اخبار اقتصادی صنعت قارچاخبار صنعت قارچ

قیمت قارچ نجومی شد

افزایش نجومی قیمت قارچ

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان  قارچ خوراکی گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، تولید قارچ ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش‌یافته است افزایش نجومی قیمت قارچ را خواهیم داشت.به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از پول نیوز، مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی از افت محسوس تولید قارچ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت نهاده‌های تولید و عدم صرفه اقتصادی فروش برای برخی واحدها، تولید قارچ در سطح کشور ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش‌یافته است.

او افزود: در شرایط کنونی میزان تقاضا باعرضه قارچ ناشی از کاهش قدرت خرید همخوانی دارد.
رجبی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت قارچ خبر داد و گفت: علی‌رغم افزایش ۲۵ درصدی قیمت قارچ، اما نرخ فروش جوابگوی هزینه‌های تولید نیست که امیدواریم قیمت نهایی تا پایان خرداد اعلام شود.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو قارچ درجه یک در بسته بندی‌های ۳ و ۵ کیلویی درب مزرعه را ۳۵ هزار تومان، قارچ درجه ۲ در بسته بندی‌های ۳ و ۵ کیلویی را ۳۳ هزار و ۷۵۰ تومان، قارچ بسته بندی ۲۰۰ گرمی را ۱۰ هزار و ۱۸۷ تومان، قارچ ۴۰۰ گرمی بسته را ۲۰ هزار تومان، قارچ ۸۰۰ گرمی را ۲۲ هزار و ۵۰۰  تومان و یک هزار گرمی را ۲۶ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام کرد و افزود: واحدهای صنفی ۲۰ تا ۲۵ درصد سود بر فروش باید لحاظ کنند.

افزایش قیمت

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌ها از ارگان‌های ذی‌ربط همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انتظار می‌رود که در تأمین مواد اولیه، واردات و صادرات حمایت‌های لازم را داشته باشند تا آینده تولید دچار مشکل نشود.

او درباره آخرین وضعیت قارچ بیان کرد: از ابتدای سال صادرات قارچ به عراق و برخی کشورها در حال انجام است، اما طبق روال همه ساله در فصل تابستان به دلیل عدم انتقال قارچ به صورت مستقیم توسط کانتینرهای یخچال دار، میزان صادرات کاهش می‌یابد؛ چرا که صادرات قارچ جز محصولات فساد پذیر است.
به گفته رجبی، با مشخص شدن قیمت نهاده‌ها و رسیدن به وضعیت پایدار، تولید قارچ افزایش می‌یابد.
این مقام مسئول افزود: دلال بازی در بحث نهاده‌های تولید، آسیب جدی به صنعت وارد کرده که امیدواریم در ماه‌های آینده شرایطی در کشور فراهم شود که تولید این صنف دچار مشکل نشود.

او با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی تولید نیست، گفت: امسال به خاطر شرایط خشکسالی و افزایش قیمت مواد اولیه اعم از کاه و کلش گندم امکان تامین وجود ندارد، به همین خاطر به آینده تولید خوش‌بین نیستیم و افزایش نجومی قیمت قارچ را خواهیم داشت.
رجبی در پایان با بیان اینکه بخش اعظم کاه و کلش در دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به کمبود یا نبود مواد اولیه، امکان تولید برای تولیدکننده کمپوست وجود دارد، از این رو تولید به طور متوسط در سطح کشور ۲۰ درصد کاهش یافته است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا