اخبار جهان در حوزه قارچ

استخراج قارچ خوراکی از معدن

کشت قارچ در معادن ذغال سنگ

وزارت کشاورزی شهر LEXINGTON واقع در ایالت کنتاکی آمریکا یک کمک هزینه جدید به دانشجویان در دانشگاه ها کمک می کند تا راه های جدیدی برای تولید و پرورش قارچ و استخراج قارچ خوراکی از معدن کشف کنند. این کمک مالی از طرف وزارت کشاورزی فدرال(USFDA) تامین می شود و به پروژه های خلاقانه و مبتکرانه که قابلیت پیاده سازی داشته باشند تعلق میگیرد.

در بین پروژه های مختلفی که برای گرفتن این کمک هزینه رقابت دارند چند پروژه مبتکرانه و جالب به چشم میخورد.

پرورش قارچ در معدن

یکی از این ایده های مبتکرانه که توانسته مبلغ 41129 دلار کمک هزینه برای اجرایی کردن آن دریافت نماید، پرورش قارچ در معدن های متروکه ذغال سنگ می باشد. این پروژه که توسط دانشجویان دانشگاه پیکویل(Pikeville) اجرا شده، باعث استفاده مجدد از معادن متروکه ذغال سنگ می باشد و همچنین مزایای دیگری نیز دارد.

پرورش قارچ در معدن متروکه ذغال سنگ
استخراج قارچ خوراکی از معدن

مهمترین مزیت این طرح کاهش هزینه های مکان و ساخت سالن های پرورش می باشد. همچنین یکی دیگر از مزایای این طرح ایزوله بودن کامل سالن پرورش است که از هرگونه اتلاف انرژی جلوگیری می کند؛ زیرا دیواره های سنگی قطور باعث میشود تا محیط سالن پرورش نیاز به عایق بندی نداشته باشد و از تغییرات دمای بیرون محفوظ باشد.

پرورش قارچ در معدن متروکه ذغال سنگ
پرورش قارچ در معدن متروکه ذغال سنگ

همچنین فضای داخلی معدن همیشه خنک است و نیاز به تجهیزات سرماساز نیست و باعث صرفه جویی در هزینه راه اندازی اولیه و در ادامه کار کاهش هزینه انرژی مصرفی می باشد. از طرفی محیط تاریک معدن فضای مناسبی برای رشد قارچ ها می باشد.

آنها با دریافت کمک هزینه مذکور این پروژه را در یک معدن متروکه خارج از شهر اجرا کرده اند. همچنین کمک هزینه های دیگری نیز از دانشگاه کنتاکی و چند سازمان دیگر دریافت نموده اند.

پرورش قارچ در معدن متروکه ذغال سنگ
پرورش قارچ در معدن متروکه ذغال سنگ

پرورش قارچ در محفظه چادری

یکی دیگر از پروژه های ابتکار ساخت دستگاه پرورش قارچ می باشد. این ابتکار نیز توسط دانشجویان دانشگاه پیکویل ارئه شده و آنها در حال پرورش قارچ های کاربردی (خوراکی و دارویی) در یک دستگاه آزمایشگاهی هستند.

در این دستگاه که شبیه به کمدهای مسافرتی لباس می باشد، قارچ ها در یک فضای کنترل شده با درجه حرارت ثابت به مدت نزدیک به 21 روز رشد می کنند. کلبی نیوسوم، دانشجوی دانشگاه پیکویل با همراهی استاد زیست شناسی خود، بایرون مید این فرآیند را عملی کرده است.

کلبی نیوسم دانشجوی مبتکر طرح پرورش قارچ در چادر
کلبی نیوسم دانشجوی مبتکر طرح پرورش قارچ در محفظه چادری

آنها قصد دارند این فرآیند را گسترش دهند و فکر می کنند میتوانند با گسترش آن کاری کنند تا مردم بتوانند در خانه خود قارچ را به راحتی پرورش دهند. این پروژه توسط کمک مالی وزارت کشاورزی کنتاکی حمایت می شود. این پروژه نیز یکی از کاندیداهای دریافت کمک هزینه فدرال می باشد.

بایرون مید استاد راهنمای این پروژه می گوید هدف آن ها رساندن قارچ به سطح جدیدی در منطقه و ترویج تحقیقات آینده در مورد قارچ است. ما در این محفظه قارچ های صدفی سفید و زرد و همچنین قارچ یال شیر(هریسیوم) را به راحتی پرورش دادیم و همه محصولاتمان خوراکی هستند و کیفیت بالایی دارند. وی میگوید با این محفظه چادری هرکسی می تواند به راحتی قارچ پرورش دهد؛ قارچ های اگزوتیک قیمت هایی بین 15 تا 80 دلاری دارند که گران هستند و شما می توانید هفته ای چند پوند از آنها را در این چادر کوچک پرورش دهید.

پرورش قارچ در یک محفظه چادری شکل
پرورش قارچ صدفی سفید و زرد در یک محفظه چادری شکل

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: spectrumnews1.com

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا