جهاد کشاورزی

علت افزایش قیمت قارچ در تابستان چیست؟

کیفیت محصول کاهش چشمگیر و راندمان واحد های تولید قارچ بشدت پایین آمده است

علت افزایش قیمت قارچ در تابستان چیست؟ هایده وحید آفاق مسئول امور قارچ‌ های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: با توجه به شدت گرمای بی سابقه تابستان سال جاری و پاسخگو نبودن تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی موجود در سالن‌های قارچ برای کاهش دما تا حد لازم، عملاً میزان عملکرد واحدها در استان به شدت کاهش و هزینه تولید قارچ افزایش یافته است.
همچنین واحد های سنتی و خانگی که فاقد تجهیزات برودتی هوا هستند نیز در فصول گرم سال از چرخه تولید خارج شده و باعث کم شدن تولید قارچ در فصل تابستان می شوند.

هایده وحید آفاق در خصوص تولید قارچ در خراسان رضوی اظهار کرد: استان ما با حدود ۲۴۰ واحد فعال مدرن، نیمه مدرن و خانگی با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن، چهارمین استان تولید کننده قارچ خوراکی دکمه‌ای در سطح کشور است و حدود ۷ درصد تولید کشور به این استان اختصاص دارد.

وی در خصوص علت افزایش قیمت قارچ در تابستان چیست؟ افزود: قارچ خوراکی محصولی سرما دوست است و عدم کنترل دمای بهینه به شدت تولید آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به ماهیت و شدت گرمای بی سابقه تابستان امسال و پاسخگو نبودن تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی موجود در سالن‌ها برای کاهش دما تا حد لازم، میزان و کیفیت محصول کاهش چشمگیری پیدا کرده و راندمان واحد های تولید قارچ بشدت پایین آمده است.

مسئول امور قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل گرما اکثر واحدهای خانگی و کوچک به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های سرمایشی مناسب غیر فعال می‌شوند، تصریح کرد: غیر فعال شدن این واحدها، نیمه فعال شدن واحدهای نیمه مدرن در کنار خسارت‌های بالای وارده به واحدهای اقتصادی به دلیل گرمای شدیدتر از حد استاندارد، از جمله عواملی هستند که باعث کاهش میزان تولید و توزیع قارچ در سطح استان و کشور گردیده و باعث افزایش مقطعی قیمت قارچ در سطح بازار شده است.

کاهش میزان تولید و کیفیت قارچ
افزایش قیمت قارچ به سبب کاهش میزان تولید و کیفیت قارچ به دلیل گرمای بی سابقه در تابستان سال جاری

 

وحید آفاق افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط مذکور و در نظر گرفتن متوسط میزان برداشت واحدها، هزینه تولید هر کیلوگرم قارچ بین 55 الی 60 هزار تومان بوده و هر کیلوگرم قارچ درجه یک در بورس تهران 85 تا 87 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.(در حال حاضر و در زمان نوشتن این مطلب قیمت قارچ درجه یک بصورت فله در بورس قارچ مهرآباد تهران حدود 92 هزار تومان است!)

وی افزود تولید قارچ استان خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون حدود 2000 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش 50 درصدی را به همراه داشته است.

مسئول امور قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کمبود نقدینگی اکثر تولیدکنندگان تاکید کرد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله کمپوست قارچ، بالا بودن هزینه‌های نیروی انسانی، پایین بودن کیفیت مواد اولیه از جمله کمپوست، به دلیل کاهش کیفیت ترکیبات آلی سازنده به علت خشکسالی‌های متوالی و مجهز نبودن اکثر واحدهای استان به تاسیسات سرمایشی قوی از جمله عواملی هستند که میزان تولید و راندمان عملکرد مزارع قارچ را در استان پایین آورده است.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا