اخبار جهان در حوزه قارچ

ممنوعیت برداشت قارچ در اروپا

اتحادیه اروپا حق ندارد برای قارچ های جنگل های لهستان تعیین تکلیف کند

ممنوعیت برداشت قارچ در اروپا، یکی از اعضای حزب حاکم لهستان مدعی است اتحادیه اروپا در تلاش است تا یکی از حقوق آزادی اولیه یعنی، چیدن قارچ در این کشور را ممنوع کند. آیا این یک ترفند انتخاباتی دیگر است یا ادعاها مشروع است؟

دولت لهستان اخیراً به اصطلاح “پیک نیک های خانوادگی” را در سراسر کشور سازماندهی کرد تا وعده انتخاباتی کلیدی خود را برای حمایت و پرورش اتحادیه های سنتی کشور تقویت کند.

در یک رویداد دیگر، معاون نخست وزیر یاروسلاو کاچینسکی ادعا کرد که چیدن قارچ یک آزادی اساسی برای مردم لهستان است که توسط اتحادیه اروپا تهدید می شود.

وی در رویداد چلم گفت: ما این آزادی را داریم، ما به چیدن قارچ می رویم. بخش بزرگی از لهستانی ها به چیدن قارچ می پردازند. این بخشی از آزادی ماست و ما نمی گذاریم این آزادی از ما گرفته شود.

کاچینسکی اوایل این هفته در مصاحبه با هفته نامه راستگرای Sieci، این ادعا را تکرار کرد و اتهام این آزادی را که گفته می شود در معرض تهدید قرار دارد به گردن سیاست های غلط اتحادیه اروپا و رقیب اصلی حزبش در انتخابات آتی، دونالد تاسک، انداخت.
وی گفت: اگر تاسک به قدرت بازگردد، همه چیز را خواهد فروخت! مثل حالا که جنگل‌های لهستان توسط بروکسل (منظور مقر اتحادیه اروپا واقع در بروکسل بلژیک است) تسخیر شده. آنها تاسک به اینجا فرستاده اند تا کار را برای آنها راحت کند.

یاروسلاو کاچینسکی
یاروسلاو کاچینسکی ممنوعیت برداشت قارچ در اروپا

چیدن قارچ برای همه

سیاستمداران بدبین اتحادیه اروپا اغلب ادعا کرده اند که این اتحادیه قصد دارد محدودیت های مضحک و خودسرانه را برای فعالیت های معمول مردم قائل شود.

در رابطه با چیدن قارچ از مراتع و جنگل ها، اتحادیه اروپا محدودیت هایی را توصیه کرده است که مربوط به مقدار قارچ هایی است که یک فرد می تواند برای استفاده شخصی خود بچیند.اما برخی کشورهای عضو اتحادیه، سیاست‌های متفاوتی در این زمینه دارند.

طبق گزارش نشریه مستقل لهستانی Oko Press، قوانین کشورهایی مثل لهستان و چک هیچ محدودیتی برای میزان برداشت میوه و دیگر مواد طبیعی توسط یک فرد را​​قائل نیستند.
مورد دوم این است که مردم این کشورها چیدن قارچ را شبیه به یک سرگرمی یا ورزش (پیاده روی در مناطق طبیعی) در نظر می گیرند و نه یک تجارت. (بر طبق نقشه هایی از موسسه هیدرومترولوژی، کشورهای چک و لهستان، بهترین شرایط برای چیدن قارچ  را دارا می باشند.)

از سوی دیگر، برخی کشورها مانند فرانسه و آلمان محدودیت 250 گرمی (یا به اندازه یک سبد کوچک) را برای جمع آوری مواد غذایی از طبیعت دارند. دلیل این محدودیت ها جلوگیری از ورود افراد سودجو با کامیون و چیدن چند کیلوگرم قارچ در یک زمان است  وهمچنین جلوگیری از آسیب به محیط زیست مراتع و جنگل ها.

یا مثلا  در هلند بر طبق قانون، مردم فقط می توانند در زمین خود قارچ بچینند.

چیدن قارچ
ممنوعیت برداشت قارچ در اروپا

 

بر اساس ماده 4 معاهده عملکرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قوانین خاصی می تواند بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو به اشتراک گذاشته شود که شامل حوزه های بازار داخلی، حمل و نقل، محیط زیست، کشاورزی و شیلات باشد. اما از جنگلداری در این میان حرفی زده نشده است.

حتی اگر شورای مرکزی اتحادیه اروپا واقع در بروکسل تصمیم بگیرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مشمول پیروی از اینگونه قانون ها کند، این قوانین فقط در صورتی اعمال خواهد شد که محرز شود، قوانین اتحادیه اروپا پوشش بهتری در رسیدگی به یک موضوع خاص انجام دهد. یعنی در مورد اکثر قوانین، پیروی اجباری نیست یا اینکه شامل استثناهایی می شود که این قوانین اجرا نخواهند شد.

به نظر نویسنده این مقاله در نشریه Wprost، اتحادیه اروپا حق ندارد برای قارچ های جنگل های لهستان که غذای مردم هستند تعیین تکلیف کند.

قارچ‌ها در اروپای مرکزی و مخصوصا کشوری مانند لهستان بسیار محبوب هستند و چیدن قارچ نیز یکی از تفریحات مورد علاقه مردم این کشور می باشد.بطور کلی قارچ ها یکی از اصلی‌ترین غذاها در اروپای مرکزی هستند، موارد استفاده آنها از سس‌های غلیظ و استروگانف های مختلف گرفته تا پر کردن در پیراشکی و کوفته‌ها یا پاشیدن روی پیتزا و غذاهای گریل شده.

منبع: یورونیوز

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا