اخبار عمومی و گزارش

انقراض قارچ ها و گیاهان دارویی مراتع

برداشت بی رویه قارچ های کوهی دچار تنش شدید اکولوژیکی گردیده است

حمیدرضا عبدوس رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نسبت به خطر برداشت غیرمجاز و بی رویه و در نتیجه آن انقراض قارچ ها و گیاهان دارویی هشدار داد.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه قارچ های کوهی و گیاهان دارویی از عرصه های منابع طبیعی به خصوص در سال های اخیر که منابع طبیعی به خاطر خشکسالی های مداوم دچار تنش شدید اکولوژیکی گردیده است، سبب آسیب رساندن به گیاهان دارویی، کاهش سطح و تراکم و در نهایت موجب خطر انقراض برخی گونه های ارزشمند گیاهی نظیر قارچ ترافل، باریجه ،ریواس، آنغوزه، کنگر، متکا felora persica، زرشک وحشی، زیره کوهی، چلم، آویشن، کرفس کوهی، موسیر کوهی و میوه های درختان جنگلی و … می شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: همه ساله با شروع فصل بهار و بارش باران رویش گیاهان مرتعی نظیر قارچ کوهی و گیاهان دیگر در سطح مراتع و مناطق کوهستانی استان، متاسفانه افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت می کنند. متاسفانه نه تنها بهره برداران بومی، گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی، این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.

عبدوس تصریح کرد: بی تردید این گیاهان مرتعی در عرصه های منابع طبیعی، هیچ گاه برای مباحث صنعتی کشت نشده اند که به آن میزان زیاد برداشت انجام شود.

وی با اشاره به بحث ترسیب کربن که توسط این گیاهان انجام می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گرم شدن کره زمین بزرگترین معضل در جهان محسوب می شود و ما با از بین بردن این گیاهان مرتعی که اصلی ترین تاثیر را در ترسیب کربن و از بین بردن گازهای گلخانه ای دارند، عمر کره زمین را کاهش می دهیم.

وی در خصوص انقراض قارچ های جنگلی و گیاهان دارویی اظهار کرد: گستردگی جغرافیایی استان سمنان، تنوع آب‌ و هوایی کم‌ نظیری را رقم زده است. مناطقی کاملا کوهستانی و جنگل‌های سرسبز، تپه‌های شنی و مناطق کاملا خشک کویری نمونه‌هایی از اقلیم‌های متفاوت آب‌وهوایی در استان سمنان هستند که تحت‌تاثیر همین اقلیم‌های متفاوت، گیاهان دارویی استان سمنان نیز تنوع جالبی دارند. طبق آمار منتشر شده، از 3000 گونه گیاهی که در استان سمنان شناسایی شده بیش از 130 گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است.

عبدوس اضافه کرد: اخیرا در سطح شهرها مشاهده شده حجم زیادی از گیاهان دارویی جمع آوری شده از عرصه های منابع طبیعی  که در خطر انقراض بوده به صورت گسترده در سطح شهرها و روستاها عرضه می گردد که به استناد ماده ۲۵ مکرر الحاقی به «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» مصوب ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج یا خارج کردن  محصولات و فرآورده های مرتعی و جنگلی ممنوع بوده و با متخلفین به شدت برخورد می گردد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری مردم در این زمینه، از مردم استان خواست به منظور حفظ و توسعه رویشگاه های این چنین گیاهان ارزشمندی از هرگونه برداشت غیرمجاز خودداری کنند.

عبدوس تاکید کرد: بهره برداری از گیاهان دارویی برای افراد محلی تا مقدار 2 کیلوگرم مجاز است و بهره برداری بیش از 2 کیلوگرم، بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.

عبدوس افزود: به سبب وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیرو برای برخورد با این قبیل اقدامات، باید مردم محلی و به ویژه شوراها و روستاییان گرامی از فعالیت این افراد جلوگیری کنند و به محض مشاهده به یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان اطلاع دهد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مردم خواست تخلفات حوزه منابع طبیعی برداشت بی رویه قارچ های کوهی ، گیاهان دارویی، تصرف اراضی ملی، آتش زدن مراتع و جنگل ها، قاچاق چوب،کندن بوته مرتعی به شماره تلفنهای 139و 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.

 

منبع: خبرآنلاین

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا