اخبار عمومی و گزارش

تولید قارچ در هنرستان

اخبار مربوط به پرورش قارچ در هنرستان های کشاورزی کشور

در این مطلب به انتشار اخبار کشت و تولید قارچ در هنرستان های کشور میپردازیم.


بازدید از کارگاه پرورش قارچ در هنرستان کشاورزی استان گلستان

(1403/01/16)

علیرضا صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از برنامه‌های تولید قارچ هنرستان کشاورزی دخترانه رشد وابسته به این مرکز بازدید کرد.

وی در بازدید خود از برنامه‌های تولید قارچ این هنرستان کشاورزی، بر توسعه ظرفیت‌های علمی و عملی دانش‌آموزی در سیستم آموزش کشور تاکید کرد.

بازدید از کارگاه پرورش قارچ در هنرستان

به گزارش هاگ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، این برنامه بازدید با حضور حسین‌پور معاون آموزش و اسکندرلی رئیس آموزش‌های رسمی، انجام گرفت. در این بازدید، برنامه‌های پرورش قارچ دکمه‌ای در هنرستان و فعالیت‌های کارگاه به مسئولین معرفی شد.

صابری ضمن تقدیر از برنامه‌های انجام شده و روند توسعه‌ای که در دست اقدام است به راهبرد شکل‌گیری هنرستان‌های کشاورزی اشاره کرد و در همین راستا خواستار توسعه ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی از این‌ دست، در راستای تقویت مهارت‌های علمی و عملی و همچنین آمادگی ورود به بازار کار، برای هنرجویان امروز و کشاورزان آینده شد.
در بخش دوم برنامه ضمن دیدار با همکاران معاونت آموزش، مسائل و چالش‌های این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

 

منبع: سایت مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی


پرورش قارچ در هنرستان شهرستان آرادان

(1402/11/16)

شاید تولید قارچ در هنرستان کمی دور از ذهن باشد اما این مورد تبدیل به واقعیت شده است. به‌ همت هنرجویان هنرستان سردار شهید سلیمانی شهرستان آرادان، بیش از 100 کیلوگرم قارچ خوراکی دکمه‌ای پرورش و به فروش رسیده است.

به گزارش هاگ به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی و روابط‌ عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، محسن فراتی معاون آموزشی مقطع متوسطه اداره آموزش و پرورش استان سمنان به‌ همراه فرزانه بهادری مدیرکل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، از هنرستان سردار شهید سلیمانی واقع در شهرستان آرادان، بازدید و از دانش‌آموزان رشته کشاورزی این هنرستان برای تولید و فروش 100 کیلوگرم قارچ خوراکی دکمه‌ای قدردانی کردند.

وی همچنین با هنرجویان پیرامون مراحل اجرایی‌سازی طرح پرورش و تولید قارچ در هنرستان، میزان و چگونگی برداشت و فروش محصول قارچ دکمه‌ای و…، گفتگو کرد.

فراتی هدف از این بازدید را کیفیت‌ بخشی فرآیند آموزش همراه با مهارت‌آموزی، عنوان کرد. وی بر گسترش آموزش‌های همراه با تولید، در دیگر رشته‌های این هنرستان و مدارس مشابه، تأکید کرد.

 

آموزش تئوری و عملی

وی همچنین استفاده از روش‌های نوین در رشته کشاورزی را در آموزش مقطع هنرستان بسیار موثر دانست. او اظهار کرد: آموزشی که منجر به تولید یا ارائه خدمات شود، نشان دهنده کیفیت بالای تدریس و سیستم آموزشی است. او تولید قارچ در هنرستان را نشان دهنده مسیر درست آموزشی در این مقطع دانست.

کشت و پرورش قارچ در هنرستان شهید سلیمانی شهرستان آرادان
بازدید مسولین از طرح کشت و پرورش قارچ در هنرستان شهید سلیمانی شهرستان آرادان

 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش سمنان، تولید و فروش محصولات نوین کشاورزی ازجمله کشت و تولید قارچ در هنرستان را گامی مؤثر در مسیر عملی شدن آموزه‌های تحصیلی هنرستان‌ها برشمرد.

وی گفت: سیستم آموزشی هنرستان‌ها باید بر مبنای تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای بنا شود. برای تحول بنیادین آموزش به لحاظ کمی و کیفی، باید بخش عملی آموز ما تقویت شود. بر همین اساس، هر دانش‌آموز باید در هنرستان یک مهارت بیاموزد تا در آینده کارآفرین موفقی شود.
همچنین از محل عرضه تولیدات و محصولات هنرجویان نیز منافع مادی نصیب هنرستان‌ها خواهد شد. مسئولان هنرستان میتوانند از این منابع مالی در ارئه بهتر خدمات تحصیلی استفاده نمایند.

گفتنی است، فراتی علاوه بر بازدید از کارگاه تولید قارچ در هنرستان شهید سلیمانی، از سایت‌های دیگر مهارتی و کشاورزی آن به‌ ویژه گلخانه قلمه‌ها، استخر پرورش آبزیان، باغ زیتون، کلاس‌ها و فضای آموزشی نیز دیدن کرد.

 

منبع: وبسایت اداره آموزش و پرورش استان سمنان


کارگاه تولید قارچ در هنرستان شبانه‌روزی و عشایری شهرستان مراوه تپه

(1402/10/26)

یک کارگاه پرورش قارچ در هنرستان شبانه‌روزی و عشایری حضرت آسیه (س) شهرستان مراوه تپه، واقع در استان گلستان، راه‌اندازی شده است.
هنرستان دخترانه حضرت آسیه (س) در راستای مهارت‌آموزی به نوجوانان برای زمینه‌سازی آینده شغلی، افزایش روحیه خودباوری و خوداتکایی هنرجویان، کارگاه تولید و پرورش قارچ را برای اولین بار در سطح هنرستان‌های استان آغاز کرد.
هنرستان شبانه روزی و عشایری حضرت آسیه (س) با 150 هنرجو  که در 5 رشته کارودانش در شهرستان مرزی مراوه تپه در حال فعالیت است.

این کارگاه آموزشی کشت قارچ دکمه ای، با هدف تولید محصول باکیفیت و بومی، افزایش فرهنگ مصرف قارچ و اضافه شدن قارچ به سبد غذایی افراد و در نهایت کسب درآمد ایجاد شده است.
در این کارگاه که از (18 آذر) شروع به فعالیت کرده است، یک تن کمپوست قارچ در فضایی به مساحت 17 متر مربع در قفسه های تهیه شده از وسایل اسقاطی مدرسه، قرار گرفت و اولین برداشت این محصول انجام گردید.

قارچ های برداشت شده از این سالن کشت، توسط دانش آموزان بسته بندی شده و در بازارهای محلی به فروش میرود؛ درآمد حاصله از فروش قارچ ها کمک‌ هزینه‌ای برای اداره این هنرستان خواهد بود.

کشت و تولید قارچ در هنرستان

برگزاری این کارگاه ها و انجام کشت قارچ به دست دانش آموزان، علاوه بر مهارت آموزی به داشجویان، به یافتن علاقه شغلی و اشتغال زایی آنها در آینده نیز کمک خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری شبستان

 


جدیدترین اخبار عمومی و گزارشات مرتبط با قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا