اخبار جهان در حوزه قارچ

بسته حمایتی 6 میلیون یورویی برای صنعت قارچ !

کمک بلاعوض دولت به تولیدکنندگان قارچ با استفاده از انرژی های پاک

چندی پیش بود که نماینده شرکت های پرورش قارچ در ایرلند هشدار داده بودند که در صورت حمایت نشدن از طرف دولت، دچار برشکستگی شده و صنعت قارچ در بریتانیا از بین می رود. اکنون چارلی مک کونالوگ وزیر غذا و کشاورزی ایرلند از بسته حمایتی به ارزش بیش از 6 میلیون یورو، تحت نام ذخیره تعدیل برگزیت (BAR) برای تامین مالی صنعت کشت و پرورش قارچ در ایرلند خبر داده و آن را تضمینی برای بقای صنعت قارچ در این کشور می داند.

این بودجه توسط وزیر غذا و کشاورزی، چارلی مک‌کونالوگ و سناتور پیپا هکت، وزیر دولت اعلام شد.

صنعت پرورش قارچ درآمدی به ارزش حدود 130 میلیون یورو در سال به اقتصاد ایرلند ارائه می کند. تولیدکنندگان قارچ ایرلندی به بازار انگلستان به عنوان مقصد صادراتی قارچ های خود، متکی هستند؛ بطوریکه تقریباً 80 تا 85 درصد از محصولات کشاورزی ایرلند، به انگلستان صادر می شود.

به دلیل ماندگاری کوتاه قارچ و شرایط  نبود نیروی کار ماهر بومی و عدم توان جذب نیروهای مهاجر به دلایلی که در مقاله پیشین گفته شده بود، در حال حاضر صادرات به قاره اروپا، برای تولیدکنندگان ایرلندی امکان پذیر نیست. تولیدکنندگان قارچ ایرلندی چند سال چالش برانگیز را با تاثیر ناشی از برگزیت، هزینه های بالای انرژی و کاهش تقاضای بازار صادرات به دلیل بیماری کووید 19، تجربه کرده اند.

 

وزیر غذا و کشاورزی ایرلند چارلی مک‌کونالوگ به همراه پل ویلسون، مدیر اجرایی قارچ موناگان
وزیر غذا و کشاورزی ایرلند چارلی مک‌کونالوگ به همراه پل ویلسون، مدیر اجرایی قارچ موناگان

 

این طرح جدید که از سوی وزیر غذا و کشاورزی ارائه شده است، شامل کمک بلاعوض تا سقف 40 % جهت تجهیزات و امکانات تخصصی کشت، بسته بندی و فرآوری قارچ خوراکی، می باشد که برای افزایش پایداری و رشد صنعت پرورش قارچ در نظر گرفته شده است. همچنین در این طرح بحث انرژی های پاک نیز در نظر گرفته شده است.

شرایط دریافت کمک بلاعوض به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر برای مزارع قارچ، کارگاه های بسته بندی و کارخانه های فرآوری
  • استفاده از دستگاه های اتوماسیون جهت افزایش راندمان و کارایی در مزارع قارچ و کارگاه های بسته بندی
  • زیر ساخت برای تولید غذاها و پودرهای بدون گوشت بر پایه قارچ خوراکی

آخرین مهلت درخواست برای مشارکت در  این طرح 28 جولای 2023 است .

 

وزیر غذا و کشاورزی ایرلند چارلی مک‌کونالوگ به همراه پیدار مک‌گی مدیر مزرعه قارچ Cornacrieve
وزیر غذا و کشاورزی ایرلند چارلی مک‌کونالوگ به همراه پیدار مک‌گی مدیر مزرعه قارچ Cornacrieve

 

وزیر مک‌کونالوگ گفت: «خوشحالم که این دو طرح را با بودجه 5 میلیون یورو اعلام کنم که از تولیدکنندگان قارچ، کارگاه های بسته‌بندی و محوطه‌های تولید کمپوست، در توسعه کارایی از دست رفته در نتیجه برگزیت(خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا) حمایت می‌کند.

علاوه بر این، وزیر مک‌کونالوگ و وزیر هکت تأیید کردند که بخش جدیدی از بودجه BAR برای حمایت از ترویج مصرف قارچ در بریتانیا در نظر گرفته شده است. بطوریکه در سال 2023 بیش از 1 میلیون یورو برای تبلیغ قارچ در بریتانیا به Bord Bia (هیئت غذایی ایرلند) بودجه داده شده است.

وزیر هکت گفت: «این سرمایه‌گذاری برای صنعت ما بسیار مورد نیاز بود و تبلیغات تضمین می‌کند که قارچ‌های ایرلندی همچنان در سبدهای خرید و بشقاب‌های مردم بریتانیا باقی بمانند.»

 

گردآوری و ترجمه از رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: agriland.ie

 

آخرین تحولات و اخبار جهان درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا