اخبار تولید قارچ سراسر کشور

وضعیت پرورش قارچ در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی بالاترین میزان تولید قارچ‌های خاص را در کشور دارد

هایده وحید آفاق مسئول قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: بیش از 99 درصد تولیدکنندگان قارچ در استان، قارچ دکمه‌ای تولید می‌کنند. البته به جز قارچ دکمه‌ای تعدادی قارچ اگزوتیک (قارچ غیر دکمه ای) نیز وجود دارد که این قارچ‌ها به صورت پرورشی کشت می‌شوند ولی سطح زیر کشت آنها در کشور بسیار محدود می باشد.

وی اضافه کرد: از جمله این قارچ‌های اگزوتیک (خاص) می‌توان به قارچ شاه صدف، یال شیر یا هریسیوم، انوکی سفید و طلایی با مصرف خوراکی و شیتاکه، تورکی تیل و گانودرما با مصرف دارویی نام برد.

وی ادامه داد: این گونه‌ها در بازار اکثرا وارداتی بوده و به صورت پرورشی کشت‌ می‌شود. استان خراسان رضوی بالاترین میزان تولید قارچ‌های خاص را در کشور دارد و حدود هشت تولیدکننده در داخل استان به ویژه در اطراف مشهد در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وحیدآفاق بیان کرد: به طور کلی 288 واحد بزرگ و کوچک مجوزدار و بدون مجوز تولیدکننده قارچ در استان داریم که تقریباً 83 درصد آن‌ها فعال هستند.

مسئول قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از این تعداد 62 واحد از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و یا نظام صنفی کشاورزی صاحب پروانه‌اند و مابقی بدون مجوز در حال فعالیت هستند و ظرفیت تولید استان حدود 12تن در ماه است که رتبه چهارم کشور را داریم.

منبع: خبربان

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا