اخبار عمومی و گزارش

مسمومیت 15 نفر با قارچ سمی!

متاسفانه مسمومیت حاصل از استفاده خوراکی قارچ‌های خودرو، روند افزایشی دارد

مسمومیت 15 نفر با قارچ سمی، داریوش تقی‌ لو رئیس اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از مسمومیت شدید 15 نفر در هفته گذشته، بواسطه مصرف قارچ های سمی خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در استان و مناسب بودن شرایط رشد قارچ‌ها(رطوبت بالا) در طبیعت شاهد رویش قارچ‌های خودرو در اکثر نقاط استان هستیم و رشد قارچ‌ها مخصوصا در مناطق کوهستانی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب روند افزایشی داشته است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: متاسفانه رشد و نمو قارچ‌ها در مناطق استانی بیشتر شده و افراد بومی بدلیل عدم شناخت کافی نسبت به تشخیص قارچ سمی از خوراکی، اقدام به جمع آوری قارچ‌ها به عنوان قارچ خوراکی می‌کنند، که همین امر سبب بروز مسمومیت و مشکلات ناشی از آن در افراد شده است. متاسفانه مسمومیت حاصل از استفاده خوراکی قارچ‌های خودرو، روند افزایشی دارد.

تقی‌لو ابراز کرد: معمولا در اوایل بهار به لحاظ آب و هوای و شرایط مناسب جهت رشد قارچ‌ها در طبیعت، مخصوصا در مناطق کوهستانی طارم قارچ‌های خودرو بیشتر توسط افراد بومی روستایی جمع آوری شده و مورد مصرف غذایی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مسمومیت 15 نفر با قارچ سمی تاکید کرد: آنچه که درباره مصرف قارچ‌ های خوراکی باید در نظر گرفت این است که قارچ‌ها مانند سایر گونه‌ها جاندارانی مختلف و متفاوتی بوده و تعداد خیلی زیادی از گونه‌های قارچ‌ها خوراکی خاصیت سمی داشته و چون ظاهری مانند قارچ‌های خوراکی دارند اغلب به عنوان قارچ خوراکی مورد توجه قرار گرفته و مصرف می‌شود.‌

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: تنها مصرف یک قارچ سمی می‌تواند یک فرد بالغ و سالم را از پا درآورد. همچنین مسمومیت با قارچ می تواند صدمات دائمی به کبد و کلیه ها و سیستم عصبی را درپی داشته باشد!

وی اذعان کرد: بیشترین آسیب‌هایی که از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت در انسان بروز می‌کند کبد را درگیر کرده و باعث بروز مشکلات کبدی در فرد می‌شود بعد منجر به  آسیب‌های مغزی و کلیه می‌شود.

تقی‌لو گفت: میزان  مصرف و دوز کشندگی قارچ‌های سمی به نسبت بالا بوده و مسمومیت حاصل از استفاده از آنها سلامتی را با خطر مواجه می‌سازد.

چیدن قارچ های خودرو و وحشی
مسمومیت 15 نفر با قارچ سمی

وی افزود: هفته گذشته 15 مورد مسمومیت با قارچ‌های خودرو در طبیعت گزارش شده است که  2 نفر از بیماران  هنوز تحت نظر پزشک بوده و بستری هستند.

تقی‌لو افزود: همشهریان دقت لازم را داشته باشند و از مصرف قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند خودداری کنند این قارچ‌ها به دلیل شباهت با قارچ‌های خوراکی مورد مصرف قرار می‌گیرند و متاسفانه مشکل ساز است.

وی افزود: علائم مسمومیت استفاده از مصرف قارچ‌های خودرو بیشتر گوارشی بوده به ویژه گروه قارچ آمانیتا که دارای گونه‌های مختلفی است.

منبع: موج رسا

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا