اخبار جهان در حوزه قارچ

چالش های تولیدکنندگان قارچ در اروپا

خاک پیت و کلش، بزرگترین مشکلات برای صنعت قارچ اروپا

طبق گزارش GEPS (گروه تولیدکنندگان قارچ اروپا)، کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2022 حدود 1.07 میلیون تن قارچ پرورشی تولید کردند. آژانس اطلاعات صنعت قارچ اروپا (UMDIS) بر اساس آمارها و شرایط موجود، امسال (2023) را سال بهتری برای بسیاری از تولیدکنندگان قارچ در اروپا، می بیند.

بر اساس گزارش این سازمان می توانیم انتظار داشته باشیم که آمار ها در پایان سال 2023 بسیار درخشان تر از سال قبل باشد. به گفته تامین کنندگان و سرمایه گذاران این صنعت، همه آنها در حال حاضر مشغول انجام پروژه های جدید در تمام قاره اروپا هستند.

اینا اوستیلوسکا، مدیر روابط عمومی آژانس اطلاعات قارچ UMDIS می‌گوید: این صنعت همچنان به کار خود ادامه می دهد. اما صادقانه بگویم سال 2023 فصل آسانی نیست(سال 2023 را به فصل مسابقات ورزشی تشبیح کرده است).

با این حال، امسال تولیدکنندگان قارچ می‌توانند با خیال راحت تری روی تولید قارچ تمرکز کنند، نه اینکه هر بار به دلیل افزایش هزینه تولید و مواردی از این دست، برای بقای خود تلاش کنند.

امسال در اروپا قیمت برق و گاز، کم و بیش تثبیت شده است و اکنون تولیدکنندگان قارچ انتظار ندارند که این هزینه ها مانند سال 2022، سه تا پنج برابر افزایش یابد. اوستیلوسکا بیان می کند که در حال حاضر چالش های دیگری برای پرورش دهندگان قارچ وجود دارد؛ هزینه تولید بالا رفته، اما در مقایسه با سال 2022 به اندازه کافی ثابت باقی مانده است. اما مهمترین چالش های حال حاضر تولید قارچ، کمبود خاک پیت، کمبود کلش (اصلی ترین ماده ضروری برای تهیه کمپوست قارچ) و همچنین کمبود نیروی ماهر قارچ چین و ممنوعیت پرکلراز منگنز (نوعی سم قارچ کش) است.

وی توضیح می دهد که جدیدترین نگرانی کشت کنندگان قارچ، استفاده از ذغال سنگ نارس (خاک پیت) به عنوان خاک پوششی، است. اتحادیه اروپا خواستار این است که کشت قارچ، اورگانیک و دوستدار محیط زیست (eco) باشد، که به معنای عدم استفاده از خاک پیت(peat) است؛ بنابراین خاک پوششی مرسوم، ممکن است از بین برود و این امر تولید قارچ را غیرممکن می کند. تولیدکنندگان قارچ اکنون از این می ترسند که استفاده از خاک پیت ممنوع شود!

در حال حاضر در کشورهای لهستان، ایرلند و همچنین در ایالات متحده، آزمایش‌هایی برای ساخت و استفاده از خاک پوششی بر اساس منابع دیگر در حال انجام است، اما همانطور که بزرگترین تولیدکننده پوشش لهستانی اخیراً به UMDIS گفته: ما می‌توانیم خاک پوششی را به جای peat (خاک پیت) ، از چیزهای دیگری مانند کاغذ، الیاف پوست نارگیل و غیره بسازیم، اما داشتن همان عملکرد و راندمان بالا با این مواد، بسیار سخت است!

خاک پیت

مشکل دوم تامین کلش گندم به عنوان ماده اصلی تولید کمپوست قارچ است. خشکسالی و جنگ اوکراین، باعث کمبود کلش گندم و بالا رفتن قیمت آن شده است؛ در نتیجه خرید کلش در بسیاری از کشورهای اروپایی، چالش برانگیز شده است.

 

موضوع سوم که به گفته اوستیلوسکا، احتمالاً مشکل اصلی صنعت قارچ در همه جا است، چیدن قارچ است. قارچ ها بسیار لطیف هستند، بنابراین باید بدون ماشین و توسط انسان چیده شوند. نیروی کار انسانی روز به روز گران تر می شوند و در بسیاری از کشورها کمبود قارچ چین، حتی به مساله مالی هم مربوط نمی شود، خیلی از افراد چنین شغل حوصله سر بری را، نمی خواهند.

همانطور که در نمایشگاه روزهای قارچی در ماه مه گزارش دادیم، تعداد زیادی از نوآوری ها در صنعت قارچ شامل محصولاتی مانند روبات های چیدن قارچ، قفسه های لولایی، نوار نقاله و چرخ دستی های چیدن و … بود؛ اما با این حال، هنوز هم نیروی انسانی مورد نیاز هست و تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آنها را آموزش دهید تا کارآمدتر کار کنند.

چیدن قارچ
یکی از چالش های صنعت قارچ کمبود نیروی انسانی مخصوصا در بخش چیدن قارچ است

 

در نهایت ممنوعیت سم قارچ کش پرکلراز منگنز (Prochloraz) است که از ماه نوامبر در اروپا وجود دارد. مزارع قارچ نگران آلودگی خط تولید و کیفیت قارچ هایی هستند که بدون استفاده از این ماده، تولید می کنند.

 

اوستیلوسکا بیان می کند: تقاضا برای قارچ های کلاسیک (دکمه ای) در چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، اما در مورد قارچ های اگزوتیک (قارچ های غیر از قارچ دکمه ای) تغییرات زیادی وجود داشته است. تقاضا برای قارچ های اگزوتیک مانند شیتاکه، شاه صدف، مایتاکه، انوکی، یال شیر و …، به طور مداوم رشد می کند.

آژانس ما به نقاط مختلف اروپا سفر می کند و  توزیع قارچ را در سوپرمارکت های کشورهای مختلف نظارت می کند. در همه مغازه‌ها، حتی در فروشگاه‌ های تخفیف‌دار، قارچ‌های اگزوتیک مختلف را در قفسه‌ها می‌بینیم، بنابراین مطمئناً تقاضا برای این قارچ‌ها در حال افزایش است. اخیراً از یکی از سوپرمارکت‌های اکو در آلمان بازدید کردیم و فقط قارچ‌های اگزوتیک پیدا کردیم، نه قارچ‌های سفید معمولی؛ که این پدیده پاسخ به تقاضای مشتریان را نشان می دهد.

قارچ های اگزوتیک در فروشگاه ها
قارچ های اگزوتیک در فروشگاه ها

 

اینا اوستیلوسکا انتظار دارد که مزارع بیشتری برای کشت قارچ های اگزوتیک در اروپا احداث شود. در حال حاضر برنامه‌هایی برای شروع یک خط تولید بزرگ قارچ شیتاکه در اسپانیا، بر روی کنده‌های درخت وارداتی چینی وجود دارد. تولید قارچ های اگزوتیک در اروپا به آرامی در حال توسعه است، ما تولیدکنندگان خوبی از کشورهای اروپایی مانند هلند، اسپانیا، لهستان و کشورهای دیگر داریم.

به گزارش برخی از منابع، لابی بزرگی از تولیدکنندگان کنده های چوب چینی وجود دارد که تلاش می کنند تا جایی که می توانند مزارع قارچ اگزوتیک (عمدتاً شیتاکه) در اروپا راه اندازی کنند. ما گزارش هایی در مورد تغییر مزارع قارچ دکمه‌ای کوچک به مزارع قارچ اگزوتیک شنیده‌ایم که در رقابت با شرکت های بزرگ تولید قارچ، از بازار خارج شده اند. بنابراین تبدیل شدن به یک مزرعه قارچ اگزوتیک، بهترین راه حل برای آنها است.

UMDIS به عنوان یک آژانس، همیشه در تلاش است تا پرورش دهندگان قارچ را آموزش دهد تا کارآمدتر و بروز باشند؛ پس ما نیز از این تغییر استقبال می کنیم.

 

چگونه با چیدن درست محصول خود را به 35+ کیلوگرم بر متر مربع برسانیم” نام دوره بعدی است که آژانس UMDIS برگزار می‌کند. این دوره هایی برای صاحبان، مدیران مزارع و روسای بخش های چیدن در مورد نحوه سازماندهی درست برداشت قارچ است.

این دوره در تاریخ 11 الی 13 سپتامبر و همچنین 18 الی 20 سپتامبر، با پشتیبانی Atmo-Control و Grow Time در محل مزرعه های Sopinscy (بزرگترین مزرعه قارچ اروپا با 108 سالن) و Wierzbno، برگزار می گردد.

برای اطلاعات تماس با آژانس اطلاعات قارچ UMDIS جهت شرکت در دوره ها برای علاقه مندان:

Inna Ustylovska مدیر روابط عمومی آژانس

تلفن: 380935690941+ (WhatsApp)

ایمیل: inna.ustilovskaja@gmail.com

وبسایت: https://www.umdis.org

 

با تشکر از مهندس میرزاده جهت ویرایش فنی متن
ترجمه از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: freshplaza.com

 

بروزترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا