اخبار جهان در حوزه قارچ

کمپین تبلیغاتی قارچ در اروپا

گروه تبلیغاتی پرورش دهندگان قارچ اروپایی (GEPC Promo) کمپین تبلیغاتی قارچ را با حمایت مشترک مالی اتحادیه اروپا و با شعار “قارچ اروپایی، گوهر پنهان” در چند کشور مهم اروپا راه اندازی می کند. این کمپین تبلیغاتی قرار است در کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و هلند برگزار شود و بودجه آن حدود 5 میلیون یورو تخمین زده می شود.

هدف این کمپین افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد فواید فراوان و خواص قارچ های خوراکی و نقش مهم آن در رژیم غذایی سالم و متعادل می باشد. کارشناسان بازاریابی پیش بینی می کنند که این کمپین 5 میلیون یورویی، 28 میلیون یورو فروش بیشتر قارچ را در طی سه سال رقم خواهد زد.

بخش قارچ اروپا در حال حاضر سالانه گردش مالی بیش از  1.5 میلیارد یورویی دارد (که البته شامل درآمدهای صادرات به خارج از اروپا نیز می شود). لهستان و هلند با تولید بیش از 50 درصد از کل تولید قارچ، بزرگترین تولیدکنندگان قارچ خوراکی در اروپا هستند و پس از آنها کشور اسپانیا قرار دارد.

کمپین تبلیغاتی قارچ در اروپا
کمپین تبلیغاتی قارچ در اروپا

 

در سال 2020 تولید قارچ در اروپا به میزان 1063700 تن رسید که 64 درصد آن بصورت تازه وارد بازار شد و 36 درصد آن هم برای صنایع تبدیلی و محصولات فرآوری شده مصرف شد. اما چند سالی است که این ارقام تقریبا ثابت مانده و رشدی نداشته است.

بر طبق آمارها 70 درصد فروش قارچ تازه از طریق زنجیره های خرده فروشی که عمدتا شامل هایپر مارکت ها و سوپرمارکت ها است، انجام می شود و 30 درصد باقیمانده به بخش غذافروشی ها اختصاص دارد. در سال‌های اخیر، قیمت خریدی که توسط خرده‌ فروشان و رستوران‌ها پرداخت می‌شود، در حدود 3 یورو به ازای هر کیلوگرم قارچ ثابت مانده است.

تولید قارچ نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد؛ نبود رشد قابل ملاحظه سبب شده تا سرمایه گذاری در این بخش کمتر شود و این برای صنعت خطرناک است. همچنین این بخش برای اشتغال بسیار مهم است و بیش از 40000 شغل مستقیم به ویژه در مناطق روستایی با حدود 2900 تولید کننده ایجاد می کند. از این رو راه اندازی اینگونه کمپین ها برای بقا و رشد این صنعت الزامی خواهد بود.

کمپین افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد فواید فراوان و خواص قارچ های خوراکی
کمپین افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد فواید فراوان و خواص قارچ های خوراکی در اروپا

 

مصرف سرانه قارچ در خانوارهای اروپایی در دهه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. قارچ ها بصورت های مختلفی مصرف می شوند که از جمله آن استفاده از قارچ در سوپ ها، سس ها، سالادها، غذاهای شکم پر، کاسرول ها، رب ها، قارچ سوخاری و سرخ شده، یا خورش قارچ را نام برد.

علاوه بر خرید قارچ، چیدن قارچ در طبیعت نیز از تفریحات مردم کشورهای اروپایی محسوب می شود و همچنین قیمت بالای قارچ‌های وحشی در بازار ها نیز، سبب گسترش زیاد جستجوی قارچ در طبیعت شده است؛ به این سبب اتحادیه اروپا در نظر دارد تا چیدن قارچ در طبیعت را محدود کند. از شناخته شده ترین و محبوب ترین قارچ های وحشی می توان به بولتوس، لپیوتا، شامپینیون و قارچ عسلی اشاره کرد.

خواص قارچ خوراکی
خواص قارچ خوراکی

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: hungarytoday.hu

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا