اخبار جهان در حوزه قارچ

تحول پرورش قارچ با 3.2 میلیون دلار بودجه

توسعه پرورش قارچ شهری با استفاده از هوش مصنوعی و روباتیک

تحول پرورش قارچ با 3.2 میلیون دلار بودجه، استارتاپ agritech Tupu مستقر در شهر برلین، 3.2 میلیون دلار برای توسعه پرورش قارچ شهری با استفاده از هوش مصنوعی و روباتیک جمع آوری می کند. آنها قرار است تا از طریق فناوری اتوماسیون و افزایش ظرفیت تولید مزارع شهری خود، سیستم کشاورزی غیرمتمرکز و تولید غذا را متحول کنند.

این بودجه توسط بنیاد FoodLabs که کارش حمایت از استارت آپ های صنعت غذایی و کشاورزی می باشد، با هدف پیشرفت و توسعه کشاورزی مدرن و پایدار جمع آوری شده است. این بنیاد قبلا از استارت آپ های دیگری مانندClear Current Capital ،  FoodHack ، IT-Farm ، Coast Cap و Gil Horsky نیز حمایت مالی کرده بود.

استارت آپ Tupu که در سال 2021 توسط Eldad Arnon و Daniel Lock تأسیس شد، با استفاده از سیستم کشاورزی مدولار (در انتظار ثبت اختراع) خود که ترکیبی از علوم زیستی، رباتیک و هوش مصنوعی است، در حال پرورش قارچ در مناطق شهری است.آنها اولین مزرعه خود را در نوامبر سال گذشته راه اندازی کردند که ادعا می کند بیش از 3 تن انواع قارچ در ماه محصول میدهد و در برنامه توسعه آینده قرار است تا به 5 تن در ماه برسد.
استارت آپ Tupu قصد دارد تا با این بودجه دریافتی سیستم های خود را کارآمد تر و پایدارتر کند و در نهایت ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بتواند بهتر در بخش خدمات غذایی و خرده فروشی قارچ سرویس دهد. آنها قصد دارند صنعت پرورش قارچ را از طریق سیستم کشاورزی غیرمتمرکز خود متحول کنند و به نوعی تغذیه نسل آینده را با روشهای نوین تضمین کنند.

پرورش قارچ با هوش مصنوعی و فناوری رباتیک توسط استارت آپ Tupu
تحول پرورش قارچ با هوش مصنوعی و فناوری رباتیک توسط استارت آپ Tupu

پرورش قارچ در هر مکانی (حتی در داخل خانه) و در تمام طول سال(هر فصلی) امکان پذیر است، که باعث می شود از اختلالات زنجیره تامین مصون باشند؛ البته به شرط داشتن امکانات لازم. همچنین تولید دی اکسید کربن کمتری نسبت به پرورش سایر سبزیجات و میوه ها طلب می کند. مصرف آب آن نیز بسیار کمتر از دیگر محصولات کشاورزی می باشد و فضای کمی نیز برای کشت آنها لازم است و نیازی به زمین های بزرگ کشاورزی ندارند.

علیرقم اینکه قارچ ها را می توان در هر جایی پرورش داد، اما در عمل این اتفاق نمی افتد و در بسیاری از نقاط قارچ پرورش نمی دهند یا به مقدار کمی پرورش می دهند که نیازگوی تقاضای بازار آن منطقه نیست و به واردات و خرید آن اکتفا می کنند.

اما یک نکته وجود دارد و آن هم ماندگاری کم قارچ می باشد. از طرفی حمل و نقل قارچ، ناکارآمد و ناپایدار است. زیرا حمل قارچ به مسافت های دور (بیش از 7000 کیلومتر) چه از لحاظ محیط زیستی و چه از لحاظ اقتصادی ناکارامد می باشد. زیرا به دلیل طول زمان حمل و نقل و همچنین عدم وجود شرایط محیطی لازم برای حمل، ماندگاری و کیفیت قارچ پایین می آید. پس راه حل این مشکل فقط تولید قارچ محلی می باشد.

استارت آپ Tupu نیز دقیقا در حال توسعه همین راه حل می باشد و سعی دارد با گسترش کشاورزی غیرمتمرکز در مکان های کوچک شهری و محلی با روش ابداعی خود یعنی کشت مدولار، که ترکیبی از علوم زیستی، رباتیک و هوش مصنوعی می باشد، قارچ های لذیذ پرورش یافته به روش اتوماسیون محلی را با قیمت رقابتی ارائه دهد. Tupu در مزارع شهری خود از ربات‌های برداشت، هوش مصنوعی پیشرفته در بینایی با دوربین و ادغام میلیون‌ها داده از دستگاه‌های اینترنت اشیا، در سراسر مزرعه استفاده می‌کند.

الداد آرنون (Eldad Arnon)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت درباره فعالیتشان میگوید که کشاورزی در محیط کنترل شده یک فناوری کلیدی برای انعطاف پذیری با شرایط آب و هوای محیطی محل پرورش قارچ و زنجیره تامین مواد غذایی آنها است.

پرورش قارچ توسط هوش مصنوعی
تحول پرورش قارچ توسط هوش مصنوعی

نحوه رشد قارچ در شهرها توسط شرکت Tupu

استارت آپ Tupu در سال 2021 توسط الداد آلنون و دنیل لاک، مدیران باتجربه غول های صنعت کشاورزی در محیط کنترل شده یعنی شرکت های Infarm و Kalera تاسیس شد. هدف آنها کشت پایدار و محلی انواع قارچ خوراکی با استفاده از روش های نوین می باشد.

قارچ در مزارع شهری Tupu در 3 مرحله عمده کشت می شود. اولین مورد شامل بستر است، جایی که بازده را به حداکثر می‌رساند، زمان رشد را کاهش می‌دهد و قارچ‌های سالم‌ تری را از طریق علم زیستی و تکنیک‌های مهندسی زیستی پرورش می‌دهد. مرحله بعدی مرحله میوه دهی است، جایی که از راه حل های بینایی دوربین IoT و AI(هوش مصنوعی) برای بهینه سازی دقیق آب و هوا و دستور العمل های رشد استفاده می کند و در عین حال بازده را نیز پیش بینی می کند.

با این روش ها Tupu هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد و برداشت به موقع و کارآمد محصولات تازه را با اتوماسیون تضمین می کند. این استارت آپ از آنچه که “اولین ربات برداشت کننده قارچ” می نامد استفاده می کند.

آرنون درباره ربات قارچ چین میگوید: تنظیم دقیق بازوی رباتیک برای برداشت گونه‌های مختلف قارچ یک چالش قابل توجه است. برای پرداختن به این موضوع، از تکنیک های برداشت داده محور به عنوان راه حل استفاده می کنیم. برنامه ما شامل ادغام سیستم رباتیک در فرآیند تولید نیز می باشد تا نیروی کار انسانی و در نتیجه هزینه ها را کاهش دهیم؛ هدف ما دسترسی به این موقعیت در اوایل سال آینده است که قرار است با این بودجه جدید دریافتی آن را تحقق بخشیم.

پرورش قارچ با روش های نوین توسط استارت آپ Tupu
تحول پرورش قارچ با روش های نوین توسط استارت آپ Tupu

 

مدیر Tupu می‌گوید: سامانه کشت هوشمند آنها راه حلی است برای چالش های صنعت کشاورزی از جمله کمبود نیروی کارماهر. این فناوری به ما امکان می‌دهد تولید محلی را حفظ کنیم و همزمان هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهیم که در نتیجه محصولات ما را از نظر قیمت، رقابتی می کند.

شرکت Tupu در مزارع خود قارچ هایی شامل قارچ شاه صدف، صدفی خاکستری، قارچ شیتاکه، قارچ یال شیر و قارچ صدفی زرد را پرورش می دهد. آنها همچنین میگویند که هیچ گاه توسعه را متوقف نمی کنند و قصد دارد تا در مزارع خود در آینده، قارچ های صدفی صورتی، قارچ نامکو و قارچ دندان مرجانی را به محصولات خود اضافه کنند. آنها اغلب قارچ های کشت شده خود را به رستوران ها میفرشند و یا در فروشگاه ها توزیع می کنند.

الداد آرنون میگوید: هر گونه قارچ چرخه رشد خاص خود را دارد؛ مثلا دوره کشت قارچ شیتاکه و صدفی معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد، در حالیکه قارچ یال شیر و قارچ شاه صدف تقریباً 2 هفته طول می‌کشد تا بالغ شوند. ما در حال تنظیم دقیق این چرخه‌های رشد از طریق نرم‌افزار کنترل‌ شده با آب و هوا هستیم تا با تقاضای بازار هماهنگی داشته باشیم، کارایی عملیاتی خود را افزایش دهیم و ضایعات مواد غذایی را به حداقل برسانیم.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: tech.eu و greenqueen.com.hk و techfundingnews.com و siliconcanals.com

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا