جهاد کشاورزی

چرا مردم قارچ مسموم خودرو می خورند؟

مسئولیت نظارت بر عرضه قارچ با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است

چرا مردم قارچ مسموم خودرو می خورند؟ مسئولیت نظارت بر عرضه قارچ و سایر مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت بر تولید این محصول را دارد.

 

ظرفیت تولید قارچ کشور

چرا مردم قارچ مسموم خودرو می خورند؟ به گزارش خبرگزاری هاگ، غلامرضا تقوی, مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، طی جلسه‌ای که با اهالی رسانه داشت، اضافه کرد: وقتی در کشور ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی وجود داشته و بر تولید و عرضه آنها نظارت می‌شود، دلیلی ندارد که افراد ریسک مصرف قارچ‌های خودرو که در محیط‌های طبیعی می‌روید را به جان بخرند.

این مدیرکل در ادامه سخنان خود ضمن بیان این مطلب که هیچ مجوزی برای برداشت قارچ‌های طبیعی در کشور وجود ندارد افزود: زیرا تشخیص سمی و یا غیر سمی بودن قارچ‌ها دشوار است و باید برای اطمینان از غیر سمی بودن آنها این کار در آزمایشگاه انجام شود و مصرف این قارچ‌‌ها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

ظرفیت‌های فعال در حوزه قارچ در کشور

چرا مردم قارچ مسموم خودرو می خورند؟ مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در توضیحات خود درباره فعالیت واحدهای تولیدی، تصریح کرد: ۹۰۰ واحد پرورش قارچ با ۱۰٬۰۰۰ نفر نیروی کار برای تولید و پرورش قارچ خوراکی در کشور فعالیت می‌کنند و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن قارچ تولید دارند و در سال گذشته نیز ۶٬۶۰۰ تن قارچ مازاد خود را صادر کرده‌اند و نیاز مصرف قارچ کشور را به‌طور کامل تأمین می‌کنند.

هر ایرانی سالانه ۱٫۲ کیلوگرم قارچ می‌خورد

این مقام مسئول در توضیحات با اشاره به اینکه سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشورمان پایین‌تر از متوسط جهانی است، افزود: سرانه مصرف قارچ در کشورمان ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم است و این در حالی است که متوسط سرانه مصرف قارچ در جهان ۲ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی ۴ کیلوگرم است.

تقوی در خصوص نظارت بر تولیدات این صنعت تصریح کرد: مسئولیت نظارت بر عرضه قارچ و سایر مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت بر تولید این محصول را دارد. همچنین مسئولیت نصب تابلوهای در عرصه‌‌های طبیعی درباره وجود قارچ‌های سمی بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به میزان تولیدات قارچ استانی، گفت  : در استان‌های که این مسمومیت قارچی رخ‌داده است، میانگین تولید قارچ آنها ۲۰۰۰ تن است که کل نیازشان در استان تأمین می‌شود و دسترسی به قارچ خوراکی دارند و وزارت جهاد کشاورزی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده است.

توصیه جدی

وی همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت نظارت بر تولید این محصول، توصیه کرد: افراد تنها قارچ‌های بسته‌بندی‌شده را خریداری کنند که بر روی بسته‌بندی آنها نام و نشان تولیدکننده وجود داشته باشد، زیرا وزارت بهداشت بر عرضه و تولید قارچ نظارت دارد.

امکان مسمومیت‌های قارچی کماکان وجود دارد

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اتفاقات اخیر در خصوص مسمومیت‌های رخ‌داده، گفت: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که چنین اتفاقی بابت مصرف قارچ‌های خودرو در کشور ایجاد شود اما باید توجه داشت که هنوز نیز امکان بروز این حادثه وجود دارد و نباید هر چیز خودرویی که در طبیعت وجود دارد، مصرف کرد.

این مقام مسئول در تکمیل سخنان خود این نکته را یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی برای افرادی که به‌صورت فصلی اقدام به برداشت قارچ از عرصه‌های طبیعی می‌کنند، زمینه تولید قارچ خوراکی و سالم را فراهم کرده است و تسهیلات لازم و دانش فنی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

تقوی در اختتامیه صحبت‌های خود بابیان غیرممکن بودن تشخیص قارچ‌های سمی، تأکید کرد: به افراد توصیه می‌شود که به جد از مصرف و حتی دست زدن به قارچ‌های سمی در عرصه طبیعی وجود دارد، خودداری کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا