حرف ما در صنعت قارچ

تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور

بررسی رسانه های جمعی و شنیده ها حاکی از یک واقعیت تلخ است

تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور، حواشی و اتفاقات اخیر صنعت منجمل به بالا بودن قیمت تمام شده قارچ و قیمت پایین فروش نسبت به قیمت تمام شده سبب شده تا از شادابی و طراوت این ایام در قیاس با سال های گذشته نزد فعالان صنعت اثر کمرنگ تری دیده شود. از سوی دیگر باید به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم به دلیل چالش های اقتصادی و سیاسی موجود در جامعه که در ادامه آن اثار بازدارنده در خرید قارچ را سبب شده و بدنبال آن تفکر لاکچری بودن قارچ در بین آحاد جامعه را پر رنگ تر نموده است. نکته قابل تامل دیگر در این راستا کاهش محسوس صادرات فصلی به دلیل نرخ نامناسب ارز در کشور نسبت به واحد پول ملی و متاسفانه در ادامه افت نسبی کیفیت محصولات ارسالی به خارج از مرزهای کشور، همه و همه سبب ایجاد نگرانی زود هنگام فعالان صنعت شده است.

بررسی رسانه های جمعی و شنیده ها حاکی از یک واقعیت تلخ است که در ایام اخیر تعداد مزارعی که برای فروش و اجاره معرفی شده اند در قیاس با سال های گذشته به دلیل مشکلات تکراری و لایتناهی صنعت قارچ کشور، رشد محسوسی  داشته که نشانه ای از ناامیدی و خستگی فعالان  صنعت قارچ است.

تردمیل تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور
تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور

لازم به ذکر است ایامی که از آن صحبت به میان آمده است بر حسب اتفاق، ایامی اسم که به دلیل شرایط اقلیمی برای تولید و افزایش آن بسیار مساعد بوده و تولید کنندگان قارچ و کمپوست در این ایام از دغدغه کمی در قیاس با ماه های دیگر سال برخوردار هستند. از سوی دیگر در این ایام به دلیل تغییرات اب و هوایی، مصرف کنندگان نیز اقبال بیشتری به مصرف قارچ از خود نشان داده و صادرات فصلی قارچ نیز در بالاترین حجم خود جاری و ساری است و مهم تر اینکه مجری طرح خرید بار مازاد (شرکت چتر سفید) نیز در این ایام کم و بیش به رسالت اصلی خود بیشتر پرداخته است.

به زبان ساده این ایام در حقیقت بهترین شرایط در تولید، مصرف، صادرات و مشارکت شرکت چتر سفید را با خود بهمراه داشته در حالی که متاسفانه قیمت های فروش روزانه قارچ کمتر از قیمت قارچ اعلامی ماه های قبل از سوی انجمن است. در حالی که طبق اخرین محاسبات و گزارشات انجمن صنفی قیمت تمام شده قارچ 33تا35هزار تومان و قیمت مصرف کننده آن نیز 40-45 هزار تومان اعلام شده بود، قیمت روزانه قارچ در مراکز فروش در حال حاضر حدود 20-15% کمتر از قیمت های اعلامی و مورد انتظار است.

در ادامه این بحث تمام فعالان صنعت (تازه کار و کهنه کار) بر این واقعیت اجتناب ناپذیر آگاه هستند که همواره دو ماه انتهایی و 2 ماه ابتدایی هرسال  افزایش در تولید، کاهش میزان تقاضا و صادرات، جزیی از واقعیت های بازار قارچ است که متاسفانه نظر به تعطیلات و مناسبت های موجود در این ایام، کاهش قیمت قارچ در مراکز فروش اجتناب ناپذیر خواهد بود.

روند نزولی صنعت تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور
روند نزولی صنعت تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور

 

حال چنین به نظر میرسد که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی، سیاسی کشور در سال جاری واقعه فوق الذکر زودتر از سنوات قبل در حال شکل گیری و وقوع است در حالی که مشکلات برشمرده شده، همانند تب نوبه همه سال بر صنعت درمانده قارچ سایه افکنی داشته است.

آیا زمان آن فرا نرسیده تا این مشکلات سنتی و آشنای صنعت با اتخاذ برنامه ها و طرح های موثر برای همیشه از صفحه روزگار محو شوند؟ آیا قرار است مشابه سنوات پیشین با راه حل های سنتی کم اثر به جنگ بحران های پیش رو صنعت رفت و همانند حرکت مداوم و بی اثر بر روی تردمیل، بدون حرکت حقیقی در زمان و مکان به سمت جلو گام های بی اثری برداریم.

تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور

تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور
تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور

انتظار می رود با توجه به انتخابات اخیر هیئت مدیره تازه نفس انجمن صنفی و با تزریق تفکرات و ایده های نو برگرفته از روح خرد جمعی و تفکر نوین، نقشه ها و برنامه های جامع و موثری برای مشکلات کهنه و سنتی صنعت طراحی و مهندسی شود.

با فرض وجود ایده و طرح های مناسب برای مواجه با مشکلات موجود و با توجه به زمان اندک تا پایان سال، قاعدتا باید بستر مناسب برای اجرای این گروه از ایده های نو با اطلاع رسانی های مکرر آماده شده و همه فعالان برای همیاری و مساعدت در پیشبرد طرحها همراه و همگام شوند. پر واضح است که با توجه به زمان باقی مانده لازم است تا طرح ها همگی از واحدهای تولید کمپوست آغاز و در ادامه با راه کارهای موثر در سطح بازار و همیاری با صنایع تبدیلی قارچ و البته اجرای موفق تر طرح خرید بار مازاد ختم  شوند.

بدیهی است که تولید کنندگان قارچ کشور با توجه به واقعیات تلخ و تکراری سنوات گذشته صنعت و بازار باید هر چه سریعتر از جزئیات طرح های جدید برای برون رفت از گرداب خسارات و نا امنی های پیش رو مطلع گردند تا خود و مجموعه تحت امر خود را برای مواجه با واقعیت های انکارناپذیری چون هزینه های تهیه مواد اولیه، پرسنلی، اقساط بانک و … آماده و با تمام قوا در اجرای صحیح و موفق طرح ها آماده شوند. تردمیل انتخاب صنعت قارچ کشور است؟

پیشنهاداتی برای روبرو شدن با مشکلات تردمیل صنعت قارچ:

بدیهی است برای برون رفت از مشکلات اولین و تنها گزینه تولید کنندگان و فعالان بازار قارچ، نباید زیر فروشی محصول با هدف گذر لحظه ای از مشکلات باشد بلکه تمام احاد و اجزاء صنعت قارچ کشور باید با همدلی در جهت تولید و کشف راه حل های منطقی و دائمی تلاش نمایند. در زیر به ارائه چند پیشنهاد پرداخته خواهد شد:

  • تغییر در نگاه: از آنجا که فعالیت تولید قارچ صرفا یک تلاش اقتصادی است و بقاء و ادامه حیات مجموعه مبتنی بر سودآوری آن است باید همواره ملاحظات سود آوری را مد نظر و از تصمیمات ریسکدار و زیانده دوری کرد.یعنی باید تمام تلاش ها و تصمیمات صرفا در جهت تامین سود منطقی تولید بوده و نباید آن را با فعالیت هایی نظیر شرط بندی و قمار از منطق 100درصدی موفقیت و سوداشتباه گرفت. بنابراین همواره تفکر و منطق سودآوری کار که قطعا نتیجه تصمیمات مدیران مزارع و مراکز تولید است، باید سرلوحه امور و اصلی مهم برای تولید کنندگان باشد و در آخر باید گفت تولید با برنامه و منطقی جایگزین تولید همراه با ریسک شود.
تغییر در نگاه صنعت
تغییر در نگاه تردمیل صنعت قارچ
  • مشارکت عمومی: بر اساس واقعیات روز صنعت، تجارب کسب شده سنوات قبل، پتانسیل های موجود در صنعت و فرصت های بکر موجود در جامعه، باید و باید تولید کنندگان و فعالان بازار خود صاحب و طراح روش های نوآورانه ای باشند و ایده های نو خود را پس از بررسی، پالایش و تایید اطاق فکر صنعت به عنوان طرح اجرایی نوین مشکل گشا صنعت به دست متولیان صنعت و هیئت مدیره انجمن رسانده تا ایشان نیز  با بررسی جوانب نسبت به اجرا آن همت گمارند.
  • استفاده از تمام ظرفیت ها: با توجه به زمان اندک تا پایان سال، ارتباط و رایزنی با صنایع مختلف تبدیلی نظیر بلنچ، کنسرو، I.Q.F و قارچ خشک و پودر  از هم اکنون آغاز و هموار نمودن مسیر اجرا و همکاری نزدیک و مفید برای طرفین همکاری  پیش از رسیدن به شرایط دشوار بازار، راه کار مناسب دیگری است. بدیهی است که انجمن صنفی بعنوان متولی صنعت در این خصوص باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا ارتباطات واعتماد سازی مورد نیاز پیش از شروع مشکلات برقرار شده باشد.
  • ائتلاف مزارع کوچک: همکاری و اتفاق نظر چندین مزرعه کوچک تولید قارچ با توجه به تاب اوری و تحمل کم ایشان در مقابل مشکلات در امر فروش و همکاری  ایشان با یک تیم پخش در تحمل شرایط نابسامان پیش رو می تواند کمک های فراوانی به صنعت با افزایش توان در جهت اجرای راه حل های نوین نماید. بدیهی است که اتحاد و همکاری چند عضو همدرد و همتوان در تحمل شرایط نابسامان با کشف  و ایجاد راه حل های مبتنی بر اجماع و همفکری مایه دلگرمی و تحمل پذیری اجزا گروه خواهد شد. در این خصوص وجود همیشگی مقدار قابل توجه و مناسب بار  نزد پخش مشترک این تیم همگرا،  سبب توانایی و قدرت مانور بیشتر ایشان در شرایط سخت بازار خواهد شد.
  • اجماع: نشست ها و جلسات هم اندیشی مستمر با نخبگان توزیع و پخش قارچ وکارشناسان خبره اقتصادی مرتبط و رایزنی و استفاده از خرد جمعی برای یافتن بهترین راه حل در طول سال و بویژه پیش از شروع تندباد های بازار، موضوعی بسیار اثر بخش و راه گشا در جهت یافتن و تدوین راه حل های بادوام و ماندگار در حل مشکلات مقطعی بازار خواهد بود.
  • استمداد از ارگان های دولتی: استفاده از تمام ظرفیت های صنفی در جهت ایجاد ارتباط موثر و مفید با دولت مردان و ارگان های دولتی و استفاده از روابط و تسهیلات مختلف دولتی و بانکی در جهت ایجاد مسیری امن همراه با ارامش در بازار داخلی و خارجی قارچ، راهکاری بسیار ارزنده و موثر است که متولیان صنعت باید با نشست های مداوم با دولتمردان از این ظرفیت برای ایجاد ارامش در صنعت حداکثر استفاده را نمایند. در این خصوص می توان به ذکر مثالی  به اهمیت این ارتباط اشاره نمود. صنعت دامداری کشور بعنوان شاخه دیگری از کشاورزی توانسته با ارتباط قوی با دولتمردان و سیستم بانکی، در صورت بروز مشکلات مکرر در طول سال ضمن بهره مندی از حمایت های مناسب بانکی می تواند در هر زمان افزایش قیمت محصولات خود را جاری و عملیاتی نماید.

در خاتمه باید افزود صنعت قارچ کشور همانند سایر صنایع در شرایط نامناسب اقتصادی و سیاسی کنونی کشوردستخوش ناملایمات و تنش های عدیده ای بویژه بصورت دوره ای در مقاطع خاص زمانی در طول سال است. به نظر میرسد در صورت  شناسایی دقیق مشکلات و دستیابی به روش های مناسب برای عبور از این بحران ها بتوان در سال های آتی از آرامش بیشتری برخوردار بود و تولید کنندگان عزیز با دلبستگی و دلگرمی بیشتری برای ارتقا صنعت قارچ کشور گام بردارند و در ادامه این گونه می توان گفت که کاهش نسبی هدفمند و موقت در میزان تولید تا بهبود شرایط با هدف تثبیت قیمت برای پذیرش آن از سوی مصرف کننده می تواند چاره ساز باشد.

قلم سردبیر مجید نادری

راهکارهای ارائه شده در حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم کارشناسان هاگ می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا