کارآفرینی در حوزه قارچ

کشت قارچ در دزفول ناممکنی که ممکن شد!

با هر کس مشورت کردیم گفتند که منطقه گرم و خشک دزفول مساعد تولید قارچ نیست

سومین نشست‌ انتقال تجربه کارآفرینان موفق توسط کمیته جوانان شورای اسلامی شهر دزفول با حضور علیرضا زمانی راد رئیس کمیسون اقتصادی شورای اسلامی شهر، غلامعلی اسلامی زاده مدیر عامل شرکت کشاورزی جلگه دز (قارچ دزفول) و کارآفرین نمونه ملی در بخش کشاورزی و همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور، به همراه مهندس مهدی حصاری کارآفرین موفق دیگر فعال در دزفول، در هفته هفته جهاد کشاورزی برگزار گردید.

در این نشست آقای دکتر غلامحسین دیاحسین، مشاور و مدرس کسب و کار، به عنوان مجری و کارشناس برنامه به گفتگو با مهمانان پرداختند. در بخشی از این جلسه مهندس غلامعلی اسلامی زاده سخنرانی نمود که مختصری از آن به شرح ذیل می باشد:

برخی مسوولان دلسوزانه کارشکنی می‌کردند

غلامعلی اسلامی زاده مدیر عامل شرکت کشاورزی جلگه دز (قارچ دزفول) و کارآفرین نمونه ملی نیز در این نشست گفت: مهمترین سرمایه جوانان نه توان مالی بلکه توکل به خدا، اراده قوی و پیگیری فراوان است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۷۸ زمانی که خواستیم وارد سرمایه گذاری در زمینه تولید و پرورش قارچ در دزفول شویم با هر کس مشورت می‌کردیم به ما می‌گفتند که منطقه گرم و خشک دزفول مساعد تولید قارچ نیست و ورشکستگی نتیجه قطعی این سرمایه گذاری است به همین دلیل برخی مسوولان وزارت کشاورزی دلسوزانه کارشکنی می‌کردند.

مدیر عامل شرکت قارچ دزفول بیان کرد: امروز به نقطه‌ ای رسیده‌ایم که با عبور از همه سختی‌ ها، واحد پرورش قارچ دزفول (جلگه دز) با فناوری روز دنیا به یکی از واحدهای شناخته شده تولید قارچ و کمپوست در دنیا تبدیل شده است.

چیزی که کارشناسان وزارت کشاورزی ناممکن می‌دانستند را ممکن کردیم

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش قارچ کشور، با توصیه به جوانان مبنی بر نترسیدن از سختی کار گفت: تمام ابزارهای فناوری روز خریداری شده از اروپا، توسط شرکت ما بومی‌ سازی شده و خط تولید کمپوست این شرکت به عنوان مدرن‌ترین واحد تولید کمپوست در دنیا است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه قارچ شرکت جلگه دز از 200 تن در سال های اول فعالیت، به 4600 تن افزایش یافته است و این روند توسعه ادامه دارد.

اسلامی زاده اظهارکرد: قارچ یک موجود زنده است و هر کجا که شرایط زیست آن فراهم شود امکان تولید و حیات دارد به همین دلیل با فراهم کردن شرایط پرورش قارچ در دزفول، چیزی را که کارشناسان وزارت کشاورزی آن را غیرممکن می‌دانستند ممکن کردیم.

غفلت از توسعه واحدهای تولیدی نقطه سقوط آن واحد است

این کارآفرین نمونه ملی با بیان اینکه ثابت کردیم که ایرانی توان کارهای نشد را دارد، گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که میزان بهره وری تولید قارچ در واحد سطح شرکت قارچ دزفول با واحدهای به روز هلند مطابقت دارد.

وی ادامه داد: حفظ آرامش در مواقع بحرانی، پذیرفتن واقعیت‌های بازار، رصد دقیق تحولات بازار و تلاش خستگی ناپذیر نیازهای کسب موفقیت در کارآفرینی است.

اسلامی زاده با بیان اینکه بازار قارچ همچنان کشش ورود تولیدکنندگان جدید را دارد، بیان کرد: شرکت تولید قارچ جلگه دز این آمادگی را دارد تا تمام دانش فنی خود را در اختیار جوانان علاقه‌مند برای ورود به تولید قارچ دارد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز گفت: غفلت از توسعه واحدهای تولیدی نقطه سقوط آن واحد تولیدی است به همین دلیل واحدهای تولیدی همواره باید توسعه خود را به عنوان اولویت هدف گذاری کنند.

سومین نشست‌ انتقال تجربه کارآفرینان موفق دزفول
سومین نشست‌ انتقال تجربه کارآفرینان موفق دزفول

برای کارآفرین تولید بر درآمدزایی اولویت دارد

این کارآفرین نمونه ملی افزود: محقق شدن اهداف ترسیم شده لذت‌ بخش‌ترین لحظه برای کارآفرین است به همین دلیل هدف کارآفرین باید نه کسب سود بلکه تولید باشد.

اسلامی زاده با بیان اینکه کارآفرینی در شرایط اقتصادی کنونی جز عشق و ایثار چیزی نیست، گفت: جوانان از ورود به کارآفرینی هراس نداشته باشند و بدانند با تلاش و اعتماد به توانایی خود توان انجام کارهای بزرگ را دارند.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید قارچ در شرکت جلگه دز تکمیل شده است، افزود: واحد بذر قارچ (اسپان) با ظرفیت 1000 تن، واحد تولید کمپوست قارچ با ظرفیت 50000 تن، واحد پرورش قارچ خوراکی مسقر در ۶۰ سالن، صنایع تبدیلی (کنسرو – بلنچ قارچ و …) و همچنین تبدیل پسماند کمپوست به عنوان کود کشاورزی از جمله اجزای واحد تولید شرکت جلگه دز است.

کوچکترین واحد اقتصادی پرورش قارچ، 400 تن در سال است

مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز گفت: کوچکترین (حداقل) واحد تولید قارچ با توجیح اقتصادی، ایجاد 12 سالن برای تولید سالانه 400 تن قارچ در سال است که تمام مواد اولیه این رشته تولیدی در دزفول وجود دارد.

وی افزود: تولید قارچ به صورت خرد (کارگاه های کوچک و خانگی) در قالب وام‌های خوداشتغالی از جمله اشتباهاتی بود که به دلیل مشاوره اشتباه در کشور آغاز شد و به دلیل تولید غیر اقتصادی قارچ این واحدها در نهایت تعطیل شدند!

اسلامی زاده با اشاره به ایجاد اشتغال برای 350 نفر به صورت مستقیم در این هلدینگ(کشاورزی جلگه دز) گفت: 230 نفرد در واحد پرورش قارچ خوراکی و صنایع وابسته، دربخش باغات 50 نفر و در پرورش ماهی 70 نفر، در این هلدینگ مشغول فعالیت هستند.

موانع صادراتی به قدری دست و پا گیر است که از صادرات منصرف شده‌ایم

مدیر عامل شرکت کشاورزی جلگه دز تحریم را مشکل عمده پیش پای صادرات محصولات کشاورزی دانست و ادامه داد: اگر مشکل صادرات محصول‌های کشاورزی رفع شود با ظرفیت‌های بزرگ کشاورزی موجود در کشور توان تحقق رونق تولید، ایجاد اشتغال برای جوانان و همچنین کسب ثروت برای ایران وجود دارد.

وی افزود: قارچ محصولی فسادپذیر است و ماندگاری طولانی مدت ندارد؛ از طرفی موانع صادرات در کشور به قدری دست و پا گیر است که تولید کنندگان قارچ با وجود توان بالای صادرات به کشورهای همسایه و استقبال خوب از محصول‌های کشاورزی کشورمان، از صادرات قارچ های تولیدی خود منصرف می‌شوند.

این کارآفرین نمونه کشور گفت: افزایش دوره‌های کشت قارچ از 6 به 10 دوره در سال از جمله دستاوردهای بزرگ شرکت جلگه دز بوده که با راه اندازی خط تولید کمپوست فاز 3 برای اولین بار در کشور، محقق شده و یک رکورد مهم است.

 

منبع: ایرنا

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا