث مرگ می‌شوند !!!

دکتر علی میکائیلی متخصص قارچ شناسی پزشکی، با توصیه به پرهیز از خوردن قارچ های خودرو، گفت: قارچ های خودرو و وحشی هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی پرورشی و بسته بندی شده صنعتی ندارند!!!

دکتر علی میکاییلی اظهار کرد: در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند که تقریبا همگی سمی بوده و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های متنوع قارچی می شوند. وی بیان کرد که قارچ‌های سمی که در  فصل بهار رشد می‌کنند ریسک بالایی برای مصرف دارند بطوریکه ریسک مرگ و میر این مسمومیت و بیماری های ناشی از آن ( از جمله نارسایی کبدی) در مقایسه با بیماری‌های دیگر بسیار بالاست و ممکن است در مدت کمتر از 3 روز فرد را به کام مرگ بکشاند!!!

وی مسمومیت های قارچی را به دو گروه تقسیم کرد و افزود:

  • گروه اول مسمومیت حاصل از آلودگی مواد غذایی به کپک های سم زا می باشند که این گروه جزو مسمومیت های غذایی است.
  • گروه دوم از مسمومیت های قارچی به وسیله قارچ های چتری سمی ایجاد می شوند که مرگبارترین مسمومیت در این گروه را “مسمومیت آمانیتایی “می گویند.

دو گونه قارچ سمی به نام‌های فرشته و کلاهک مرگ  از خانواده قارچ آمانیتا شباهت بسیار زیادی به قارچ خوراکی دکمه‌ ای دارند و اغلب در طبیعت این روزهای بهاری بعد از بارندگی به وجود می‌آیند که بسیار سمی و خطرناک بوده و تشخیص آنها مشکل است و مصرف آنها گاهی باعث مرگ خواهد شد. میکاییلی گفت: سم آمانیتین بسیار کشنده بوده و با پختن و جوشاندن و شستن قارچ از بین نمی رود. این سم چون هیچگونه پادزهری ندارد و با تخریب بافت کبد باعث ایجاد یک سندرم هپاتو رنال شده و بسیار مرگبار است.

علائم و نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی
مسمومیت با قارچ های خودرو

وی عنوان کرد: این مسمومیت بین 6 تا 72 ساعت علائم خود را نشان می دهد و بطور متوسط حدود 12 ساعت علامتی ندارد و  این زمان و شروع اولیه علایم و نشانه های مسمومیت با قارچ سمی بهترین زمان مراجعه برای درمان است.

وی علایم اولیه این مسمومیت را شامل اسهال، استفراغ و تهوع عنوان کرد و افزود: علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی و کما است‌ که در صورت تاخیر در درمان، مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

میکاییلی گفت: افرادی که قارچ مشکوک مصرف کرده اند و یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت جهت خدمات درمانی مراجعه کنند، چون تاخیر در شروع درمان عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد و تا 60 درصد باعث مرگ انسان می شوند!!!

اقدامات عملی بعد از مسمومیت با قارچ سمی نیز، انتقال سریع بیمار مسموم شده به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ ها الزامی بوده و امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و آسیب جدی ماندگار برای سلامت فرد و حتی مرگ بیمار می‌شود!!! از هرگونه خود درمانی و درمان علائم به شدت پرهیز نمایید و باید بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

*همچنین در صورت امکان نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار مسموم را برای شناسایی توسط کادر پزشکی بیمارستان، با خود به همراه داشته باشید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برخی قارچ های واجد این سم، بسیار شبیه قارچ های خوراکی خودرو هستند، گفت: تشخیص این قارچ ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است، بنابراین تکیه بر روش های غیرعلمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی شود و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد! همچنین مصرف قارچ‌ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست!!!

وی با بیان اینکه قارچ های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند، اظهار کرد: به افراد توصیه می شود قارچ های خودرو نخورند زیرا تقریبا تمامی این قارچ ها سمی هستند و حتی از روی کنجکاوی هم به قارچ ها دست نزنند، چون ممکن است سم از طریق دست آلوده به مخاط و دهان فرد برسد.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا