اخبار تولید قارچ سراسر کشوراخبار صنعت قارچ

از تجارت الکترونیک تا پرورش قارچ

پرورش قارچ در بنگلادش

کارآفرین جوان شرپور در بنگلادش، کسب و کار خود را در تجارت الکترونیک رها کرد و به پرورش قارچ روی آورد. اوجال میاح،  ساکن روستای نارایان خولا در ناکلا آپازیلای بنگلادش، با کشت قارچ در منطقه ناکلا آپازیلا، هم اکنون علاوه بر خوداتکایی توانسته الگوی خوبی برای تجارت با قارچ باشد.

او می‌گوید: «من یک مغازه تجارت الکترونیک داشتم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، کسب و کارم خوب نبود، گاهی اوقات مجبور می‌شدم اجاره مغازه را از سرمایه خودم پرداخت کنم، بنابراین تصمیم گرفتم به عنوان منبع درآمد جایگزین، قارچ پرورش دهم. در آن زمان با برادر بزرگتری به نام شفیول علم سویم از منطقه چاربستی آشنا شدم، او به من جسارت داد و مرا به پرورش قارچ علاقه‌مند کرد.»

وی برای کسب موفقیت، آموزش فنون پرورش قارچ را در مرکز آموزش ملی پرورش و ترویج قارچ در پایتخت گذراند و سپس به روستای خود بازگشت تا کشت قارچ را به عنوان منبع درآمد جایگزین به صورت تجاری آغاز کند. او دامنه کشت قارچ  خود را گسترش داد و با یک بسته 30 تایی اسپان آن را آغاز کرد.

حالا او در حیاط خانه خود، اتاقک‌های کوچکی ساخته که در آن قارچ پرورش می‌دهد. با دیدن موفقیت وی، بسیاری از پسران و دختران تحصیل کرده منطقه از او مشاوره می‌گیرند و به پرورش قارچ روی آورده‌اند.  بسیاری از آنها توانستند در پرورش قارچ موفق باشند، و در حال حاضر، او به عنوان یک پرورش دهنده قارچ موفق در منطقه شناخته شده است.

اوجال میاح تاکید کرده که «قارچ یک تجارت سودآور است و من درآمد خوبی دارم. از اسپان تا برداشت فقط 25 تا 30 روز زمان نیاز دارد و این مدت سه ماه ادامه دارد.» به دلیل خواص فراوان قارچ، از جمله سرشار بودن از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان، استقبال عموم مردم از این ماده روز به روز بیشتر می‌شود.

اوجاح روزی  8 تا 10 کیلوگرم قارچ به دست می‌آورد که آنها را در سوپر مارکت‌ها، مغازه‌ها و بازارهای محلی منطقه به تاکا 260-300 عرضه میکند و از هر برداشت حدود هزار تاکا سود می‌برد.

عبدالودود، افسر توسعه کشاورزی اوپازیلا، ضمن تشویق این جوان و تاکید بر طعم و خواص فراوان قارچ، بیان کرد که: «تقاضا برای قارچ روز به روز در حال افزایش است. بنابراین کشت تجاری آن آغاز شده و بسیاری از جوانان بیکار منطقه در حال حاضر با کشت قارچ از نظر مالی به خود متکی شده اند.»

به نظر می‌رسد در ایران نیز توجه به قارچ با توجه به قیمت سرسام‌آور گوشت روز به روز بیشتر شود و بازار تولید و برداشت آن بسیار رونق بگیرد.

منبع: BssNEWS

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا