انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

نرخ منطقی هر کیلو قارچ ۵۵ هزارتومان

قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان برای هر کیلو قارچ مورد قبول انجمن نیست!

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: هم اکنون نرخ منطقی هر کیلو قارچ برای مصرف کننده، کیلویی ۵۵ هزارتومان بوده و عرضه با نرخ‌های بالاتر مورد تایید نیست.

آقای مهدی رجبی در خصوص نرخ منطقی هر کیلو قارچ گفت: قیمت قارچ هم اکنون به طور عمده هر کیلو ۴۸ تا ۵۰ هزارتومان و خرده فروشی برای مصرف کننده ۵۵ هزارتومان است. متاسفانه در برخی فروشگاه‌ها با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان عرضه می‌شود که مورد قبول انجمن نیست.

به گفته او، بنابر آمار روزانه ۴۰ تن قارچ در تهران عرضه می‌شود که توزیع در سایر استان‌ها نصف این رقم است. براین اساس ۶۰ درصد قارچ تولیدی در تهران و ۴۰ درصد سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

رجبی می‌گوید: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به ۱۷۵ هزار تن برسد، هر چند بدلیل واحد‌های جدید در حال توسعه انتظار می‌رود که سال آینده تولید به بالای ۲۲۰ هزارتن برسد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: طبق روال همه ساله در فصل تابستان بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم همچون کانتینر‌های یخچال دار و کاهش تقاضا در بازار‌های هدف صادرات چندانی نداریم، با خنک شدن هوا پیش بینی می‌شود که از ابتدای آبان روزانه ۱۵ تن قارچ به عراق و کشور‌های خلیج فارس انجام شود.

بنابر آمار انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در شرایط کنونی سرانه مصرف قارچ در تهران ۲.۸۰۰ تا ۳ کیلوگرم و در برخی شهرستان‌ها به یک کیلوگرم هم نرسیده است، در حالیکه متوسط جهانی ۴ تا ۵ کیلو است.

صادرات قارچ خوراکی از ایران به روسیه
صادرات قارچ خوراکی از ایران به روسیه

 

زمینه برای صادرات دو برابری قارچ به روسیه فراهم است

به گزارش هاگ، از همشهری آنلاین، باغبانی -دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی- گفت: قیمت قارچ در سر مزرعه هر کیلو ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان و در خرده فروشی‌ها ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است. با بهبود عرضه، قیمت طی یک ماه آینده به کاهش می رسد.

به گفته او، بنابر آمار ۹۰ درصد واحدها نیمه صنعتی هستند. با شروع فصل گرما و عدم دستگاه‌های خنک کننده میزان تولید کاهش یافته که همین امر منجر به نوسان قیمت در بازار شده است.

باغبانی از عرضه روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن قارچ در بازار خبر داد و گفت: با بهبود شرایط  تولید در فصل سرما پیش بینی می‌شود که تولید ماه آینده به ۵۵۰ تن در سطح کشور برسد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی می‌گوید: با توجه به پروانه‌های بهره برداری تا پایان سال گذشته پیش بینی می‌شود که تولید به ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزارتن برسد، اما به دلیل شوک اصلاح نظام یارانه به اقتصاد کشور پیش بینی می‌شود که تولید به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتن برسد.

بنابر گفته باغبانی، بنابر آمار سال گذشته ۳ هزارتن قارچ صادر شد، امسال هم مشکلی از لحاظ صادرات نداریم؛ بنابراین مشکلات جنگ روسیه و اوکراین و عدم تعادل با کشورهای اروپایی مزیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی است چرا که سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزارتن قارچ در روسیه مصرف می‌شود که با این وجود امکان افزایش ۲ برابری تولید وجود دارد.(۶ مهر ۱۴۰۱ )

علی رغم پتانسیل بالای صادرات قارچ، اما زیرساخت های لازم فراهم نشده است.
نرخ منطقی هر کیلو قارچ

پتانسیل ۲۰۰ هزار تن صادرات قارچ

به نقل از هاگ از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: علی رغم پتانسیل بالای صادرات قارچ، اما زیرساخت های لازم فراهم نشده است.

مهدی رجبی گفت:  علی رغم آنکه ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزار تن قارچ معادل ۵۰ درصد تولید وجود دارد، اما زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.

به گفته او، با توجه به تسهیل در ورود واحد‌های پیشرفته مدرن به بازار‌های صادراتی و مشکلات واردات و صادرات روسیه با لهستان، فرصت خوبی برای ورود به این بازار است، اما متاسفانه معاونت باغبانی تلاشی برای رفع این بحران نکرده است.

رجبی می‌گوید: امسال برآورد می‌شود که تولید قارچ به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتن  برسد که به سبب کاهش تقاضا، تولید حدود ۳۰ هزارتن کاهش یافته است.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: قیمت کنونی هر کیلو قارچ فله سرمزرعه ۵۷ هزارتومان است که براین اساس ۲۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. همچنین قیمت منطقی قارچ برای مصرف کننده ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است، درحالیکه هم اکنون ۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بنابر گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد در دولت سیزدهم برای نخستین مرتبه کارگو اعتبار دریافت کرده و مجوز  برای صادرات محصولات  قارچ  صادر شد که این موضوع به صادرات کمک می کند، درحالیکه انجمن تولیدکنندگان اذعان می کند این موضوع  پشتوانه ای ندارد چرا که هماهنگی با بخش خصوصی صورت نگرفته است.

هم اکنون قارچ تولیدی به کردستان عراق و آسیای میانه صادر می‌شود و برآورد‌ها حاکی از آن است که از ابتدای مهر به طور متوسط روزانه ۱۰ تا ۲۰ تن قارچ صادر شود.(۱۷ شهریور ۱۴۰۱ )

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا