اخبار جهان در حوزه قارچ

جریمه مزارع قارچ بعد از تیراندازی !

شرایط اسفناک کاری منجر به تیراندازی در مزرعه قارچ شده است!

جریمه مزارع قارچ توسط قانون‌گذاران نیروی کار ایالت کالیفرنیا، پس از کشته شدن 7 کارمند در تیراندازی دسته‌جمعی که اوایل سال جاری اتفاق افتاده بود، صورت گرفت. اداره کار ایالتی طی این حکم، 2 مزرعه قارچ را که این اتفاق در آنها رخ داده بود را به دلیل تخلفات نقض احتمالی ایمنی، مجموعا 165000 دلار، جریمه کرد!

بخش ایمنی و بهداشت شغلی ایالتی، معروف به (CAL/OSHA) شرکت های کالیفرنیا ترا گاردن(Terra Garden) و شرکت کنکورد فارمز(Concord Farms) واقع در شهر Half Moon Bay را به دلیل نقض بهداشت و ایمنی کارکنان و کوتاهی در آموزش کارکنان، با مجموع 41 مورد تخلف قابل استناد(که 9 مورد از آنها به عنوان “جدی” طبقه بندی شدند)، ملزم به پرداخت جریمه پیشنهادی 165 هزار دلاری دانست.

در بیانیه خبری که این سازمان منتشر کرده است، گفته شده که این دو مزرعه به کارکنان خود آموزش ایمنی ارائه نمی‌دهند. در حمک صادر شده آمده که  هردو کارفرما در ایجاد برنامه‌های ایمنی محل کار و آموزش صحیح کارگران کوتاهی کرده اند و ایمنی مناسب برای کارکنان را تضمین نکرده‌اند.

بر همین اساس حکم جریمه مزارع قارچ مذکور به شرح زیر اعلام شده است:

  • شرکت کالیفرنیا ترا گاردن، با مجموع 22 مورد تخلف اثبات شده که مهمترین آنها “نبود امکانات و رویه برای اطلاع رسانی فوری کارگران از تهدید امنیتیتی و نبود سرپناه برای مواقع ضروری” می باشد، به پرداخت جریمه 113800 دلاری محکوم است.
  • شرکت مزارع کنکورد نیز با 19 مورد تخلف اثبات شده، که مهمترین آن “ناتوانی در رسیدگی به حوادث قبلی خشونت در محل کار و عدم ایجاد رویه هایی برای جلوگیری از وقوع دوباره این حوادث” است، به پرداخت جریمه 51770 دلار محکوم است.

 

ماجرای تیراندازی در مزرعه قارچ

در 23 ماه ژانویه 2023، چونلی ژائو 66 ساله، یک کارمند ناراضی کالیفرنیا ترا گاردن، که قبلاً در مزارع کنکورد نیز کار می کرده، اقدام به تیر اندازی در این مزارع قارچ نمود که در مجموع منجر به کشته شدن 7 نفر و زخمی شدن یک نفر از کارکنان این شرکت ها شد!

در روز حادثه  چونلی ژائو پس از اینکه سرپرست ناظرش در شرکت کالیفرنیا ترا گاردن، از وی خواست 100 دلار قبض تعمیر  لیفتراک خود را پس از تصادف با بولدوزر همکارش پرداخت کند، تحریک شده و اقدام تیراندازی نمود که منجر به کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن یک نفر شد؛ سپس حدود 2 مایل رانندگی کرده و به مزرعه قارچ کنکورد واقع در بزرگراه 92، (در سال 2015 از آنجا اخراج شد) رفته و 3 نفر دیگر را در آنجا با شلیک گلوله میکشد!

 

چونلی ژائو متهم به تیراندازی در مزارع قارچ و کشتن 7 نفر
دستگیری چونلی ژائو متهم به تیراندازی در مزارع قارچ و کشتن 7 نفر

 ژائو در مورد اتهامات مربوط به تیراندازی خود را بی گناه می داند!

استیو واگستاف، دادستان منطقه در این رابطه میگوید: ژائو مدت‌ها به خاطر اختلافات مربوط به کار در کالیفرنیا ترا گاردن و همچنین کارفرمای سابقش در مزارع کنکورد، احساس ناراحتی می‌کرده و قبض پرداخت خسارت، جرقه ای برای روشن کردن آتش انتقام او شده است!

 

شرایط اسفناک کاری در مزارع قارچ

رئیس دفتر فرماندار کالیفرنیا گاوین نیوسام، در این رابطه اظهار داشته که برخی از کارگران کارخانجات کشاورزی به او گفته اند که ساعتی 9 دلار درآمد دارند و در کانتینر زندگی می کنند. در حالیکه حداقل دستمزد ایالتی 15.50 دلار است!

شرایطی که کارگران مزرعه با فرماندار به اشتراک گذاشتند، واقعا اسفناک است. بسیاری از کارگران چاره‌ای جز تحمل شرایطی که کارفرمایان برای آنها فراهم کرده‌اند، ندارند. حتی خود ژائو نیز در یک محیط ابتدایی یعنی کلبه ای پوشیده با برزنت آبی رنگ در ملک ترا گاردن کالیفرنیا، زندگی می کرده.

 

محل زندگی چونلی ژائو
محل زندگی چونلی ژائو متهم به تیراندازی در مزارع قارچ و کشتن 7 نفر

 

دلایل جریمه مزارع قارچ:

در بیانیه سازمان بهداشت شغلی ایالتی آمده است که هر دو کارفرما نتوانستند آموزش ها و برنامه های ایمنی محل کار را برای ارزیابی تهدید خشونت در محل کار، برای کارگران خود که اغلب به گویش اسپانیایی یا چینی صحبت می کردند، را به زبانی که می توانند بفهمند، ایجاد کنند.

همچنین هر دو مزرعه به دلیل ناتوانی در تضمین محل سکونت استاندارد برای اسکان کارگران در محل و همچنین عدم تعبیه  خروجی ها و مسیرهای عبور مناسب، متخلف شناخته شده اند. مزارع همچنین به دلیل نداشتن آب آشامیدنی کافی در دسترس، عدم رعایت دمای ایمن در داخل گلخانه ها و رعایت نکردن استانداردهای پیشگیری از COVID-19 با جریمه مواجه می شوند. بیشتر خانه‌های موقت فاقد آشپزخانه، آب لوله‌کشی و سقف‌های نشتی بودند.

 

تکرار حادثه تیراندازی

همچنین سوابق شرکت کالیفرنیا ترا گاردن نشان می دهد که حداقل دومین باری بود که یک کارمند اقدام به تیراندازی و قصد کشتن یکی از همکارانش، را در این شرکت داشته است.
در ماه ژوئیه گذشته یکی از مدیران آنجا پس از تهدید به قتل مدیر دیگری و سپس شلیک گلوله به تریلر مرد، به تلاش برای قتل او متهم شد. در آن حادثه گلوله از داخل تریلر عبور کرد و به تریلر همسایه که خانه یتائو بینگ(یکی از کارگران کشته شده در تیراندازی ژانویه) رفت. در تیراندازی ژوئیه به کسی آسیب نرسیده بود.

آژانس ایالتی نوشت: کالیفرنیا ترا گاردن پس از خشونت های جولای به کارگران آموزش موارد ایمنی در مقابل تیراندازی را ارائه نکرد.
تخلفات در مزارع کنکورد نیز شامل عدم رسیدگی به خشونت قبلی در محل کار (از جمله حادثه ای که در آن یک کارمند به کارگر مزرعه حمله کرد) و ایجاد طرحی برای جلوگیری از خشونت بیشتر در آینده است. آژانس همچنین گفته که شرکت Concord Farms، حتی پس از تیراندازی در ژانویه برای کارگران مشاوره ارائه نکرده است.

یعنی حتی بعد از حادثه تیر اندازی که منجر به کشته شدن 7 نفر شد، هیچ کدام از 2 شرکت نامبرده اقدامی برای آموزش موارد ایمنی در زمان وقوع خشونت، برای کارگران خود انجام نداده اند!

 

آموزش مقابله با حوادث تیراندازی
آموزش مقابله با حوادث تیراندازی

 

تلاش‌ها برای رسیدن به مزارع قارچ از طریق تلفن و ایمیل موفق نبوده و نه کالیفرنیا ترا گاردن و نه مزارع کنکورد، نسبت به احکام صادره اظهار نظری نداشته اند.

جریمه های Cal/OSHA اولین جریمه های ایمنی این دو شرکت از زمان تیراندازی در 23 ژانویه است. در صورت انجام اقدامات اصلاحی، مزارع می توانند درخواست تجدید نظر کنند یا به دنبال کاهش مجازات های پیشنهادی باشند.

 

جریمه مزارع برای حمایت از قربانیان

بلیندا هرناندز آریاگا، مدیر Ayudando Latinos a Soñar، یک سازمان کمک رسانی به کشاورزان محلی که به بازماندگان تیراندازی برای برداشتن قطعات کمک می کند، گفت: این تراژدی که شش ماه پیش رخ داد، ولی هنوز به پایان نرسیده است!

وی گفت: در حالیکه هیچ قیمتی برای جان 7 نفر از دست رفته وجود ندارد، اما مجموع 167000 دلار جریمه مزارع قارچ، به طرز تکان دهنده ای پایین بود!
آیا این تأثیری خواهد گذاشت؟ من نمی دانم!
آیا از نظر اقتصادی فایده ای برای قربانیان دارد؟ من نمی دانم!

هرناندز آریاگا افزود: من فکر می کنم این دولت است که می گوید “هی، ما فقط تماشا می کنیم و نظارت خواهیم کرد.” بنابراین من فکر می‌کنم که ما باید تلاش کنیم تا مقامات دولتی  پاسخگو باشند.

از آن زمان مقامات استانی و ایالتی تحقیقاتی را در مورد شرایط زندگی و کار در هر دو مزرعه آغاز کرده اند

هرناندز آریاگا و تیم او در ALAS به کار خود برای ارائه کمک های مالی و سلامت روان به بازماندگان تیراندازی ادامه می دهند، بسیاری از آنها شاهد این جنایات بودند و هنوز به دلیل چالش های بهداشت روانی به سر کار بازنگشته اند. برای بسیاری از کسانی که از این حادثه جان سالم به در بردند ، لکه‌ای جبران‌ناپذیر در سفر مهاجرانشان به ایالات متحده بود، مکانی که امیدوار بودند برایشان رفاه به ارمغان بیاورد، اما در عوض عمیق‌ترین نقص‌ها را به آنها نشان داد.

هرناندز آریاگا گفت: این چیزی است که زمان زیادی طول می‌کشد تا واقعاً بتوان آن را درمان کرد. “آنها هنوز درد زیادی دارند، هنوز در رنج هستند و هنوز هم این یک تراژدی در اینجا در جامعه ما ادامه دارد.”

واکین خیمنز(Joaquin Jimenez)، معاون شهردار Half Moon Bay گفت که جریمه مزارع قارچ مذکور تنها یک گام برای شروع مسیری است در جهت پاسخگویی هر دو مزرعه و تضمین عدم تکرار چنین تخلفاتی، اما باید کار بیشتری با مقامات ایالتی و شهرستانی انجام شود تا دو مزرعه قارچ پاسخگو باشند و به نقض گسترده ایمنی کار که کارگران در سایر مزارع ساحلی تجربه می کنند رسیدگی شود.

خیمنز گفت: “امیدوارم مزارع قارچ دیگر از این موضوع درس بگیرند تا به روز شوند.”

خیمنز افزود: “شما فکر نمی کنید که تیراندازی در یک مزرعه اتفاق بیفتد، آنها آموزش های (تیرانداز فعال) را در مدارس، بیمارستان ها و شرکت ها انجام می دهند … اما نه در مزرعه.” فکر نمی کنم آنها آموزش آمادگی در برابر بلایای طبیعی یا حتی آموزش کپسول آتش نشانی ارائه دهند. این باید تغییر کند و ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.»

 

ری مولر، ناظر شهرستان سن متئو، که در میان چندین مقام دولتی بود که پس از تیراندازی از کمپ ترا گاردن بازدید کرد و شرایط زندگی در آنجا را “اسفناک” خواند، گفت که جریمه ها گامی در جهت درست است.

مولر در بیانیه ای گفت: من از CAL/OSHA به خاطر سخت کوشی آنها در این تحقیقات سپاسگزارم. اما کار ما تمام نشده است. ما متعهد به بهبود زندگی همه کارگران مزرعه در شهرستان سن متئو هستیم.

 

گردآوری،ترجمه و تحریر از رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: آسوشیتدپرس – NBC

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا