جهاد کشاورزی

۴۳ مزرعه قارچ استان کرمان فعال هستند

بررسی عملکرد دولت در بخش کشاورزی شمال کرمان

۴۳ مزرعه قارچ استان کرمان در تولید قارچ خوراکی فعالیت می‌کنند. به گزارش هاگ به نقل از  ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به کشت قارچ در محیط‌های کنترل شده بیان کرد: ۴۳ واحد تولیدکننده قارچ با تولید یک هزار چهارصد تن قارچ خوراکی، در شمال استان کرمان مشغول به فعالیت هستند

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان معتقد است: در سال زراعی جاری از ۱۲۴ هزار هکتار زمین زیر کشت در شمال استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات برداشت شده است که شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف و شاخص های تولید و عملکرد بودیم.

محمد خیر اندیش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۳ مزرعه قارچ استان کرمان نیاز استان را پوشش داده و در یک سال گذشته بالغ  بر چهار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند که مجموع سطح اجرا شده از ابتدا تاکنون به بیش از ۹۵ هزار  هکتار رسیده است.

خیراندیش همچنین با اشاره به افزایش مجتمع های گلخانه ای در شمال استان کرمان اظهار داشت: طی سال گذشته و در دولت سیزدهم طرح توسعه و احداث یک هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه در حوزه شمال استان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: ۴۳ مزرعه قارچ استان کرمان مشغول فعایت و اکنون سطح گلخانه‌های شمال کرمان افزون بر ۲۲۰ هکتار با تولید ۴۴ هزار تن محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی و ۱۳ میلیون گل شاخه بریده است که با افزایش ۳۰ درصدی اعتبارت و تسهیلات احداث گلخانه، رفع موانع و حذف مجوزها و استعلام های زائد شاهد پیشرفت پروژه های گلخانه ای استان هستیم.

پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی

وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون باهدف خرید ماشین های کشاورزی به متقاضیان پرداخت شده که از این محل حدود ۷۰۰ دستگاه تراکتور و ۱۱ دستگاه کمباین برداشت غلات جذب شده است.

خیر اندیش ادامه داد: این  امر ضریب مکانیزاسیون  استان را از ۱/۷۶ اسب بخار برهکتار به عدد ۱/۹۶ اسب بخار بر هکتار رسانده و به طور متوسط پنج درصد به میزان درجات مکانیزاسیون افزوده است؛ ضمن اینکه در این مدت تعداد سه هزار دستگاه تراکتور نیز پلاک دار شده و در امر پلاک گذاری به پیشرفت ۹۰ درصدی در استان رسیده ایم.

وی تصریح کرد: پیگیری کشت قراردادی محصولات اساسی به عنوان یکی از ارکان و محورهای برنامه های وزارت جهاد و کشاورزی است که در همین زمینه معرفی چغندر علوفه ای، کشت قراردادی و الگویی در سطح ۱۰ هکتار، معرفی و کشت مکانیزه سورگوم، کشت قراردادی کینوا در سطحی حدود ۵۰ هکتار و کشت قراردادی پنبه درسطحی معادل یک هزار هکتار انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به کشت در محیط های کنترل شده بیان کرد: در خصوص قارچ خوراکی ۴۳ واحد پرورش قارچ با تولید یک هزار چهارصد تن قارچ خوراکی در شمال استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه کاشت گل محمدی در مناطق کوهپایه ای، سطح زیر کشت این گیاه بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده که هفت هزار تن گل محمدی برداشت می شود.

خرید دام تولیدی مازاد دامداران کرمان

ییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان همچنین تصریح کرد: در بخش دام و طیور که بخش اصلی اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها بود سعی شد کمترین تنش هم درباره تولیدکنندگان و هم  مصرف کنندگان اتفاق بیافتد و از طرفی تلاش شد شرایط لازم برای ادامه تولید از قبیل تامین نهاده ها و نقدینگی مورد نیاز فراهم  شود.

خیر اندیش افزود: همچنین با خرید تولید مازاد تولید کنندگان و تنظیم بازار جلو ضرور و زیان آنها گرفته شد به طوری که اینک مقادیر زیادی از تولید به منظور تنظیم بازار ذخیره سازی شده است.

وی گفت: اینک حدود سه میلیون راس دام سبک و بیش از ۱۲۳ هزار راس دام سنگین در شمال استان کرمان موجود است که با تولید سالانه ۲۵ هزار و ۸۵۰ تن شیر خام رتبه ۱۷ کشور و تولید سالانه بالغ بر ۲۳ هزار تن گوشت قرمز رتبه ۱۳ کشوری را دارد و عمده نیاز شیر و گوشت استان را تامین می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۸۵۰ تن انواع آبزیان شامل ماهیان سردآبی، ماهیان گرمابی ، ماهیان خاویاری و آرتمیا در استان تولید شده است بیان کرد: ترویج استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در پرورش آبزیان، اجرای مدل های آبزی پروری با آب های غیر دائم و بهره گیری از آبهای شور در تولید و پرورش آرتمیا از جمله سیاست های مدیریت شیلات در توسعه آبزی پروری طی سال جاری بوده است.

رشد ۲ برابری اعتبارت شیلات کرمان

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات سال جاری مدیریت شیلات بیش از ۲ برابر نسبت به سال گذشته رشد داشته فرصت بسیار مناسبی است که بتوان با مشارکت کشاورزان از ظرفیت های موجود در پرورش آبزیان استفاده کرد و  به منظور تامین نقدینگی آبزی پروران نیز با مشارکت بانک کشاورزی اعتباراتی در قالب شیلات کارت پیش بینی شده است که تولیدکنندگان می توانند از این اعتبارات استفاده کنند.

خیر اندیش رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به لزوم حفظ و احیای قنوات گفت: در سال گذشته عملیات احیا و بازسازی بیش از ۸۰۰ رشته قنات در شمال کرمان انجام شده یا در دست اقدام است و ۱۰۰ کیلومتر نیز خط انتقال آب انجام گرفته است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا