اخبار تولید قارچ سراسر کشور

پرورش قارچ‌ دارویی توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد

واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد اکنون اولین تولیدکننده قارچ گانودرما در ایران است

پرورش قارچ‌ دارویی توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، قارچ‌های دارویی منشأ انرژی، منبع ویتامین D، ضد سرطان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

به گزارش خبرگزاری هاگ، در شرایط حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف پژوهشگران و دانشگاهیان را می‌توان کاربردی شدن علم  دانست. در همین رابطه پژوهشگران در چند  سال اخیر در کنار پرداختن به موضوعات تئوری و نظریه‌سازی، بر تأثیر نتیجه تحقیقات برای حل مسئله تمرکز دارند.

در این میان پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه اهمیت حوزه‌های غذا و امنیت غذایی درصدد کاربردی کردن علم و تحقیقاتشان هستند. پرونده چرخ دانشگاه با  معرفی این پژوهشگران سعی می‌کند اقدامات شگرف محققان را به گوش مردم و مسئولان برساند تا شاید مراکز موردنیاز این تحقیقات نیم‌نگاهی به آنها داشته باشند.

نیلوفر حق‌دوست، به‌عنوان یکی از پژوهشگران فعال در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به‌ویژگی‌های قارچ‌های دارویی گانودرما و شیتاکه عنوان کرد: در چند سال اخیر تحقیقات بسیاری در رابطه با قارچ‌های دارویی انجام‌شده است ولی در ایران به‌تازگی تبلیغ و معرفی این نوع از قارچ‌ها شروع‌شده است. قارچ‌های دارویی منشأ انرژی، منبع ویتامین D، ضد سرطان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

نقش قارچ‌ها در مصارف غذایی و دارویی

نماینده واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، ضمن اشاره به شرایط قارچ‌های خوراکی در سفره غذایی و  استفاده از قارچ‌های دارویی به‌عنوان مکمل‌هایغذایی، ادامه داد: واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد اکنون اولین تولیدکننده قارچ گانودرما در ایران است که محصولات را در مزارع مختلف در داخل کشور تولید می‌کند.

او در ادامه سخنان خود در خصوص فرایند تولید این محصول توضیح داد: بسته به نوع قارچ تولیدی ۲۵ الی ۶۰ روز برای برداشت محصول، زمان لازم است. محصولات این واحد فناوری به سه شکل تازه، خشک و پودری در بسته‌بندی‌های مناسب به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر فروش انواع قارچ‌های دارویی این واحد فناوری از طریق بستر اینترنتیوو شبکه‌های مجازی و به‌صورت سفارشی انجام می‌گیرد.

اشتغال‌ زایی و کسب‌ و کار ایجاد شده

حق‌دوست هم‌چنین در رابطه با اشتغال‌زایی واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد در خصوص پرورش قارچ‌ دارویی توسط محققان اظهار کرد: محصولات ارائه‌شده به بازار همگی دارای مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی است. اکنون محصولات دانش‌بنیان تولیدشده هرماه برای ۳۰۰۰ نفر از مشتریان بسته‌بندی و ارسال می‌شود. این واحد فناوری به‌ صورت مستقیم برای ۸ نفر از جوانان متخصص اشتغال‌زایی کرده است.

نماینده واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در پایان سخنان خود با مناسب عنوان کردن نرخ قارچ‌های دارویی تولیدی توسط این واحد فناوری، خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده محصولات تولیدشده توسط این واحد تقریباً یک چهارم قیمت این محصول در خارج از کشور است. در صورت سرمایه‌گذاری بر روی تولید انبوه قارچ‌های درمانی در داخل کشور، می‌توان برای صادرات این محصول درمانی و منحصربه‌فرد برنامه‌ریزی کرد.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا